נציגים מחברת האבטחה האמריקנית שתבצע את הבידוק הביטחוני בציר נצרים למניעת חזרת חמושים ואמצעי לחימה בכלי רכב לצפון רצועת עזה נחתו בימים האחרונים בישראל, והחלו בהקמת מתחם הבידוק - לקראת פיילוט ראשון ביום ראשון הקרוב. החברה כוללת כ-100 אנשי אבטחה חמושים, רובם אמריקנים וחלקם דוברי ערבית. אנשי האבטחה הם יוצאי יחידות מובחרות או אנשי CIA לשעבר.
העזתים חוזרים להרס אחרי הפסקת האש
(צילום: רויטרס)

1 צפייה בגלריה
צילום רחפן מהריסות ג'באליה
צילום רחפן מהריסות ג'באליה
החוזרים ברגל לא ייבדקו, הרכבים כן
(צילום: Omar AL-QATTAA / AFP)
מפה עם ציר פילדלפי - מעבר רפיח ומעבר כרם שלום פרוזדור נצרים
הסכם הפסקת האש ברצועה, נזכיר, קובע כי ביום השביעי להסכם - יום שבת הקרוב - צה"ל נדרש לסגת מכביש החוף א-רשיד מזרחה לדרך סלאח א-דין, ולפרק את המתקנים הצבאיים באזור. בכך, תחל חזרת העקורים הפלסטינים צפונה. בהסכם נקבע כי לא יהיה בידוק לאלו שצועדים ברגל - אלא רק לרכבים שנעים צפונה, על ידי החברה הפרטית - שפרטיה נחשפו היום. ביום ה-22 להסכם אמורה להימשך הנסיגה מציר נצרים והכוחות נדרשים לעזוב גם את דרך סלאח א-דין, ולפרק את המתקנים הצבאיים גם באזור הזה.
הבידוק של הרכבים שיבקשו לחזור לצפון הרצועה יתבצע במתחם בידוק מיוחד שיוקם, ואותו תאבטח חברת אבטחה מצרית. את כניסת צוותי החברה האמריקנית יתאם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, שיהיה גם אחראי על תיאום פעילותם ברצועה. לטובת קיום סעיף החזרה צפונה הוקם תאגיד (קונסורציום) חברות רב-לאומי, שתפקידו לפקח, לנהל ולהבטיח את המעבר הבטוח של המכוניות, כדי להקל על חזרת הפלסטינים לצפון הרצועה.
חברות התאגיד שהוקם הן Safe Reach Solution (SRS) - חברת תכנון אסטרטגי ולוגיסטיקה; UG Solutions - ספקית גלובלית מוכרת של פתרונות אבטחה משולבים; וחברת האבטחה והבידוק מצרית. "הקונסורציום מדגיש את הניטרליות שלו ומחויבותו לסטנדרטים מקצועיים גבוהים, וישמש כשותף אמין התומך ביישום הסכם הפסקת האש ומקדם יציבות ארוכת טווח בעזה", נמסר.
התשלום לתאגיד ולחברות המעורבות בו לא קשור לישראל - ואינו מועבר על ידיה. באופן מעשי, מדובר בעניין של המתווכות בהסכם - קטאר, מצרים וארה"ב - שבחרו את החברות. מאחורי רוב המימון עומדת ככל הנראה קטאר.
במסגרת ההסכם צה"ל אמור לסגת כאמור מאזורים מאוכלסים, ולשמור על שליטה באזור חיץ של כ-700 מטר לאורך הגבול של הרצועה עם העוטף, בתוך השטח העזתי כמובן. בציר פילדלפי אמורה אומנם להשתנות הפריסה בשלב הראשון, אבל נסיגה ממנו אמורה להתחיל רק ביום האחרון של שלב זה, ביום ה-42, וביום ה-50 – בהנחה שהלחימה לא תחודש עד אז – צה"ל אמור להשלים את הנסיגה מהציר.