1 צפייה בגלריה
אלי כהן באיזור המפורז בין צפון לדרום קוריאה
אלי כהן באיזור המפורז בין צפון לדרום קוריאה
אלי כהן באזור המפורז, היום
(צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)
שר החוץ אלי כהן הגיע הבוקר (יום רביעי) לאזור המפורז בין צפון קוריאה לדרום קוריאה (DMZ), כחלק מביקורו המדיני בסיאול. במהלך הביקור, שלווה בנציגי כוח האו"ם וצבא דרום קוריאה, חיילי המדינה המבודדת נראו לראשונה זה יותר משנתיים בחלקו הצפוני של הגבול - לאחר שבתקופת הקורונה היו עמדותיהם נטושות.
כהן עמד במרחק של 30 מטרים מקבוצה של חיילים צפון קוריאנים שלבשו חליפות סערה נגד קורונה. הוא חצה את הקו המפריד בין הדרום לצפון, ולמעשה דרך על אדמת פיונגיאנג. "האזור המפורז בים צפון קוריאה לדרום קוריאה הוא אולי אחת מנקודות הגבול הרגישות ביותר בעולם, המפרידה בין העולם הליברלי, הנאור והדמוקרטי, ובין דיקטטורה גרעינית שלא מסכנת רק את דרום קוריאה, אלא מהווה איום גלובלי", אמר כהן, ודיבר על הדמיון בין המדינה המבודדת לאיראן: "העולם חייב להבטיח שאיראן לא תהיה צפון קוריאה מספר שתיים, זה הזמן לקבל החלטות דיפלומטיות קשות שימנעו מטהרן להיות גרעינית ולאיים על היציבות העולמית".
לאחר מכן נועד כהן עם מקבילו בדרום קוריאה פארק ג'ין. השניים דנו באתגרים הביטחוניים הדומים בין המדינות ובדרכי התמודדות עם האיומים הניצבים בפניהן. השרים שוחחו על האינטרס המשותף של סיאול וירושלים בהתמודדות עם פיונגיאנג וטהרן, וכן על הקמת קרן משולשת לישראל, קוריאה והאמירויות בתחום הרכב. בין היתר, השניים דיברו גם על קידום פיתוחים טכנולוגיים וביטחוניים משותפים לישראל ולדרום קוריאה, וכהן נועד גם עם היועץ לביטחון לאומי של המדינה.
הסחר הדו צדדי בין המדינות הגיע בשנת 2022 ל-3.3 מיליארד דולר, המהווה גידול של כ-20% משנת 2021. בדצמבר 2022 נכנס לתוקפו הסכם הסחר החופשי בין המדינות, הראשון שחתמה ישראל עם מדינה אסייתית וכן הראשון שחתמה דרום קוריאה עם מדינה מזרח תיכונית. כניסת ההסכם לתוקף צפויה להגביר את הסחר ההדדי בשנים הקרובות.
במסגרת הביקור, כהן בירך את מקבילו פארק על בחירתה של דרום קוריאה למושב הזמני במועצת הביטחון לשנים 2025-2024. בנוסף, כהן העניק תעודות הוקרה לנציגי הצוותים הרפואיים הדרום קוריאנים שטיפלו בנפגעים הישראלים בתאונת הדרכים הקשה באפריל השנה, שבה נהרגה אזרחית ישראלית ונפצעו 33 נוספים. "אנחנו לומדים את הערך של חברות בזמנים קשים", אמר כהן לצוותים הרפואיים, "בשם ממשלת ישראל והעם בישראל, אני מודה ל'מלאכים בלבן' על הטיפול המסור בפצועי התאונה. פעילותם מראה שהחברות בין דרום קוריאה לישראל אינה רק ברמת הממשלות, אלא חברות אמיתית בין העמים".