המועצה האזורית תמר הודיעה שהיא מפסיקה להעניק שירותי פינוי אשפה לשכנתה, המועצה האזורית ערבה תיכונה. הרקע להחלטה: הקמת ועדת הגבולות הגיאוגרפית במשרד הפנים, שבחנה את חלוקת ההכנסות ממפעלי ים המלח בין שתי המועצות.
מועצת תמר, המונה כ-1,400 תושבי קיבוצים, מושבים ויישובים קהילתיים, נהנית מהכנסות של עשרות מיליונים מהמפעלים שבשטחה. זאת בעוד שהערים סביבה כמו דימונה, ערד ויישובי הבדואים לא נהנו מהפריבילגיה.
3 צפייה בגלריה
פח זבל
פח זבל
פח זבל בשטח מועצת תמר
(צילום: אורן קורין)
3 צפייה בגלריה
מפעלי ים המלח
מפעלי ים המלח
הגורם לוויכוח: ההכנסות האדירות מארנונה ממפעלי ים המלח
(צילום: רויטרס)
בין המועצות נחתם בשנת 2014 הסכם שלפיו מועצת תמר תעניק לערבה שירותי פינוי אשפה, זאת במקום שיתוף בהכנסות הארנונה ממישור רותם. אלא שלפי מועצת תמר, במשרד הפנים קבעו כי לא ניתן לאמץ את ההסכם והודיעו כי מתחילת ינואר יפסיקו לפנות את האשפה. בעקבות כך החלו תושבי הערבה בצעד של מחאה לקחת את האשפה שלהם אל הפחים במועצה האזורית תמר, והעלו סרטונים שלהם עושים זאת לרשתות החברתיות.
עורכי הדין של מועצת תמר טענו שבערבה הבטיחו שלא לבקש לעצמם עוד נתח מהכנסות המועצה האזורית תמר, ולהתנגד לכל יוזמה כזו. הדבר הוביל לחילופי השמצות בין ראשי הרשויות. ראש מועצת הערבה התיכונה מאיר צור כתב בקבוצה של ראשי רשויות: "יש בתמר חבורת חזירים שבראשה עומד חבר בקבוצת הווטסאפ כאן, ראש המועצה הקיבוצניק. לילדים בערבה אין כסף להסעות ועוד. נראה למישהו הגיוני שתמר עם 1,400 תושבים חיים בתקציב של מאות מיליונים ולנו אין איך לגמור את החודש? אותנו לא תראה בוכים כמו אנשי הגליל. אנחנו נגרום לאחרים לבכות".
צור אף שלח איגרת לתושבים שבה התלונן על התנהלות מועצת תמר והעומד בראשה. "לצערנו, מועצת תמר מראים פעם אחר פעם שאין גבול לחזירות ומנסים להתנער מההסכם", כתב לתושביו. "אנחנו לא מתכוונים לוותר, לא על הסכם פינוי הזבל ולא על הסכם חלוקת המשאבים או איחוד המועצות".
3 צפייה בגלריה
ניר ונגר בחירות מקומית מועצה אזורית תמר
ניר ונגר בחירות מקומית מועצה אזורית תמר
ראש מועצת תמר ניר ונגר: "ראש מועצת ערבה תיכונה - בכיין סדרתי"
(צילום: אילן בשור)
במועצת תמר, שמבקשים לשמור על ההכנסות שלהם, לא אהבו את ההשתלחות הזו. "במקום להיערך כראוי, לבצע את תפקידו ולהעניק לתושבים שלו את השירות הבסיסי של פינוי אשפה, פצח צור במסכת השמצות כנגד המועצה השכנה וראה, אותו כינה 'חזיר'", אמר ראש מועצת תמר ניר ונגר. "ראש מועצת ערבה תיכונה מתגלה כבכיין סדרתי שבמקום לדאוג לתושביו מקדיש את זמנו לקושש מאחרים".
ראש העיר דימונה, בני ביטון, התייצב לצד הערבה. "זו שערורייה שמועצה כזו קטנה מקבלת כל כך הרבה כסף אף על פי שהייתה חלוקת הכנסות. צריכה להיות חשיבה מחודשת ולהקים וועדת גבולות נוספת. לא יכול להיות ש- 1,400 תושבים יקבלו מעל 310 מיליון שקל ארנונה. מה זו הבריונות הזאת"?
לאחר התערבות של מנכ"ל משרד הפנים ושל יו"ר השלטון האזורי שי חג'ג' המריבה בין ראשי הרשויות יושבה - בינתיים. במועצת תמר הודיעו כי יחזרו לפנות את האשפה למשך תקופת מעבר מוגבלת עד סוף חודש מרץ. ראש מועצת תמר כתב בפייסבוק: "נראה שלנו, מועצת תמר, אכפת מאיכות חייהם של תושבי ערבה תיכונה הרבה יותר מאשר לראש המועצה שלהם, שאינו מסוגל לספק לתושביו אפילו את השירות הבסיסי של פינוי אשפה, דבר שאין ולא היה לו אח ורע במדינת ישראל".