בצפון רמת הגולן החלו היום (שלישי) בעבודות להקמת מתחם טורבינות רוח לייצור אנרגיה מתחדשת. כוחות משטרה רבים נמצאים באזור העבודות, שמבוצעות מזרחית לכפרי הדרוזים בצפון הגולן - שמתנגדים להקמת חוות הטורבינות. עימותים נרשמו בין שוטרים למפגינים דרוזים, שדיווחו על כמה פצועים במקום. המשטרה חסמה כבישים שמובילים לאזור, והפעילה מכת"זית נגד המוחים.
הדרוזים חסמו את כביש 6 במחלף אליקים שבאזור הכרמל, ואף את צומת רמ"י בכביש 85 ליד עכו וכרמיאל, ואת הצומת כסרא-סמיע שבגליל המערבי, במחאה נגד העבודות להקמת חוות טורבינות הרוח ברמת הגולן. ברשתות החברתיות נשמעו מאז שעות הבוקר קריאות לדרוזים מרחבי הגליל להגיע לגולן, ואף לחסום את צומת אליקים. המשטרה נערכה להוציא לפועל את העבודות, וקיימה הידברות עם המפגינים במקום. במשך שנים המדינה ניסתה להקים את חוות הטורבינות, ובכל פעם בשל החשש מעימותים סירבה המשטרה לאבטח את העבודות.
4 צפייה בגלריה
עימותים בין שוטרים לדרוזים על רקע קמת מתחם טורבינות רוח לייצור אנרגיה מתחדשת ממזרח לכפרים הדרוזים
עימותים בין שוטרים לדרוזים על רקע קמת מתחם טורבינות רוח לייצור אנרגיה מתחדשת ממזרח לכפרים הדרוזים
ברשתות החברתיות קוראים לדרוזים מהגליל להגיע לגולן. עימותים בין שוטרים למפגינים על רקע הקמת חוות טורבינות רוח

במשטרה מסרו כי עשרות תושבים הפרו את הסדר תוך כדי יידוי אבנים וזיקוקים, ואף גרמו לשריפות באזור. שוטרים שנכחו במקום השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות, ולאחר שיח בינם לבין מנהיגי העדה החלו המוחים לעזוב את המקום. במשטרה הוסיפו כי על המנהיגים לקבל על עצמם את קיום ההליך החוקי שנעשה בתוכנית, ולהביא לרגיעה.
לפי המשטרה, "התוכנית להקמת טורבינות הרוח ברמת הגולן בוצעה ללא הפקעה של אף לא מטר אחד מבעלי האדמה. האדמות הנדרשות למיזם הוחכרו מבעליהם למשך 20 שנה, בתמורה למיליוני שקלים. הפרויקט מוקם כחוק ולאחר שנבחן בערכאות השונות וקיבל את כלל האישורים וההיתרים הנדרשים, לרבות בכלל ההיבטים של השפעה על הסביבה".
גורמים בחברת אנרגי'קס, שזכתה במכרז להקמת והפעלת חוות הטוריבנות לייצור אנרגיית רוח נקייה, הסבירו כי טורבינות רוח נחשבות למקור האנרגיה המתחדשת בעל טביעת הרגל המינימלית ביותר בסביבה והחסכונית ביותר בשטח, ביחס לכל אנרגיה מתחדשת אחרת. הפקת חשמל מאנרגיית רוח אינה גורמת לזיהום סביבתי ואיננה מכלה משאבים. תפוקת האנרגיה הצפויה מהתוכנית עתידה לספק חשמל ל-50 אלף בתי אב למשך 20 שנה.
בחברה אמרו כי לטובת הקמת התוכנית הושקעו משאבים רבים על ידי אנרג'יקס לפינוי המוקשים בשטחי רמת הגולן, לראשונה מאז 1967 - מה שיאפשר גם את החזרתה הקרקע לשימוש חקלאי לטובת בעלי הקרקעות. הצפי הוא כי הפרויקט יתרום לשיפור מצבם הכלכלי של תושבי האזור על ידי פתיחת מקומות עבודה רבים, פיתוח ועידוד התיירות, שדרוג תשתיות החשמל באזור, שסובל מבעיות של ניתוקים והפסקות חשמל.
4 צפייה בגלריה
 מחאת הדרוזים חוסמים את צומת אליקים
 מחאת הדרוזים חוסמים את צומת אליקים
החסימה בצומת אליקים
(צילום: שרון צור)
4 צפייה בגלריה
 מחאת הדרוזים חוסמים את צומת אליקים
 מחאת הדרוזים חוסמים את צומת אליקים
(צילום: שרון צור)
באנרג'יקס אף רכשו במיליוני שקלים מכ"ם לאיתור ומניעת פגיעה בציפורים וכן מקימים מערך למשטר הפעלה של חוות הרוח שכל מטרתו היא מניעת פגיעה בבעלי כנף. משטר הפעלה זה אושר, נבחן ונתון למעקב שוטף ואדוק של הוועדה לתשתיות לאומית ורשות הטבע והגנים.
שייח מואפק טריף, ראש העדה הדרוזית, מסר כי "הודעתי לממשלה כי אין להתחיל בביצוע העבודות ללא תיאום וללא השלמת המשא ומתן עם התושבים. מבקש מבני העדה הדרוזית לממש זכותם למחאה בהתאם לדין, ללא הפרעה לציבור הרחב וללא חסימת צירים. אין מקום לחסימות המשבשות שגרת החיים. מבקש מהמשטרה לנהוג באיפוק עם המוחים כפי שנעשה במקומות אחרים בארץ".
עו"ד כראמה אבו סאלח מאלמרסד מהמרכז הערבי לזכויות האדם ברמת בגולן, ועו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח, התייחסו לעימותים ומסרו כי "התושבים הדרוזים ברמת הגולן התעוררו הבוקר לנוכחות משטרתית אדירה ומופרזת סמוך לאדמותיהם, ולהגבלות קשות על זכויות האדם שלהם". לדבריהם, "המשטרה מתנהלת כאילו מדובר במבצע צבאי. לא נמסר לתושבים מתי צפויות להתחיל העבודות, היכן הן צפויות להיערך, כמה זמן יימשכו, ומהן ההגבלות המתוכננות.
"נראה כי לשיטת המשטרה, חברי הקהילה הערבית הדרוזית בצפון רמת הגולן אינם זכאים להגנתה, אלא איום בעל אופי עברייני", נמסר מעורכי הדין. "אנו דורשים מהמשטרה להימנע מחסימת גישתם של התושבים למטעים החקלאיים, לאפשר לתושבים לממש את זכותם למחות נגד בניית הטורבינות וליידע את התושבים מראש בנוגע לשטחים שצפויים לשמש למעבר כלי העבודה ולמקומות שבהם יבוצעו העבודות".
4 צפייה בגלריה
עימותים בין שוטרים לדרוזים על רקע קמת מתחם טורבינות רוח לייצור אנרגיה מתחדשת ממזרח לכפרים הדרוזים
עימותים בין שוטרים לדרוזים על רקע קמת מתחם טורבינות רוח לייצור אנרגיה מתחדשת ממזרח לכפרים הדרוזים
המשטרה נערכה בכוחות מתוגברים באזור העבודות להקמת טורבינות הרוח בגולן
בחודש מרץ האחרון קיימו הדרוזים "כנס חירום" בצפון הגולן, שם הם קראו לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר "לעצור את הקמת טורבינות הרוח בשטחנו, לבטל את המיזם ולהסיר לחלוטין עננה זו מעל חיינו ובריאותנו". הם הוסיפו אז: "העדה הדרוזית כולה מאוחדת בעמדה נחרצת נגד הקמת טורבינות הרוח בשטחנו החקלאיים ובכל מקום בשטחי העדה הדרוזית בגליל ובגולן".
זו אינה הפעם הראשונה שהדרוזים מפגינים נגד הקמת המתחם ובו טורבינות הרוח. בדצמבר 2020, הפגינו תושבי הכפרים הדרוזים ברמת הגולן כשהחלו העבודות להקמתן, ומאז לא שבה המדינה לנסות ולהקים אותן בשל החשש מעימותים נוספים. באותם אירועים, ארבעה שוטרים נפצעו ושמונה מפגינים נעצרו, וביישובים הדרוזיים הכריזו על שביתה כללית, שבמסגרתה נסגרו גם בתי הספר - במחאה על הקמת הטורבינות.
מובילי המחאה טענו אז כי הקמת הטורבינות תפגע בהם ובאדמות החקלאיות ששייכות להם. "נמשיך במאבק שלנו עד הסוף ולא נתייאש. אלו האדמות שלנו וחייבים לשמור על כל מטר ולא להפקיע לנו את הפרנסה", אמרו מפגינים. "המדינה מקפחת אותנו בכל תחום, ועכשיו פוגעים באדמות שלנו".
גם בעמותת שומרי הגולן התנגדו להקמת החוות בעבר, לאחר שבדצמבר 2021 סוכם בין משרד הביטחון לחברת אר"ן על הקמת חוות רוח של עד 41 טורבינות. "זו בשורה עגומה ומצערת מאוד", מסרו אז מעמותת שומרי הגולן. "מתרחש כאן מחדל אחר מחדל: התעלמות מוחלטת מזעקת תושבי האזור המופגנת בשנים האחרונות בעיקשות רבה, מה שמעיד על ניתוק מהשטח וחוסר הבנה של המיעוט הדרוזי בגולן ורגישות היחסים עמו. בנוסף, התעלמות, על סף האבסורדית, מהמשמעות של טורבינות רוח ענקיות שעתידות, לפי המגמה הנוכחית, לכסות את הגולן ולשנות את אופיו מקצה לקצה תוך פגיעה חמורה בטבע הגולני הייחודי, כאשר כל המיזמים הללו יניבו כמות חשמל מזערית ביותר. זו דוגמה חיה לאנרגיה לא מקיימת - זו שחסרונותיה עולים בהרבה על היתרונות".