5 צפייה בגלריה
 נתניהו ור"מ איטליה מלוני
 נתניהו ור"מ איטליה מלוני
נתניהו ור"מ איטליה מלוני
(צילום: רויטרס)
ברקע המחאות נגד המהפכה המשפטית ובטרם טיסתו היום (חמישי) לאיטליה לביקור מדיני, ראש הממשלה בנימין נתניהו העניק ריאיון מקיף לעיתון "לה רפובליקה", לפני הגעתו לרומא. כשנשאל על המחאה, נתניהו דחה את ההאשמות שהוא נסחט על ידי הימין הקיצוני בישראל, ואמר כי "המחאות מראות עד כמה הדמוקרטיה שלנו מוצקה".
נתניהו הוסיף כי הוא לא מרגיש נצור, והדגיש: "הדמוקרטיה הישראלית מתגלה כאיתנה, והיא תצא חזקה יותר מהמבחן הזה". הוא רמז שהוא לא שולל פשרה, ואמר שהוא ממשיך עם הרפורמה "מכיוון שאנשים רוצים מאוד שיוחזר האיזון בין הרשות המבצעת, המחוקקת והשופטת. הבעיה מתעוררת במערכת המשפט, שהייתה פעילה יתר על המידה ובעלת סמכויות יוצאות דופן, כך שהופר האיזון. דרושה רפורמה. מערכת המשפט חייבת להיות עצמאית, אך לא כל יכולה. זה מהות הדיון. הפגנות הן חלק טבעי מהעימות הזה, אבל אני מאמין שנתגבר עליהם".
נתניהו דחה טענות שהמהפכה המשפטית תפגע בזכויות המיעוטים ובקהילת הלהט"ב: "האמת היא שיש הרבה סטריאוטיפים נגד הממשלה הזו. אנו נישאר נאמנים לזכויות אזרח, זכויות מיעוטים ודמוקרטיה". הוא התייחס גם לאיגופו על ידי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', ואמר כי הם אלה שהצטרפו לליכוד, ולא להיפך. "מדיניות הביטחון, מדיניות החוץ ובחירות גורליות מופקדות בידי הליכוד בהנהגתי", טען.
מה אתה אומר למפגינים שחוששים לגורל המדינה? "אני אומר שהדמוקרטיה אינה בסיכון והיא תתחזק על ידי הרפורמה, שהיקפה ייקבע בשבועות הקרובים. אני זוכר שכאשר העברתי את הרפורמות הכלכליות היו הרבה הפגנות. אנשים התנגדו למעבר לכלכלת שוק, אבל בסופו של דבר הרפורמות יצרו כלכלה איתנה מאוד, גם בגלל שהם הובילו למערכת יחסים חדשה בין הממשלה לאיגודים מקצועיים, אשר כיום משתפים פעולה לרוב יותר טוב מבעבר".
5 צפייה בגלריה
הפגנה בקריית שמונה
הפגנה בקריית שמונה
מפגינים היום בקריית שמונה
(צילום: אפי שריר)
5 צפייה בגלריה
הפגנה בקריית שמונה
הפגנה בקריית שמונה
(צילום: אפי שריר)
5 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
מפגינים חוסמים את הכניסה לנתב"ג
(צילום: שאול גולן)

בריאיון נשאל נתניהו מה גישתו לשורשיה הפשיסטים של מפלגת השלטון בהובלת ראש ממשלת איטליה, ג'ורג'ה מלוני. הוא השיב כי "אני שם לב אם האנשים בכוח פוליטי כזה למדו את שיעורי ההיסטוריה. אין לי ספק שמלוני ושאר מנהיגי מפלגתה למדו זאת, שכן הם מגנים בבירור את האנטישמיות והאנטי-ציונות".
נתניהו הוסיף: "זה משהו יסודי, הסכנה שיש לנו היום היא ההתחברות שאנו עדים לה באירופה בין קבוצות מסוימות של השמאל הקיצוני, שמונעים משנאתם לישראל ומגיעים עד לנקודת ברית עם הג'יהאדיסטים של האיסלאם הרדיקלי, שבזים לזכויות נשים". נתניהו אמר גם שיבקש ממלוני להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר את השגרירות לבירה.
ראש הממשלה הבהיר שהיחסים עם ישראל מאוד יציבים, אך ציין כי הוא מעוניין לראות חיזוק של שיתופי הפעולה הכלכליים עם איטליה. "ישראל היא הבית של החדשנות, ואני מאמין שאינטראקציות קרובות יותר עם חברות איטלקיות יהיו טובות לשני הצדדים. בנוסף, יש לנו גז טבעי, הרבה ממנו, ואני רוצה לדבר על איך להביא אותו לאיטליה ולתמוך בצמיחתה הכלכלית".
נתניהו אמר כי "במישור האסטרטגי, נדון באיראן. אנו חייבים למנוע ממנה 'להתגרען', כי הטילים שלה יכולים להגיע להרבה מדינות, גם באירופה, ואף אחד לא רוצה להילקח כבן ערובה על ידי משטר פונדמנטליסטי עם נשק גרעיני".
עוד אמר נתניהו שהוא מקווה שגישתה של איטליה בהצבעות באו"ם כלפי ישראל תשתנה "הרבה יותר מהר מכפי שראינו עד כה. מאז 2015, איטליה הצביעה נגדנו 89 פעמים באו"ם. זה מתנגש היחסים הבילטרליים המצויינים שלנו. במקום להתמודד מול מדינות כמו סוריה ואיראן, שם נרמסות הזכויות הבסיסיות ביותר, מדינות מצביעות באו"ם נגד הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. נתניהו ציין כי הוא מעוניין לראות שותפות קרובה יותר גם מול האיחוד האירופי.
5 צפייה בגלריה
חלבני עם נתניהו ופוטין
חלבני עם נתניהו ופוטין
חלבני עם נתניהו ופוטין
(צילום: לע"מ)
נתניהו התייחס גם לקשריו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ולמלחמתו באוקראינה, ואמר כי הוא "מוכן לעשות הכל כדי לשים קץ לקטל הזה. אם שני הצדדים יחליטו שהגיע הזמן לפנות לגישור, ואני אוכל להיות לעזר, אשקול זאת. אבל, למרבה הצער, אני לא מאמין שעדיין הגיע הזמן. המלחמה הזו תימשך עוד זמן לפני שההזדמנות הזו תבוא'".
בתגובה לשאלה מדוע הוא שומר על עמדה מאוזנת בין רוסיה לאוקראינה, נתניהו הסביר כי "ישראל היא המדינה היחידה שטייסיה טסים מעל רמת הגולן, במרחק קצר מהמטוסים הרוסים בסוריה, כי אנחנו צריכים למנוע מסיוע צבאי איראני להגיע לחיזבאללה. ברור שאנו מעוניינים להימנע מעימות עם רוסיה. אלפי יהודים עדיין חיים שם ואנחנו לא רוצה שימנעו מהם לעלות לישראל. מערכת היחסים שלנו עם רוסיה מאוד מורכבת, אבל אנחנו עושים הכל כדי לעזור לאוקראינים ולסיים את הסכסוך הזה".
על הפלסטינים אמר נתניהו כי "הבעיה איתם היא שהם שבויים של סירובם לקבל את ישראל כמדינה יהודית, ללא קשר לגבולות. הם היו נגד זה לפני לידתה של המדינה והיו נגדה גם אחרי הקמתה". נתניהו נשאל האם יסכים לנהל משא ומתן עם אבו מאזן והשיב: "כן, כמובן, זה הם שלא רוצים לנהל משא ומתן".
לגבי האמירה של ראש ה-CIA, ביל ברנס, שאמר שאיראן צריכה רק 12 ימים כדי להתחיל להעשיר אורניום למטרות צבאיות, נשאל ראש הממשלה איך אפשר לעצור את טהרן. הוא השיב: "איראן צריכה לדעת שנעשה כל שביכולתנו כדי למנוע זאת להפוך למדינת סף גרעינית. אין דרך לעצור את המשטר באיראן מהשגת נשק גרעיני ללא איום צבאי אמין". נתניהו דיבר על אופציה צבאית, אך לא התייחס למחאת טייסי הקרב בחיל האוויר.
נתניהו התייחס בריאיון גם להסכמי אברהם, ואמר שהוא מאמין כי הם יורחבו לנוכח האיום מצד איראן, ש"מנסה לשלוט בכל האזור, להשמיד את ישראל ולהפיל מנהיגי מדינות ערביות רבות. המדינות האלה יכולות לראות אותנו כשותפות לאינטרס אסטרטגי. סיבה שנייה היא שהם רואים את הטכנולוגיה שלנו והחדשנות, ומבינים את ההזדמנות שהיא מייצגת עבור האזור כולו".
עוד אמר נתניהו כי "הסכמי אברהם הפכו את גישת המשא ומתן שהחזיקה מעמד במזרח התיכון במשך רבע מאה. פעם זה היה ששלום עם הפלסטינים יוביל לשלום באיזור, אבל זה לא עבד. עכשיו אנחנו הולכים בדרך ההפוכה אבל עם אותה מטרה: שלום. בלי לנסוע לרמאללה חתמנו על הסכמים עם בחריין, האמירויות, סודן ומרוקו. בעקבותיה, נחתום גם עם מדינות נוספות. במיוחד אם סעודיה תצטרף. אני מאמין שהסכם שלום בינינו לבין הסעודים יוביל להסכם עם הפלסטינים, בתנאי שיסכימו להכיר בקיומה של ישראל".