אחרי דיון סוער שנמשך יותר מ-11 שעות – חבר כנסת הופך לסיעת יחיד: ועדת הכנסת קיבלה הערב (שני) ברוב של שבעה תומכים וללא מתנגדים את בקשתו של ראש הממשלה ויו"ר ימינה נפתלי בנט להכריז על ח"כ עמיחי שיקלי כפורש מהסיעה. ynet העביר את הדיון בשידור חי.
בעקבות ההחלטה, ח"כ שיקלי לא יוכל להתמודד בבחירות לכנסת ה-25 במסגרת סיעה מהכנסת הנוכחית אלא רק במפלגה חדשה. עם זאת, שיקלי כן יוכל להתמודד באחת המפלגות הקיימות בתנאי שיתפטר מהכנסת. בנוסף, שיקלי יוכל להגיש ערעור לבית משפט על ההחלטה. בכך הופכת ימינה באופן רשמי לסיעה של שישה חברי כנסת, בהם לבינתיים גם ח"כ עידית סילמן שהודיעה באחרונה על פרישתה מהקואליציה.
7 צפייה בגלריה
עידית סילמן
עידית סילמן
סילמן, בנט ושיקלי
(צילום: יואב דודקביץ', רויטרס, דוברות הכנסת )

סילמן, שלא השתתפה בהצבעה על עתידו של שיקלי אולי מחשש שגם עליה יבקשו בימינה להכריז כפורשת, תקפה במהלך הדיון את ראש הממשלה בנט מבלי להזכיר את שמו: "הדיון הזה הוא חלק ממהלך קטן ונקמני, ימים יגידו. זו הזדמנות לומר את האמת. דרך ארץ קדמה לתורה. קשה לי להאמין שמתן (כהנא) ושירלי (פינטו), אתם פה כאשר איש הגון עומד על דוכן הנאשמים. אני בטוחה שאתם לא מאמינים במה שאתם עושים.
"מתן, האם על הערכים האלו חינכת את החניכים שלך לטיס? קיבלתי את התחושה שאני נאמנה לערכיי ולבוחריי. אנחנו לא הפורשים, אנחנו הולכים עם ההבטחות, המצע והערכים שהבטחנו לבוחרי ימינה". השר מתן כהנא השיב לח"כ סילמן: "אני משתתף בצערך".
7 צפייה בגלריה
דיון ועדת הכנסת בבקשה להכריז על עמיחי שיקלי כפורש מסיעת ימינה
דיון ועדת הכנסת בבקשה להכריז על עמיחי שיקלי כפורש מסיעת ימינה
"ייקח שנים לתקן את הנזק". ח"כ שיקלי בדיון
(צילום: דוברות הכנסת)
ח"כ שיקלי עצמו אמר בדיון: "נפתלי בנט, איילת שקד והנשרכים אחריהם פגעו פגיעה אנושה ומבישה בעמוד התווך של המשטר הדמוקרטי. את הנזק האדיר שחוללו לדמוקרטיה ולאמון הבסיס של האזרח לנבחריו ייקח שנים ארוכות לתקן.
"נכון, מטבעם של דברים הפוליטיקה היא גם זירה פרגמטית שמחייבת פשרות ולא ניתן תמיד לעמוד אחת לאחת בכל ההתחייבויות לבוחר, אבל מחזה אימים כזה של הפרה גורפת ובוטה כל כך של כל ההתחייבויות הליבתיות החשובות ביותר המהוות את האידיאולוגיה של ימינה היא מאורע חסר תקדים בדברי ימיה של ישראל.
"זה אירוע שבהשאלה מעולם המונחים הצבאיים דגלים שחורים מתנוססים עליו. זוהי זכות וחובה להתנגד לעוולה הזו, שבואו נודה על האמת, נועדת לשרת אך ורק את טובתם האישית ומאוויהם של מי שבחרו להפנות עורף לשולחיהם, לערכיהם ולהשקפת עולמם מתוך תאוות שלטון ותמורת בצע, כבוד ושררה".

ח"כ שיקלי הקריא לנוכחים בדיון שורה של ציטוטים מדברים של ראש הממשלה בנט, שרת הפנים איילת שקד ושר הדתות כהנא מלפני הבחירות האחרונות, בהם הבטיחו למנוע חבירה למפלגות השמאל ולרע"מ.
"לפני שנה כתבתי לבנט 'התייצבתי למשימה להיות שליח ציבור כאשר שתי מילים הן עיקרון מנחה לנגד עיניי'. נצח ישראל, בניגוד למגיש הבקשה, לא ישקר", ציין ח"כ שיקלי. "הציבור פחות מטומטם מכפי שנראה. בסקר שנעשה לפני שבוע נשאלו אנשים שאלה פשוטה: מי פרש מימינה? בנט או שיקלי? 71% ענו 'בנט'. הוא הפורש. אין לך אלוהים נפתלי בנט".

"המוטיבציה של בנט דרדרה את ביטחון ישראל"

בדברי הסיכום שלו בדיון בוועדה אמר ח"כ שיקלי: "ידעתי לאן תוביל הממשלה את מדינת ישראל, מדינה שתיסחט יומיום על ידי רע"מ ומרצ - מפלגות פרו-פלסטיניות, אנטי-ציוניות, שמטיחות רפש במתיישבים ביו"ש.
"מממשלה שתישלט בפועל על ידי מפלגות שמאל, על ידי לפיד שריסק את יחסי החוץ של ישראל, תישלט בפועל על ידי גנץ שבעת כהונתו כשר הביטחון כושר ההרתעה בישראל נשחק עד דק, בנייה יהודית נחנקת והבנייה הפלסטינית מאיימת לחרב את מדבר יהודה ולמנוע מישראל לממש את ריבונותה בבקעת הירדן. לצערי, מוטיבציית היתר של בנט להיות ראש ממשלה דרדרה את ביטחון ישראל וכך גם את מעמדה של המדינה".
יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו פרסם סרטון שבו אמר: "שיקלי לא פרש מהימין. 'ימינה' פרשו מהימין. שיקלי מבין היטב שממשלה שתלויה במועצת השורא של האחים המוסלמים לא יכולה להילחם בטרור. ואני אומר לכם שאסור לנו לחכות לפיגוע הטרור הבא או לירי הבא. אנחנו צריכים להקים מיד ממשלת ימין חזקה בראשותי כדי להחזיר את הביטחון והשקט לאזרחי ישראל".


עד הרגע האחרון לא נודע אם האופוזיציה תאייש את הוועדה, אותה ניהל ח"כ איתן גינזבורג במקום ניר אורבך שאיבד את אמו וחמותו בסוף השבוע, אך גם אם כן, הרוב לקואליציה יציב ופרישתו של שיקלי הסתמנה כבטוחה. באופוזיציה התייעצו אמש כיצד לפעול בעניין, כיוון שמדובר במאבק פוליטי מתוקשר, אך לבסוף הוחלט להציב חברים מבלוק נתניהו בדיון.
מהרגע הראשון תקפו חברי האופוזיציה את גינזבורג והקואליציה, והתלוננו על גודל החדר למרות תשובתו של גינזבורג על כך שאין אולם עם יותר מקומות ישיבה. "קח אותנו לדיון בקיפצובה", העיר לו ח"כ דודי אמסלם מהליכוד. גם ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית) טענה כי אין מספיק מקום לחברי הכנסת וביקשה מאחד מעורכי הדין לפנות את מקומו לחבר סיעתה ח"כ אבי מעוז.

7 צפייה בגלריה
דיון ועדת הכנסת בבקשה להכריז על עמיחי שיקלי כפורש מסיעת ימינה
דיון ועדת הכנסת בבקשה להכריז על עמיחי שיקלי כפורש מסיעת ימינה
מעבירים את הזמן ודורשים עוד מקומות ישיבה. חברי האופוזיציה
(צילום: דוברות הכנסת)
7 צפייה בגלריה
דיון ועדת הכנסת בבקשה להכריז על עמיחי שיקלי כפורש מסיעת ימינה
דיון ועדת הכנסת בבקשה להכריז על עמיחי שיקלי כפורש מסיעת ימינה
מתקשה לנהל את הדיון: ח"כ גינזבורג
(צילום: דוברות הכנסת)
תוך זמן קצר הרוחות התלהטו עוד יותר, וגינזבורג מצא את עצמו קורא לסדר לחברי כנסת רבים. "הפכת להיות ח"כ ועבד שימושי", צעקה לו ח"כ אורלי לוי-אבוקסיס מהליכוד. "אנשים צבועים כמוך לא מחזיקים מעמד, חשבתי שאתה ח"כ ערכי". גינזבורג השיב לה שהיא "מאוד חצופה" והוציא אותה מהדיון. לפני צאתה תקפה לוי-אבקסיס את היועצת המשפטית של הוועדה ואמרה שהיא חוטאת לתפקידה. גם ח"כ קטי שטרית מהליכוד תקפה את היועמ"שית ושאלה מתי הפסיקה למלא את תפקידה.
גינזבורג ניסה שוב להתחיל את הדיון, וח"כ יואב קיש מהליכוד צעק לו שהוא מפחד וסותם את פיו של עורך הדין של שיקלי. "אל תיתן לי הוראות, תהיה בשקט ותקשיב למה שקורה פה", השיב. גם ח"כ שלמה קרעי מהליכוד הצטרף למתקפה ואמר: "זו הזרוע הארוכה של הנוכל, אין כאן הגינות".

שר הדתות כהנא הציג את עמדת הסיעה שיזמה את הפרשתו של שיקלי, ואמר כי "במהלך עשרת החודשים האחרונים ועד ימים אלו ממש פעל ופועל ח"כ שיקלי באופן מוצהר ובריש גלי נגד הסיעה בכל אמצעי העומד לרשותו". לדברי כהנא, שיקלי הצביע לא פחות מ-754 פעמים נגד עמדת הסיעה, ופועל באופן אקטיבי יחד עם האופוזיציה נגדה. "למעשה, ח"כ שיקלי פרש מהסיעה ונתן לנו גט כריתות, הוא אמר שהוא מתכוון להתמודד במפלגות אחרות", הוסיף.
7 צפייה בגלריה
דיון ועדת הכנסת בבקשה להכריז על עמיחי שיקלי כפורש מסיעת ימינה
דיון ועדת הכנסת בבקשה להכריז על עמיחי שיקלי כפורש מסיעת ימינה
"הפכת לעבד שימושי". ח"כ לוי-אבקסיס, פורשת לשעבר בעצמה, מוצאת מהדיון
(צילום: יואב דודקביץ)
7 צפייה בגלריה
דיון ועדת הכנסת בבקשה להכריז על עמיחי שיקלי כפורש מסיעת ימינה
דיון ועדת הכנסת בבקשה להכריז על עמיחי שיקלי כפורש מסיעת ימינה
גם בן גביר הוצא מהדיון
(צילום: יואב דודקביץ)
כהנא פנה ישירות לשיקלי ואמר כי דבריו אינם מכוונים באופן אישי, וציין כי הוא מיודד עמו. "ברגע האמת השתפנת ופחדת לקחת אחריות", אמר השר. "אתה מוכן לצייר את עצמך כקדוש מעונה, איזה מחיר אתה משלם על יריקה בפרצוף לאלפי חניכים שירקת עליהם כבר כחלק מהיותך מנהל מכינה?". ברגע זה התפרצו לעברו הח"כים שמחו על השימוש בביטוי "יריקה בפרצוף" וטענו שהוא אישי.
כהנא המשיך: "ח"כ שיקלי הצביע נגד עמדת מפלגות 754 פעמים, כולל בהצבעה גורלית על כינונה של הממשלה, הוא הצביע אי-אמון בראש סיעתו, הצביע 651 פעמים נגד התקציב כאופוזיציונר והצביע נגד חוק האזרחות למרות שסוכם שיתמוך. מאז הוא הצביע 100 פעמים נוספות נגד עמדת סיעתו, זה משהו מתמשך.
"ח"כ שיקלי הניח 19 הצעות חוק, על אף אחת מהן לא חתום חברי סיעתו", הוסיף השר. "בחרת בח"כ נתניהו לברך אותך בנאום הבחירה שלך, השתתפת גם בהפגנת האופוזיציה ואמרת שסיעת ימינה כולה חטאה בחטא המשולש - שוחד, מרמה, הפרת אמונים, זה לא פטרונך החדש שמואשם בזה?".
חבר הכנסת ינון אזולאי מש"ס תקף את כהנא והאשים אותו בהרס המדינה היהודית, ח"כ מאי גולן הצטרפה לצעקות וקראה: "אתה שר הדתות של רע"מ או שר המגלשות של ישראל?".

מרחמים כלנתר ועד עמיחי שיקלי - כך עובד התהליך

פרשננו ד"ר מתן גוטמן מסביר כי ישנן שתי דרכים שבהן ח"כ יכול לעזוב את הסיעה שבמסגרתה הוא נבחר לכנסת. הדרך הראשונה היא בעזרת התפלגות ביחד עם חברי סיעה נוספים והקמת סיעה חדשה, ולצורך כך נדרשים שליש ממספר חברי הסיעה, או ארבעה ח"כים לפחות. כך, במצב שבו חלק משמעותי מחברי הסיעה לא מסכים עם החלטותיה, יכולים אותם חברים לעזוב את הסיעה ולהקים סיעה חדשה, מבלי שתהיה לכך כל השפעה שלילית לגביהם.
הדרך השנייה היא הליך פרישה מסיעה בהחלטה של ועדת הכנסת. כאשר ח"כ אינו מעוניין לפרוש מסיעתו ורוב חברי הסיעה מבקשים כי יוכרז כפורש, מתנהל מעין הליך שיפוטי, שבמסגרתו חברי ועדת הכנסת צריכים לשמוע את טענות רוב חברי הסיעה מצד אחד ואת טענות ח"כ עליו מבקשים להכריז כפורש, ולקבל את ההחלטה.
המשמעות היא שחרף העובדה כי מדובר בהליך הנעשה בידי פוליטיקאים, יהיו חייבים חברי ועדת הכנסת לדון בצורה רצינית ועניינית בטענות של ח"כ שיקלי שמיוצג ע"י עורך הדין גיא בוסי. ביחס להליך שיפוטי אחר שנעשה בכנסת, הסרת חסינות, קבע בג"ץ שורה של כללי דיון, שרובם נכון גם ביחס להליך הפרישה.
כלומר, חברי הכנסת צריכים לקיים את המינימום ההכרחי של דיון הוגן וראוי בשאלת הפרישה של ח"כ שיקלי, ובכלל זה לשמור על זכות הטיעון שלו; לשמוע את הטענות "בלב פתוח ובנפש חפצה ללא דעה קדומה וסגורה", להחליט על בסיס חומר ראייתי שמוגש כדין, ולהצביע רק אחרי השתתפות בלפחות ממחצית הדיון. כמו כן, הח"כים נדרשים לפי חוק לשקול שיקולים ענייניים בלבד ולא פוליטיים ומתוך עצמאות מחשבתית ולא הוראות של גוף חיצוני. על חברי ועדת הכנסת גם להיזהר מהתבטאויות פומביות שיש בהן כדי להעיד על קביעת דעה מוגמרת טרם הדיון, ובתוך כך לפגוע בהליך ההוגן לח"כ שדנים בפרישתו.

לא הפורש הראשון

הליך הפרישה של שיקלי די נדיר, שכן עד היום התרחשו רק שני הליכים כאלה בעניין ח"כים שלא פרשו עצמאית. הראשון היה ב-2006, כשח"כ מיכאל נודלמן שנבחר מטעם האיחוד הלאומי-ישראל ביתנו החליט לתמוך בהתנתקות ובראש הממשלה דאז אריק שרון. השנייה הייתה אורלי לוי-אבקסיס שסירבה להצטרף עם מפלגת ישראל ביתנו לקואליציה של נתניהו, ובשני המקרים בקשת הפרישה אושרה.
7 צפייה בגלריה
ח"כ אורלי לוי אבקסיס ומיכאל נודלמן
ח"כ אורלי לוי אבקסיס ומיכאל נודלמן
חברי הכנסת נודלמן ולוי-אבקסיס. הפורשים הקודמים
(צילום: אבי מועלם)

מה הסנקציות על ח"כ פורש?

על הפורש מוטלות שורה של מגבלות חמורות: הוא לא יוכל להתמודד בבחירות הבאות בשום מפלגה שקיימת בכנסת היום, לא יוכל להתמנות בקדנציה הזו לשר או לסגן שר, ולא יצורף לאף סיעה במהלך הכנסת הנוכחית. בנוסף, הפורש לא יזכה למימון מפלגות והסיעה שממנה פרש תמשיך לקבל את המימון גם עבורו. ואולם, ככל שהח"כ הפורש יתפטר מהכנסת סמוך להכרזתו כפורש, הוא יוכל להתמודד במפלגה המיוצגת בכנסת כיום. כלומר, אם שיקלי יוכרז ככזה, יהיה לו תמריץ ממשי להתפטר מהכנסת כדי שיוכל להתמודד בבחירות הקרובות דרך הליכוד או הציונות הדתית, לדוגמה.

איך קובעים שהח"כ פרש מסיעתו?

חוק-יסוד: הכנסת מגדיר את הפרישה מסיעה באופן הבא: "לרבות הצבעה במליאת הכנסת שלא בהתאם לעמדת הסיעה בעניין הבעת אמון בממשלה, או אי-אמון בה, ואולם הצבעה כאמור לא תיחשב כפרישה אם חבר הכנסת לא קיבל כל תמורה בעד הצבעתו". בנוסף, בעמדות משפטיות שגובשו בהליכים הקודמים של חברי הכנסת נודלמן ולוי-אבקסיס נקבע כי הפרישה יכולה להיות גם בשורה של מעשים והצעות נגד עמדת הסיעה.
מבחן הפרישה הוא שילוב בין איכות לכמות, כלומר צריך להוכיח שורה של פעולות משמעותיות שעשה אותו ח"כ נגד עמדת הסיעה לאורך זמן, תוך ביטוי פומבי והתנגדות לעמדת הסיעה. עוד נקבע כי גם במקרה של פרישה מטעמים מצפוניים-אידיאולוגיים ניתן להכריז על ח"כ כפורש, ואין חובה להוכיח שח"כ קיבל תמורה פוליטית בעד פעולותיו כנגד עמדת סיעתו.

מה המקור של הסדר הפרישה מסיעה?

הסדרים בנוגע לפרישה מסיעה גובשו על רקע "תופעת הכלנתריזם". בשנת 1955 פרשה רשימת "חזית דתית-לאומית" מהקואליציה העירונית בירושלים כשחבר מועצה בשם רחמים כלנתר החליט להמרות את פי סיעתו ולתמוך בקואליציה של ראש העיר. בכך, העניק כלנתר רוב לראש העיר במועצה ובתמורה קיבל את תפקיד סגן ראש העיר. עריקתו הפוליטית של כלנתר הביאה אז לעולם את המונח "כלנתריזם". ביטוי זה משמש מאז ועד היום כתיאור גנאי למצב שבו נבחר ציבור "גונב" את המנדט של סיעתו.
בתחילת שנות התשעים, על רקע "התרגיל המסריח", החליט המחוקק להילחם בתופעת הכלנתריזם תוך גיבוש הסדר המאזן בין היותו של ח"כ שליח של רשימה וחלק מסיעה, לבין היותו נבחר ציבור שרשאי להביע את עמדותיו שלו ולהצביע בהתאם למצפונו והשקפתו. המחוקק קבע איזון העושה הבחנה בין פרישה אסורה לה מתלוות סנקציות להתפלגות מותרת.

האם ניתן לערר על החלטת ועדת הכנסת?

כן. החוק קובע כי ניתן לערער על החלטת ועדת הכנסת לבית המשפט המחוזי בירושלים, שידון בערעור בשלושה שופטים.
פורסם לראשונה: 10:10, 25.04.22