1 צפייה בגלריה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

תושב הדרום, בן 47, נשלח לרצות עונש מאסר בפועל בן 11 שנים לאחר שאנס את אשתו, הכה אותה והפר צו הגנה. הוא הורשע גם בתקיפת ילדיו הקטנים. העונש הושת עליו לאחר שבית המשפט הפעיל מאסר על תנאי שעמד נגדו מתיק אחר - גם הוא בגין תקיפת אשתו. בסך הכול הוא ירצה 11 שנות מאסר וחצי בפועל.
תחילת הסיפור ב-2008, אז הגיעו בני הזוג לישראל מסודן והתגוררו בדירה בעיר בדרום עם חמשת ילדיהם. לאורך השנים, כך מתברר, תקף האיש את אשתו וילדיו וב-2018 הוצא צו הגנה שאסר עליו להיכנס לדירה ולהטריד את בני משפחתו. עד אותה עת הוא תקף את אשתו ואנס אותה. הוא אמר לה, בין היתר, כי ישכב איתה מתי שהוא רוצה - בין אם היא רוצה בכך ובין אם לא. במקרה אחר, כשהיה אמור להיות מורחק מהדירה - הוא הגיע כשהוא שיכור ודרש מאשתו לקיים עמו יחסי מין. כשסירבה - איים עליה שיכה אותה ואנס אותה.
כמו כן, באירוע נוסף, כשחזרה האישה לדירה לאחר שביקרה חברה - איים עליה בעלה כי יהרוג אותה בסכין ויתאבד. לאחר מכן - כשילדיהם בדירה - הוא אנס אותה ואיים שירצח אותה. "חלקם ראו חלק ממעשיו של הנאשם ושמעו את צעקותיה של האישה", נכתב בגזר הדין.
"המתלוננת ניהלה חייה מתוך תחושה של החפצה ונשלטות טוטלית בידי בעלה - הנאשם. חרדותיה וחששותיה מפניו עמוקים ומושרשים. אלה לא פגו כלל ועיקר עם מעצרו", כתבו שופטי בית המשפט המחוזי בבאר שבע בגזר הדין. "בתו של הנאשם רואה בו גורם פוגע ומאיים, חרף הדמות המגוננת והתומכת שאמור הוא לגלם".
הפרקליטות, באמצעות עו"ד ליאת לוי-סיגל, ביקשה לגזור עליו עונש חמור שנע בין 10 ל-14 שנות מאסר. לטענתה לא מדובר במעידה חד פעמית ואובדן שליטה אלא על רצף התנהלותי, שבא מתוך החפצה מוחלטת של הקורבן וילדיה, תוך התעלמות מחירותה ומרצונותיה של האישה. "הוא גרס שהוא השולט הבלעדי בכל אורחות חייהם", טענה הפרקליטה.
פרקליטו של הנאשם, שלומי פצ'בסקי, טען כי המעשים אינם במדרג חומרה גבוה, והאירועים קרו כשהיה תחת השפעת אלכוהול. "מאז מעצרו איש לא פנה אליו להתעניין בגורלו", אמר הסנגור - וביקש להביא בחשבון את פערי התרבות בין התפיסות הנהוגות בארץ מוצאו של הבעל, סודן, לבין הנורמות החברתיות בישראל. הנאשם ביקש לפנות לבית המשפט ואמר כי לתחושתו לא עשה שום דבר רע. הוא אמר: "מבקש מאלוהים שיסלח לי" וכי ליבו "נקי".
בית המשפט קבע כי הנאשם התעלם מרצונותיה של אשתו ולא למד את הלקח שלו גם כשנתן את הדין פעמיים בעבר בגין אלימות כלפיה. גם צו ההגנה שניתן, שאמור היה להרתיע אותו ולהרחיקו מאשתו, לא הועיל. חלק מהמעשים בוצעו תוך הפרתו ומבלי שהצו השיפוטי הותיר עליו רושם של ממש.
"הגישה האדנותית כלפי המתלוננת והחפצתה נהגו לאורך זמן ולא כאובדן זמני של שיקול דעת", קבעו השופטים. "הוא פשוט היה נחוש לשמר את שליטתו המוחלטת בהתנהלות המשפחה, לרבות 'ציותה' של אשתו לרצונותיו המיניים, בכל מחיר, גם לאחר שנשפט בגין אלימות כלפיה".
עוד ציינו השופטים כי במעשיו ילדיו ראו ששמחת החיים ניטלה מהאם, ובעקיפין הוא פגע באושר ובשמחת החיים של ילדיו ולא נמנע ממעשיו הרעים ולו מתוך חמלה כלפיהם. בנוסף לעונש המאסר, הוטל עליו לפצות את אשתו בסך של 90 אלף שקלים וכן לפצות את ילדיו ב-7,500 שקלים לכל אחד.