"מרואן ברגותי הוא חבל ההצלה של חמאס": זוהי כותרתו של מאמר שפורסם הבוקר (יום חמישי) בעיתון הפלסטיני "אל קודס", ומתייחס למנהיג המשמעותי בפת"ח. ברגותי, שלפי הסקר האחרון שנערך בגדה המערבית נחשב למועמד המועדף להחליף את אבו מאזן כיו"ר הרשות הפלסטינית, הוצב על ידי חמאס בראש סולם הדרישות של ארגון הטרור בכל השיחות בנוגע לעסקת שחרור חטופים נוספת.
1 צפייה בגלריה
ברגותי בבית המשפט הישראלי
ברגותי בבית המשפט הישראלי
מכונה "מנדלה הפלסטיני" בקרב תומכיו. ברגותי בבית המשפט בישראל, ארכיון
(צילום: EPA)
ברגותי נחשב כאמור לדמות חשובה מאוד בהוויה הפלסטינית, ונתפס כמי שמסוגל לשנות את פני הרשות, חרף מאסרו רב השנים בישראל. בשנת 2004 הוא נידון לחמישה מאסרי עולם מצטברים ו-40 שנות מאסר נוספות בגין מעורבותו בפיגועים שבהם נרצחו חמישה ישראלים ונפצעו רבים. בדצמבר 2016 ברגותי זכה במקום הראשון בבחירות לוועד המרכזי של הפת"ח. בקרב הפלסטינים הוא מכונה "מנדלה הפלסטיני", וקרא בפעם האחרונה מהכלא בישראל שלא לוותר על ההתנגדות השלווה, הלא חמושה.
במאמר שפורסם הבוקר ב"אל-קודס" דווח על ההתעקשות של חמאס לשחרר קבוצת עצורים פלסטינים בבתי הכלא הישראליים, ובראשם ברגותי. בעיתון נכתב כי ארגון הטרור רואה בברגותי "תרופה מרה שעליה לבלוע", וכי נוכחותו בראש הרשות הפלסטינית כיורשו של אבו מאזן עדיפה על פני שאר האלטרנטיבות המוצעות, בהן מוחמד דחלאן, שכיהן בעבר כראש שירות הביטחון המסכל הפלסטיני.
הכותרת
כללי המשחק החדשים עם חיזבאללה ואיראן | רונן ברגמן
26:05

בעיתון הדגישו כי שחרור של ברגותי ייתן תנופה עממית לחמאס בגדה המערבית וברצועת עזה, והזכירו את התגובות לשחרור האסירים הפלסטינים בחודש נובמבר במסגרת הסכם הפסקת האש בין חמאס וישראל, כאשר תושבים בגדה המערבית חגגו והניפו את דגלי ארגון הטרור. כך, ב"אל קודס" מצפים שאם ישוחרר במסגרת עסקה שתשיג חמאס, ברגותי "יודה לחמאס ויהיה מרותק לחסדיו". בהתאם, ברגותי יחזיר לארגון הטרור את חובו כשיעפיל לשלטון בגדה, וישמש כחבל הצלה מדיני עבור חמאס לאחר תום המלחמה, לנוכח התעקשותן של ישראל וארה"ב לסיים את נוכחותו הצבאית והפוליטית ברצועה.
באופן זה שחרורו של ברגותי מהווה אינטרס של חמאס ואופציה אסטרטגית חשובה יותר משחרור 150 ממנהיגי וחברי ארגון הטרור שבבתי הכלא הישראליים. בנוסף, למרות הפילוג בין מנהיגי חמאס מבית למנהיגי התנועה בחו"ל, ישנה הסכמה לשחרר את ברגותי בשל קשריו עם יחיא סינוואר, שאולי אף התחזקו בדרך כזו או אחרת בין כותלי הכלא הישראלי.
כעת בישראל מסרבים לומר אם ברגותי ישוחרר תמורת חטופים, אך בעזה כבר מדווחים ממקורות של חמאס כי שחרורו מובטח.