חיילי נצח יהודה שמנסים להוכיח בימים אלה כי הם אינם אשמים במותו של הפלסטיני בן ה-80 עמאר אסעד, נאחזים בתמונה אחת כהוכחה לחפותם. בתמונה, שהגיעה לידי ynet ו"ידיעות אחרונות", נראית בבירור זירת האירוע שבו מת אסעד, לאחר שעוכב על ידי כוח מגדוד נצח יהודה בחטיבת כפיר. בתיעוד נראה אסעד שרוע על הרצפה וככל הנראה כפות, אך החיילים טוענים כי ראשו לא שמוט מטה – וזו ההוכחה לטענתם לכך שאסעד היה חי ונושם כששחררו אותו.
חצר מוארת היטב, באתר בנייה בשולי כפר מצפון לרמאללה, נראית בתמונה שמופיעה כאן לראשונה. הקשיש הפלסטיני שוכב על רצפת אתר הבנייה, ולצידו ישובים פלסטינים נוספים שעוכבו לטובת בידוק רנדומלי על ידי הכוחות. כאמור, החיילים מקווים כי תמונתו של הקשיש, שצולמה לפני שאסעד שוחרר בידי הלוחמים בשעה 3:52 לפנות בוקר, תהווה גורם משמעותי בהחלטה אם להאשימם בפלילים.
3 צפייה בגלריה
התמונה האחרונה של עמאר אסעד
התמונה האחרונה של עמאר אסעד
מוטל על הקרקע: התמונה האחרונה של עמאר אסעד
3 צפייה בגלריה
עמר אסעד פלסטיני בן 80
עמר אסעד פלסטיני בן 80
עמאר אסאד
בפרקליטות הצבאית מלווים בימים אלה את חקירת מצ"ח סביב מותו של אסעד לפני כחודש, לאחר שעוכב על ידי כוח מגדוד נצח יהודה של חטיבת כפיר. אחת הראיות המרכזיות למצב שלכאורה הוביל למותו של אסעד, היא אותה תמונה בודדת שצילם חייל ביחידה. התחקיר הפיקודי אישר כי החיילים לא הכו את אסעד במהלך עיכובו שנמשך כמחצית השעה, אך הפעילו כוח כדי לאזוק אותו ולכסות את פיו ברצועת בד, "פלנלית", כדי שצעקות המחאה שלו לא יחשפו את פעילות הכוח במרכז הכפר. כך נחשף ב"ידיעות אחרונות" בתחילת השבוע שעבר. כעת אנו מפרסמים כי התמונה הוטחה בחיילים, המיוצגים על ידי הסנגוריה הצבאית, במהלך חקירתם במצ"ח. לטענתם, התמונה דווקא מפריכה טענות פלסטיניות, ולפיהן המעוכבים היו במרחק גדול זה מזה, וטענות כי הלוחמים כיוונו לעברם את נשקם בזמן העיכוב.
לפי גרסת החיילים, גם הפלסטינים שעוכבו לצד אסעד לא התריעו שמצבו הורע, ולא העניקו לו סיוע רפואי כאשר עוכבו לצידו. אסעד ושאר הפלסטינים שוחררו בחלוף שעה קלה לאחר שנוקה מהם כל חשד, והחיילים הסירו מהקשיש את האזיקונים שכפתו את ידיו, כשאסעד לכאורה ישן.
3 צפייה בגלריה
עמר אסעד
עמר אסעד
אסעד כפות באזיקון.

בשבוע שעבר גינו בצבא בחריפות יתרה את התנהגות הלוחמים מהגדוד החרדי וכינו אותה "כשל ערכי וקהות חושים". מפקד הפלוגה שפיקד בשטח על המשימה באותו הלילה, רס"ן מ', הודח מתפקידו. גם מפקד המחלקה שפיקד על הזירה, קצין בדרגת סגן, הודח, ומפקד הגדוד ננזף. למרות הצעדים הפיקודיים והאמירות הקשות והרשמיות של הרמטכ"ל אביב כוכבי ומפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס, ארצות הברית דרשה שוב מישראל להשלים את החקירה הפלילית, לאור אזרחותו האמריקאית של אסעד.
החיילים עצמם שהיו בזירת האירוע, לא הודחו והמשיכו בתפקידם כרגיל. החלטה לגביהם תתקבל בהמשך. מצה”ל נמסר בתגובה: “צה”ל מצר על מותו של עמאר עבד אלמג’ד אסעד. האירוע חמור ומצער, ונפתחה חקירה של המשטרה הצבאית שבמסגרתה נחקרו שורה של קצינים וחיילים. מסקנות התחקיר ולקחיו יילמדו ויוטמעו בקרב כלל הכוחות, על מנת למנוע הישנותם של מקרים דומים”.