4 צפייה בגלריה
 שהראם פורסאפי ג'ון בולטון
 שהראם פורסאפי ג'ון בולטון
שהראם פורסאפי וג'ון בולטון
(צילום: רויטרס, AP)
ארה"ב טוענת שחבר במשמרות המהפכה של איראן תכנן להתנקש בחייו של ג'ון בולטון – שהיה היועץ לביטחון לאומי של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. משרד המשפטים האמריקני מאשים את הגבר האיראני בתכנון התנקשות באמצעות רוצח שכיר. הנאשם המבוקש הוא שהאראם פורסאפי, שידוע גם בשם מהדי רזאי, בן 45 מטהרן שמעולם לא ביקר בארה"ב. ברשת CNN דווח כי פורסאפי תכנן להתנקש גם במזכיר המדינה לשעבר מייק פומפאו, אך במשרד המשפטים טרם אישרו זאת.
לפי משרד המשפטים, פורסאפי רצה לרצוח את בולטון בתגובה לחיסולו של קאסם סולימאני – מפקד "כוח קודס" של משמרות המהפכה. סולימאני חוסל במתקפה אמריקנית בינואר 2020 בנמל התעופה הבינלאומי בבגדד, כשבולטון כבר לא היה בבית הלבן. אחרי החיסול של הגנרל האיראני כתב בולטון בטוויטר כי הוא "מקווה שזה הצעד הראשון בדרך לשינוי המשטר בטהרן".
4 צפייה בגלריה
שהראם פורסאפי איש משמרות המהפכה של איראן תכנן לרצוח את ג'ון בולטון
שהראם פורסאפי איש משמרות המהפכה של איראן תכנן לרצוח את ג'ון בולטון
ההודעה שפרסם ה-FBI
(צילום: רויטרס)
במסגרת תכנון ההתנקשות פנה פורסאפי לאזרח אמריקני וביקש ממנו לצלם את בולטון, כביכול לצורך ספר שעומד לצאת לאור. אותו אזרח קישר בין פורסאפי לסוכן סמוי. בנובמבר 2021 פורסאפי קיבל מהם תמונות של המשרד שבו בולטון עובד. הוא יצר קשר עם הסוכן באפליקציית מסרים מוצפנים, ואמר שהוא מוכן לשלם 250,000 דולר למי ש"יחסל" את בולטון. בהמשך עלה הסכום ל-300,000 דולר. כשהסוכן ביקש מפורסאפי להיות ברור יותר הוא אמר שהוא רוצה שבולטון יירצח.
פורסאפי הנחה את הסוכן לפתוח חשבון של מטבעות וירטואליים כדי שיקבל את התשלום על הרצח. הוא אמר שלא משנה איך הרצח יתבצע, אך "הארגון" שלו מעוניין בסרטון שיוכיח שהרצח אכן נעשה. לפי משרד המשפטים האמריקני, פורסאפי אמר לסוכן כי הוא מוכן לשלם מיליון דולר עבור "עבודה נוספת".
רשת CNN דיווחה הלילה כי יעד החיסול השני של פורסאפי היה מזכיר המדינה האמריקני לשעבר מייק פומפאו, שכיהן בתפקיד בתקופת חיסולו של סולימאני. כך על פי גורם אכיפת חוק פדרלי בארה"ב ואדם המקורב לפומפאו, שהוסיף כי משרד המשפטים הודיע על כך למזכיר המדינה לשעבר, אך במשרד טרם אישרו את דבריו.
4 צפייה בגלריה
מייק פומפאו
מייק פומפאו
מייק פומפאו. על פי דיווחים, היה יעד החיסול השני של איש משמרות המהפכה
(צילום: רויטרס)
בטהרן מיהרו להכחיש את הדברים, ודובר משרד החוץ של איראן כינה את ההאשמות כ"חסרות בסיס". הוא איים: "אנחנו מזהירים בתוקף מפני כל פעולה נגד אזרחים איראנים שתתבצע באמתלת ההאשמות המגוחכות האלה".
בולטון הודה אתמול למשרד המשפטים האמריקני, ואמר כי למרות שבשלב הזה את רוב הפרטים לא ניתן לפרסם - "על דבר אחד אין עוררין: השליטים של איראן הם שקרנים, טרוריסטים ואויבי ארה"ב". בולטון, שכיהן בעבר גם כשגריר באו"ם, שימש כיועץ של טראמפ לביטחון לאומי בין 2018 ל-2019. בעקבות עמדותיו הניציות הוא התעמת פעמים רבות עם טראמפ, שבסופו של דבר הדיח אותו.
בראיון ל-CNN בחודש שעבר סיפר בולטון שבתקופתו בממשל הוא עזר לתכנן הפיכות במדינות זרות. כשהתייחס למהומות הקפיטול ב-6 בינואר 2021 אמר בולטון שההסתערות של תומכי טראמפ על הקונגרס לא הייתה ניסיון הפיכה, והוסיף: "כמישהו שעזר לתכנן הפיכות – לא כאן, אלא במקומות אחרים – זה מצריך הרבה עבודה. וזה לא מה שטראמפ עשה".
4 צפייה בגלריה
קאסם סולימאני. הנאשם האיראני רצה לנקום את מותו
קאסם סולימאני. הנאשם האיראני רצה לנקום את מותו
קאסם סולימאני. הנאשם האיראני רצה לנקום את מותו
(צילום: AP)
גורם אמריקני רשמי שביקש להישאר בעילום שם אמר אמש שבארה"ב לא מאמינים שהאישום נגד איש משמרות המהפכה של איראן, והגדרתו כמבוקש, יפגעו במגעים להצלת הסכם הגרעין. בין וושינגטון לטהרן אין הסכם הסגרה, ואין סיבה להניח שאיראן תעביר אותו לידי האמריקנים.
הודעת משרד המשפטים האמריקני מגיעה יומיים אחרי סיום שיחות הגרעין הלא-ישירות בין ארה"ב לאיראן בווינה. בתום הדיונים אמר גורם אירופי כי בשיחות הגיש האיחוד האירופי הצעה סופית לאיראנים, כדי להחיות את הסכם הגרעין בינה למעצמות. לפי הגורם לא יהיה מו"מ נוסף על ההצעה.
פורסם לראשונה: 19:58, 10.08.22