הרשויות בוושינגטון פתחו בחקירה אחרי שצלב קרס נמצא חרוט בקיר מעלית במחלקת המדינה – משרד החוץ האמריקני. לא ברור מי אחראי לחריטת הסמל הנאצי, שלפי דוברת מחלקת המדינה ג'לינה פורטר התגלה שלשום.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב מחלקת המדינה צלב קרס ב מעלית אנטישמיות
ארה"ב מחלקת המדינה צלב קרס ב מעלית אנטישמיות
צלב הקרס במעלית. בלינקן: "זה לא רק שריד של העבר"
2 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן בקהיר
אנתוני בלינקן בקהיר
מזכיר המדינה. מספר על אביו החורג, ששרד בשואה
(צילום: רויטרס)
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, בעצמו יהודי, שלח לעובדי המחלקה מכתב מיוחד בעקבות הגילוי, ובו כינה את השארת צלב הקרס מעשה מתועב: "זוהי תזכורת כואבת לכך שהאנטישמיות איננה רק שריד מהעבר – היא עודנה כוח שאנו מתמודדים איתו בעולם, ולמרבה הצער מתמודדים איתו קרוב לבית", כתב בלינקן. "לאנטישמיות אין שום מקום בארה"ב, וודאי שאין לה מקום במחלקת המדינה".
בלינקן, שנוהג לספר לעיתים קרובות כיצד הצילו חיילים אמריקנים את אביו החורג אחרי שזה שרד את השואה, פנה ישירות לעובדיה היהודים של המחלקה: "אנא, דעו עד כמה אסירי תודה אנחנו על שירותכם ועד כמה אנו גאים שאתם עמיתינו".
דוברת מחלקת המדינה פורטר ציינה כי המחלקה שוקדת בימים אלה על בחירת שליח מיוחד למאבק באנטישמיות, וכי התקווה היא למנות אדם לתפקיד בקרוב. אתר Axios, שהיה הראשון לדווח על גילוי צלב הקרס, דיווח כי הסמל הנאצי נמצא במעלית השוכנת בסמוך למשרד המיועד לשליח המיוחד.
ציוץ הגינוי של הנשיא ביידן:

גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן גינה אתמול את חריטת צלב הקרס: "הרשו לי להיות ברור", כתב בטוויטר, "לאנטישמיות אין מקום במחלקת המדינה, בממשל שלי או בכל מקום אחר בעולם. בידי כולנו מופקדת המשימה שלא להניח לשנאה למצוא חוף מבטחים בשום מקום, ולהתעמת עם חוסר הסובלנות בכל מקום שבו אנו נתקלים בה". גם שגריר ישראל בארה"ב ובאו"ם גלעד ארדן גינה את המעשה, וקרא לאחדות במאבק נגד האנטישמיות.
צלב הקרס, נזכיר, היה במקור סימן דתי הינדי, אבל במאה הקודמת אומץ על-ידי המפלגה הנאצית בגרמניה, ומאז הפך לסמל שנאה מועדף על פעילי ימין קיצוני. מציאת הסמל במחלקת המדינה באה כשברקע עלייה מדאיגה במספר ההתקפות האנטישמיות בארה"ב, עלייה שנמשכת זה כמה שנים. ההתקפות הללו כללו גם מעשי אלימות פיזיים, ובראשם הטבח בבית הכנסת בפיטסבורג באוקטובר 2018.