"אמר לילדים 'להתכונן' וכיבה על גופם סיגריה בוערת": כך עולה מכתב האישום שהגישה היום (ראשון) פרקליטות מחוז צפון נגד מדריך נוער בפנימייה בצפון, בגין שבע עבירות של תקיפה והתעללות בילדים אותם הדריך. בנוסף, הוא נאשם באיומים ושיבוש הליכי משפט.
1 צפייה בגלריה
הסימנים שנמצאו על הילדים לאחר שהמדריך כיבה עליהם סיגריות
הסימנים שנמצאו על הילדים לאחר שהמדריך כיבה עליהם סיגריות
סימני הכוויות שנמצאו על הילדים
מכתב האישום שהגישה הסגנית לפרקליטת מחוז צפון עו"ד תהילה ברנס לבית המשפט המחוזי בנצרת, עולה כי בחודש נובמבר האחרון החליט הנאשם להעניש את הילדים החוסים בפנימייה - לאחר שאלו התפרעו וקיללו - והורה להם "להתכונן". אז, כך על פי האישום, "הוא ניגש לילדים, הדליק סיגריות וכיבה אותן על גופם. המדריך עבר בין הילדים, תפס את אחת מידיו של כל ילד וכיבה על גב היד את הסיגריה".
עוד נכתב כי "הילדים בכו וביקשו ממנו שיחדל ממעשיו, אך הוא לא נענה לבקשתם. עורם נחרך ונגרמו להם כוויות. לאחר מכן אמר להם להתארגן לשינה, והזהיר כי אם יחזרו על מעשיהם הוא יכבה עליהם סיגריות בלשון ובישבן - בכוונה להפחידם".
תהילה ברנסעו"ד תהילה ברנסצילום: דוברות משרד המשפטים
פקד תריז דלה, קצינת אלימות במשפחה במחוז צפון, סיפרה כי החקירה נפתחה לפני כחודש וחצי לאחר שהתקבלה תלונה על המדריך. "אם מהמרכז הגיעה לתחנת המשטרה הקרובה אליה וביקשה להגיש את התלונה על אלימות אכזרית שהופעלה כלפי שלושת ילדיה שנמצאים בפנימייה", סיפרה. "עם קבלת התלונה פניתי למנהל המוסד - והמדריך הושעה מתפקידו".
עדויות הילדים, שגיליהם 7 עד 12, נאספו על ידי חוקרי ילדים של משרד הרווחה. "במקביל בדקנו מצלמות בפנימייה ואספנו עדויות מאנשי צוות במוסד, וכך עלו שמות של ילדים נוספים שנפלו קורבן לאלימות. חוקרי הילדים גבו עדויות משבעה ילדים שונים", הוסיפה פקד דלה, והדגישה: "עובדי הפנימייה האחרים פעלו בדיוק לפי החוק ודיווחו על האירוע לפקיד הסעד. הם ראו את הכוויות ושמעו מהילדים מה קרה, כל זה במקביל לדיווח של האם.
תירז דלהפקד דלהצילום: דוברות מחוז צפון
"הנאשם נקלט בפנימייה רק כמה חודשים לפני תחילת החקירה. אחת המדריכות עדכנה אותו שהילדים השתוללו והרעישו, ולאחר חילוף המשמרות הוא אסף אותם ועבר מאחד לשני עם סיגריה בוערת. הם בכו וצרחו. מדובר בילדים שמגיעים מכל הארץ ונמצאים בפנימייה בצו בית משפט. מעולם לא נתקלתי באכזריות כזו, זה סדיזם אמיתי. הבנו שהילדים פחדו להתלונן כי הוא איים שיפגע בהם. כואב לי לראות את הילדים", אמרה.
עו"ד מוחמד אבו אחמד, המייצג את הנאשם, מסר כי "הנאשם כופר בכל כתב האישום. מדובר באדם נורמטיבי לחלוטין, וללא כל עבר פלילי. לטענתו הוא נפל קורבן לעלילה מצד אנשים שביקשו להרחיקו ממקום העבודה שלו. מדובר במדריך למופת ואנו נדרוש את שחרורו לביתו, אין מקום להחזיקו במעצר".
משרד הרווחה והביטחון החברתי מסר בתגובה: "מיד עם קבלת התלונה הורה המשרד על השעיית העובד לאלתר, ולאחר מכן הוא גם פוטר מתפקידו. כמו כן, מרגע שהסתיימה חקירת המשטרה, החל המשרד בהליך בדיקה להתנהלות הפנימייה. במקביל, יזם הפיקוח המשרדי מפגש עם נציגות מטעם החניכים, שבו נערך שיח פתוח על החיים בפנימייה. בנוסף נערכה בפנימייה בדיקה על מנת לברר אם היו נפגעים נוספים והתברר כי המקרה היה נקודתי. כמו כן, נציבות תלונות ילדים בהשמה חוץ ביתית ערכה ביקור בפנימייה לצורך שיחה עם החניכים".