החשוד במעילת הענק נשאר במעצר, ובמושב הלם מוחלט: בית משפט השלום בראשון לציון האריך היום (שלישי) בשמונה ימים את מעצרו של גבר בן 54 ממושב אחיסמך, החשוד במעילת כספי אגודה שהיו בוועד המושב, בסכום של כ-120 מיליון שקלים. חוקרי יחידת ההונאה של משטרת מחוז מרכז ביקשו להאריך ב-12 יום את מעצרו מחשש שישבש את החקירה, ומנגד סנגוריו טענו כי נסחט ואוים: "הוא לא לקח אגורה לכיסו".
תושבי המושב הסמוך ללוד התעוררו לבוקר קשה. "עשרות משפחות נפלו בכמה מיליוני שקלים, שאותם הפקידו בחשבון שלהן באגודה", אמר תושב המקום. "קשה להאמין שהחשוד עשה לנו דבר כזה. אני מבין שהוא אמר שנסחט על ידי משפחות שהוציאו ממנו הלוואות בעשרות מיליונים שנתן להן מהכספים שאנחנו הפקדנו, והם לא יכולים להחזיר".

2 צפייה בגלריה
ניסים הרצל
ניסים הרצל
"כל העתיד שלנו היה בחשבון האגודה". ניסים הרצל
(צילום: אריק מרמור)
שרה מעתוק, בת 76 מאחיסמך, סיפרה: "עבדתי שנים במשק בית, חסכתי שקל-שקל לפנסיה. הכל נמחק לי עכשיו. אפילו עבדתי במשק בית אצל שמעון פרס, הייתי נוסעת באוטובוסים כדי להרוויח, והכל אבד לנו". גם ניסים הרצל, רפתן בן 70, שיתף: "זו מכה קשה. כל העתיד שלנו היה בחשבון של האגודה. אין לי מושג מה נעשה עכשיו, איך נמשיך להפעיל את הרפת. אני מקווה מאוד שלא נגיע למצב שנצטרך לסגור אותה".
מ', ילידת המושב, סיפרה שהגיעה למזכירות כדי לקבל תשובות ונתקלה בדלתות נעולות. "באנו לשמוע ואין עם מי לדבר, השמיים נפלו עלינו. צריך לבדוק טוב-טוב מה קרה, מי לקח כסף ומי לא החזיר. איפה היו חברי הוועד להשגיח ולראות שהכול מתנהל כשורה? קמנו לבוקר קשה, שברגע אחד היינו עם סכום של הרבה מאוד כסף באגודה, ופתאום הכל נעלם". משפחה נוספת ציינה כי "אנחנו בהלם. סמכנו על החשוד, הכל התנהל כמו שצריך. פתאום לשמוע את החשדות - זה לא מתחבר לאיש. אנחנו מפצים שמי שלקח הלוואה יחזיר אותה עד השקל האחרון".
2 צפייה בגלריה
הארכת מעצר לחשוד בהונאת כספים מקופת מושב בשפלה
הארכת מעצר לחשוד בהונאת כספים מקופת מושב בשפלה
החשוד בבית המשפט, היום
(צילום: אריק מרמור)
סנגוריו של החשוד, עו"ד שרון נהרי ועו"ד אברהם לוי, ביקשו מבית המשפט לשחרר אותו. "הוא לא לקח אגורה לכיסו", אמרו. "הוא היה נתון לסחיטה מצד הלווים שאיימו אפילו לרצוח את ילדיו אם לא יעמיד להם הלוואות במיליונים". הם הוסיפו כי החשוד נסחט באיומים לקבלת הלוואות בתפקידו, בידיעת ועד המושב. לטענתם, החשוד אף הוכה באחת הפעמים כשסירב להעניק הלוואות לאחת המשפחות, וכשהמזכירה בוועד הזמינה משטרה הוא חשש להתלונן על המכות שקיבל.
שרון נהריעו"ד שרון נהריצילום: מוטי קמחי
הסנגורים ציינו בנוסף כי "מדובר בסכסוך אזרחי של הלוואות שלא הוחזרו על ידי חברי המושב. אין פה מעילה מצד החשוד, אין פה עניין פלילי". לטענתם, "אחד הסוחטים איים עליו שאם לא ייתן הלוואה הוא ירצח את ילדיו. הוא פועל לגבות את החובות מחברי המושב, שלקחו הלוואות. לא מדובר במעילה אישית שלו, הוא העניק הלוואות לחברי מושב לפרויקטים חקלאיים".
שופט בית המשפט גיל גבאי סיכם: "לפני הבקשה להארכת מעצרו ב-12 ימים, החשוד נעצר בחשד לגניבה בידי מורשה, עשיית פעולה אסורה ברכוש, קבלת דבר מרמה בנסיבות מחמירות ואיסור הלבנת הון. עיון בחומר החקירה מקים חשד סביר שהחשוד ביצע את העבירות המיוחסות לו. הוא מסר גרסה וטען שנסחט בידי אחרים. טענה זו טעונה בירור ואינה עולה בקנה אחד עם הטענה שמדובר בסכסוך אזרחי במהותו. נתתי דעתי שמדובר בחשוד נעדר עבר פלילי, וכן לנסיבותיו האישיות ומצבו הרפואי. אני מורה על הארכת מעצרו בשמונה ימים".