שר הביטחון יואב גלנט ביקר היום (רביעי) במכינה הקדם צבאית "בני דוד" ביישוב עלי, וברקע סערת חוק הגיוס אמר שם לתלמידי המכינה: "אתם ההוכחה הברורה לכך שאפשר לאחוז בנשק ביד אחת ובספר הלימוד ביד השנייה, במיוחד בתקופה המורכבת שאנו עוברים עלינו לזכור: ללא קיום פיזי, אין קיום רוחני".
גלנט התייחס גם ללחימה ברצועה: "אנחנו נמצאים בסיומה של תקופה ובתחילתה של תקופה - התוואי שאנחנו נניח בימים אלה יהיה זה שיוביל אותנו שנים קדימה - והאופן שבו נחיה במזרח התיכון".

בשבוע שעבר, על רקע העתירות שהוגשו נגד החלטת הממשלה לא לגייס את תלמידי הישיבות החרדים, גלנט קיים מסיבת עיתונאים שבה הצהיר כי ללא הסכמת כל מפלגות ממשלת החירום, הוא לא יגיש את חוק הגיוס, וקרא לראש הממשלה בנימין נתניהו להוביל מהלך שיביא להסכמות. "כולם חייבים לשאת בנטל", אמר אז. הצהרתו של גלנט למעשה העניקה "זכות וטו" בנושא חוק הגיוס ליו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, שכן הוא נכנס לממשלה בתחילת המלחמה, אך לא מחויב לאינטרסים הקואליציוניים שלה.
במקביל לביקורו של גלנט, הבוקר נערך דיון בבג"ץ בעתירת חמש מכינות קדם צבאיות והתנועה הרפורמית, שעתרו בדרישה לשנות את ההחלטה להקדים את גיוס תלמידי שנת שירות ומכינות קדם צבאיות. השופטים דוד מינץ, גילה כנפי-שטייניץ ויחיאל כשר, המליצו לעותרים למשוך את העתירה במהלך הדיון ובסופו של דבר העותרים הסכימו והעתירה נמחקה.
העותרים ביקשו לשנות את ההחלטה להקדים למרץ-אפריל את מועד הגיוס של מועמדים לשירות ביטחון שאושרה להם שנת שירות, וביקשו שיגויסו רק לומדים משנה ב' ומעלה כדי שאלו ישלימו שנה, או לחילופין טענה שהגיוס שהוקדם יכלול את כל המסגרות שאושרה להם דחיית שירות כולל ישיבות הסדר.
הכותרת
הקרב על הנטל
24:02
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון גלנט ביקר במכינת עלי הקדם צבאית ״בני דוד״
שר הביטחון גלנט ביקר במכינת עלי הקדם צבאית ״בני דוד״
גלנט במכינת עלי
( צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון גלנט ביקר במכינת עלי הקדם צבאית ״בני דוד״
שר הביטחון גלנט ביקר במכינת עלי הקדם צבאית ״בני דוד״
( צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בתגובת המדינה היא טענה להיעדר עילה להתערבות שיפוטית בהחלטת שר הביטחון וטענה כי ההחלטה כוללת מתנדבים, ישבות הסדר ומכינות ועוד ונובעת מ"צרכי צבא דחופים".
השופטים ציינו כי "חרף מחיקת העתירה, אנו מבקשים להביע בפני כל הצדדים את הערכתינו כלפיהם וכלפי פועלם, הנושאים כולם בנטל ההגנה על מדינתנו – כל אחד לפי דרכו ואמונתו. יצאנו מנקודת הנחה שהעתירה הוגשה מתוך דאגה אמיתית לביטחון המדינה וטובתה, אך ככלות הכול המלצנו למחוק את העתירה בשל אי-קיומה של עילת התערבות בשיקול דעתו של משיב".
באי כוח העותרים אורי נרוב ותמר הלוי מסרו: "צר לנו שבג"ץ לא קיבל את טענותינו בדבר אפליה בנשיאה בנטל הקדמת הגיוס. המצב שבו חניכי מכינות וש"ש קוטעים את השנה תוך פגיעה קשה במסגרות חינוך ורווחה בהן הם מתנדבים, כאשר אלפי תלמידי הישיבות הגבוהות יוכלו להמשיך לדחות את השירות הצבאי שלהם לעד שמונה שנים של לימודים בישיבה, הוא מצב בלתי-מתקבל על הדעת אנו נמשיך להשמיע קול למען שוויון בכלל ובנשיאה בנטל בפרט".