בערוץ הטלוויזיה האפגני "טולו" ציינו היום (ד') את יום האישה הבינלאומי במשדר מיוחד, שבו התקיים דיון בהשתתפות נשים בלבד, לעיני קהל של נשים באולפני הערוץ המסחרי.
מדובר באירוע יוצא דופן לאור העובדה שמאז עליית משטר הטליבאן בקיץ 2021, עיתונאיות רבות איבדו את עבודתן – או הפסיקו להופיע בטלוויזיה. ארגון "עיתונאים ללא גבולות" דיווח אשתקד כי יותר מ-75% מהעיתונאיות באפגניסטן איבדו את עבודתן מאז עלייתו לשלטון של ארגון הטרור האיסלאמיסטי. גם מספר הנשים שיצאו משוק העבודה עלה דרמטית מתחילת שלטון הטליבאן.
2 צפייה בגלריה
ערוץ הטלוויזיה טולו ב אפגניסטן
ערוץ הטלוויזיה טולו ב אפגניסטן
בדיון בטלוויזיה האפגנית
בכיסוי ראש, ועם מסכות, שוחחו המנחה ושלוש האורחות שלה על מעמד האישה באיסלאם ובאפגניסטן. "מנקודת המבט האיסלאמית, לאישה יש זכויות", אמרה העיתונאית אסמה חוגיאני בפאנל המיוחד. "יש לה זכות לעבוד ולרכוש השכלה". בשנה שעברה אסר הטליבאן על הילדות באפגניסטן ללמוד בחטיבות הביניים ובתיכונים, ומנע מנשים ללכת לאוניברסיטאות. בנוסף אסר הטליבאן על המשך פעילותן של רוב האפגניות שעובדות בארגוני הסיוע במדינה.
פאנליסטית נוספת, זכירה נביל – שבעברה הייתה פרופסור באוניברסיטה, אמרה שהנשים האפגניות ימשיכו למצוא את הדרכים ללמוד ולעבוד. "נשים קיימות בחברה הזאת, אם תרצו או לא. אם זה בלתי אפשרי לרכוש השכלה בבית הספר, הן ירכשו את הידע בבית".
2 צפייה בגלריה
ערוץ הטלוויזיה טולו ב אפגניסטן
ערוץ הטלוויזיה טולו ב אפגניסטן
(צילום: רויטרס)
הטליבאן טען כי הארגון מכבד את זכויות הנשים בהתאם לתרבות האפגנית, ולדרך שבה הוא מפרש את חוקי השריעה (ההלכה האיסלאמית). בארגון הטרור אמרו כי הרשויות הקימו ועדה שתבחן את הסוגיות שעומדות על הפרק, כדי להביא בסופו של דבר לפתיחת בתי הספר לבנות.
האו"ם קרא היום לטליבאן לבטל את ההגבלות שהטיל על נשים וילדות וכינה את ההגבלות "מטרידות". לפי האו"ם בגלל הטליבאן אפגניסטן היא המדינה שבה דיכוי הנשים הוא החמור בעולם.