השופט חאלד כבוב הוציא היום (א') צו ארעי מיידי לעצירת פעילות ועדת הבדיקה שהקים ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, בעניין הדלפת פסק דין הסבירות, ומנע את יישום המלצות דו"ח הביניים. חרף הפצרות התנועה למשילות ודמוקרטיה סרבו שפיצר ולייזר לעצור את פעילות הוועדה, השלמת הגשת מסקנותיה או יישום ההמלצות.
צו הארעי שניתן הבוקר ע"י השופט כבוב מורה להם לעצור את פעילותה, להימנע מלהגיש את הדו"ח (שנמצא בשלבי הגהה סופיים) וליישם את ההמלצות וזאת עד להחלטה בעתירה. כזכור, על הדוח היה להיות מוגש עד ל 1.5 כעת ישיבו הנהלת בתי המשפט, היועמשית ופוגלמן לעתירה עד ליום 7.5.

2 צפייה בגלריה
השופט חאלד כבוב
השופט חאלד כבוב
השופט חאלד כבוב
(מתוך אתר בתי המשפט)
בכך נענתה הנהלת בתי המשפט לדרישת התנועה אשר הגישה עתירה לבג"ץ נגד הקמת הוועדה אשר בדקה את הדלפת המסמך. כזכור, פרסמנו בשבוע שעבר כי צוות בדיקת ההדלפה של טיוטת פסק דין בג"ץ הסבירות סיים את עבודתו, וכי לא יוגשו המלצות לפתוח בחקירה או להעמיד לדין אף שופט או עובד בבית המשפט העליון שהיה מעורב בפסק הדין, שכן הצוות לא התבקש לעסוק במסקנות "אישיות".
התנועה למשילות טענה בעתירתה כי שניים מבין שלושה החברים בצוות בדיקת ההדלפה, אשר מונו על ידי ממלא מקום הנשיא פוגלמן לבדיקת ההדלפה, שהם שני חוקרי שב"כ בכירים בדימוס, נגועים בניגוד עניינים, מכיוון שהם חתמו על עצומות נגד המהפכה המשפטית. לכן דרשה התנועה למשילות את ביטול מסקנות הצוות.
מקורות משפטיים הבהירו כי אין בצעדו של השופט חאלד כבוב משום מחלוקת בין פוגלמן לבין השופט כבוב. כבוב, כשופט שקיבל על עצמו את הדיון בעתירה, פועל במישור אחד, שהוא מישור הבקשה המשפטית לבטל את מסקנות פוגלמן, והוא חייב לטפל בכך כשופט בעתירה. לעומת זאת, ממלא מקום הנשיא פוגלמן קיבל את מסקנות הוועדה שהוא מינה, אך בכל מקרה אינו מתכוון ליישם את מסקנותיה עד לדיון בעתירה לגופה.
2 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן ועוזי פוגלמן
שמחה רוטמן ועוזי פוגלמן
שמחה רוטמן ועוזי פוגלמן
(צילום: מתוך אתר הרשות השופטת, עמית שאבי)
עורכת הדין יסכה בינה, שהגישה את העתירה בשם התנועה למשילות ודמוקרטיה, מסרה: "מול ניגוד עניינים קיצוני וחמור הפוגע אנושות בשלטון החוק, כללי המינהל התקין, עקרונות היסוד של השיטה הדמוקרטית ואמון הציבור, גם שופטי בג"ץ לא יכולים להעלים עין. הציבור מבין היטב כי שומרי הסף האמיתיים הם ארגוני החברה האזרחית החותרים כל העת לתיקון מערכת המשפט, בניגוד לאלה המחפים על כל מחדליה ועיוותיה".
ביום חמישי הסתיימה כאמור בדיקת ההדלפה. ראש צוות הבדיקה, השופט מיכאל שפיצר, שדיווח על כך לראשונה בוועדת החוקה, מסר בפניה כי "הצוות סיים מלאכתו. הדוח בהגהות אחרונות, ונשתדל במסגרת ביעור חמץ להעבירו לממלא מקום נשיא העליון עוד לפני החג". בתום בדיקת הנהלים בבית המשפט העליון טען: "אי אפשר לחסום לחלוטין מישהו שנחוש להדליף".
שפיצר, לשעבר מנהל בתי המשפט, אמר כי ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, לא ביקש מהצוות, שהורכב גם משני יוצאי שב"כ, "לעסוק במי הדליף אלא במה ואיך". לכן הצוות ימליץ לבחון נוהלי עבודה פנימיים, לבדוק איך יכול היה פסק הדין לדלוף ולהציע פתרונות איך למנוע מקרים דומים. "לא עסקנו בפרסונות, הבדיקה הייתה נטולת סמכויות. בשונה מפסק דין הנבצרות, שם דלפה התוצאה, פה דלפו טיוטות וציטוטי טיוטות, דבר שמעולם לא קרה. טיוטות של פסקי דין אסור שיצאו, מהסיבה הפשוטה שפסק הדין עדיין אינו חתום".
במענה לשאלת הח"כים לגבי מינוי יוצאי שב"כ בצוות הבדיקה, הסביר שפיצר: "חיפשנו מומחים לאבטחת מידע, אנשים שזה עיסוקם לאורך שנים ומבינים בזה, שחיו את המטֶריה של אבטחת מידע ומניעת דלף, והגענו לשני האנשים האלה. מדובר בשני ראשי אגפים בשב"כ ששירתו עשרות שנים את המדינה ביושר ונאמנות, ושניהם מאז 7 באוקטובר לא פועלים בשום הקשר פוליטי ציבורי, ואחד מהם במילואים. ראינו את התקלה בצורה מאוד קשה, ורצינו את טובי המוחות לטפל בכך".
יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, השיב לו: "השאלה מה הם עושים מ-7 באוקטובר לא רלוונטית. אם אתם חושבים שאדם שהפגין נגד הרפורמה או הפגין בעד הרפורמה, אף ללא מעורבות בתיק, יכול לבדוק את השופטים ולתשאל אותם באופן וולונטרי על פסק דין שעומד במוקד המחלוקת הציבורית - ואין בעיה משפטית או למראית עין - זה אירוע הזיה".