עשרות אלפי ישראלים שכבר חלו בעבר בקורונה נדבקו שוב בגל האחרון, כך עולה מנתוני משרד הבריאות. 7,459 מתוך 72,120 המאומתים שאובחנו ביום שלישי כבר חלו בעבר. מהנתונים של משרד הבריאות עולה כי מתחילת החודש אובחנו 70,423 ישראלים פעם נוספת כחיוביים לקורונה, יותר ממחציתם לא התחסנו בכלל.
4 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה לילדים בירושלים
בדיקות קורונה לילדים בירושלים
בדיקות קורונה. עשרות אלפי ישראלים שחלו בקורונה נדבקו שוב בגל הנוחי
(צילום: AFP)
מנתוני משרד הבריאות עולה כי תחלואה חוזרת הייתה די נדירה עד לחודש אוגוסט שעבר, אז אובחנו מדי יום עשרות מאומתים שכבר חלו בעבר. בשיא הגל הקודם אובחנו ביום אחד כ-300 מאומתים שחלו בעבר, כשרובם המכריע לא היה מחוסן בכלל.
בגל הנוכחי, ובמיוחד בחודש האחרון, המספרים גבוהים בהרבה. ביום שישי שעבר 4,541 מאומתים נדבקו בפעם השנייה. מדובר על יותר מ-10% מסך כל המאומתים באותו יום. בחמישי שעבר השיעור היה יותר גבוה, כשיותר מ-5,800 ישראלים אובחנו כמאומתים בקורונה ולא בפעם הראשונה, מדובר בקרוב ל-12% מסך כל המאובחנים באותו יום.
בימים שני, שלישי ורביעי בשבוע שעבר אובחנו בכל יום כ-5,500 ישראלים שכבר לקו בעבר בקורונה והחלימו.
מהנתונים עולה כי רוב אלו שנדבקו שוב אינם מחוסנים. 2,513 מהנדבקים שלא בפעם הראשונה ביום שישי שעבר לא היו מחוסנים, לעומת 2,028 שהיו מחוסנים בלפחות מנה אחת. בחמישי הפער היה גדול יותר כשאובחנו 3,287 לא מחוסנים שחלו שוב בקורונה, לעומת 2,585 מחוסנים – שקיבלו כאמור מנת חיסון אחת לפחות.

4 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא
מחלקת קורונה. קבוצת הגיל עם הכי הרבה נדבקים חוזרים היא 20-29
(צילום: רויטרס)
על פי נתוני המשרד, קבוצת הגיל שבה הכי הרבה נדבקים חוזרים היא 20-29, כשיותר מ-10,600 ישראלים בגילים אלו נדבקו פעם נוספת בקורונה מאז 20 בדצמבר. לאחר מכן נמצאת קבוצת הגיל 30-39, שם כ-7,300 ישראלים אובחנו פעם נוספת בחודש האחרון כחיוביים לנגיף.
במקביל, פרסם אמש משרד הבריאות כי מניתוח נתוני תחלואת ילדים ובני נוער – בני 5 עד 18 - בגל האומיקרון, עולה כי חיסונים שניתנו במהלך שלושת החודשים האחרונים מקנים הגנה גבוהה מהדבקה בווריאנט האומיקרון. מדובר בנתונים שנותחו על ידי צוות חוקרים ממשרד הבריאות, מכון ויצמן למדע, הטכניון, האוניברסיטה העברית, ומכון גרטנר במרכז הרפואי שיבא.
4 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בירושלים
חיסוני קורונה בירושלים
חיסונים שניתנו בשלושת החודשים האחרונים מקנים הגנה גבוהה מהדבקה באומיקרון
(צילום: EPA)
מניתוח הנתונים עולה כי ילדים בגילים 11-5 אשר חוסנו בשתי מנות בחודשיים האחרונים - מוגנים פי 2 יותר מאשר לא מחוסנים כלל. בנוסף, בני נוער בגילים 15-12 אשר חוסנו בבוסטר בחודשיים האחרונים – מוגנים פי 4 יותר מאלו שלא חוסנו כלל. כלומר, מהמחקר עולה כי בחודשים הראשונים שלאחר החיסון רמת הנוגדנים גבוהה וההגנה טובה יותר מאשר ארבעה חודשים לאחר החיסון.
המומחים לא מופתעים מהעלייה במספר הנדבקים החוזרים בקורונה. "זה ידוע שווירוסים ממשפחת הקורונה לא יוצרים חיסוניות חזקה לאורך זמן", אמר פרופ' סיריל כהן מאוניברסיטת בר אילן. "יש וריאנט אחר שיש לו שוני יחסית לווירוסים הקודמים, ולכן מערכת החיסון לא מזהה את זה באותה הצורה ואצל חלק מהאנשים היא מופתעת ומבחינתה זה כמו וירוס חדש".
"האומיקרון לא היה קודם", הוסיפה פרופ' גליה רהב מבית החולים שיבא תל השומר. "לפני האומיקרון אנשים שחלו בפעם השנייה היו בקושי אחוז אחד. המשמעות היא שמי שמחלים לא מוגן מפני האומיקרון, יש אפילו מקרים של מחלה באומיקרון פעמיים. החיסון פחות יעיל כי הנגיף שונה, ומי שחולה יותר מוגן ממי שלא חלה בכלל".
4 צפייה בגלריה
חיסון הבוסטר הרביעי לצוותים רפואיים בבית החולים שיבא
חיסון הבוסטר הרביעי לצוותים רפואיים בבית החולים שיבא
חיסון קורונה. "פחות יעיל כי הנגיף שונה"
(צילום: מוטי קמחי )
לפי פרופ' רהב, כמו שהחיסון פג ככל שעובר הזמן, כך גם ההגנה של מי שחלה בעבר בקורונה פגה. "מי שהיה חולה מערכת החיסון שלו לא יעילה נגד האומיקרון. כמו שהאפקט של החיסון עובר עם הזמן, גם הנוגדנים עוברים עם הזמן. מחלות נשימה לא מחזיקות נוגדנים להרבה זמן ורואים את זה במחלות אחרות כמו שפעת".
פרופ' כהן הדגיש שיש צורך לבחון את ההדבקה החוזרת, אם מדובר במחלקה קשה יותר או קלה יותר. "מערכת חיסון שעברה קורונה פעם אחת יש לה פור או מידע מוקדם. או בגלל חיסון או בגלל שמכירה את הווירוס מפעם קודמת והנוגדנים שיש לה עוצרים את הווירוס מלגרום מחלה".
"לא תמיד יש את הכלים מהדבקות חוזרות שיכולים להגן על הדבקות עתידיות", הוא הוסיף. "אני תקווה שהעובדה שאנשים חלו פעם אחת, גם אם הם יחלו שוב המחלה לא תהיה קשה. צריך לקחת בחשבון שזה לא תלוי רק במערכת החיסון אלא גם בווריאנט, ואסור לנו לשכוח שיכול להגיע וריאנט מאוד שונה שיוכל להתחמק ולגרום למחלה לא קלה במיוחד".
פורסם לראשונה: 23:29, 19.01.22