מי צריך לייצג את אפגניסטן בכינוס העצרת הכללית של האו"ם שנערך בימים אלה? הטליבאן, ששולט באפגניסטן, דורש לנאום בפני העצרת - בטענה שהשגריר האפגני המכהן כבר לא מייצג את המדינה.
השגריר האפגני הנוכחי באו"ם הוא גולאם איסקזאי, נציג הממשלה הקודמת באפגניסטן - שבראשה עמד הנשיא הנמלט אשרף ראני. אותה ממשלה הודחה בחודש שעבר, כשהטליבאן נכנס לקאבול.
3 צפייה בגלריה
אמיר חאן מוטאקי שר החוץ של ה טליבאן אפגניסטן
אמיר חאן מוטאקי שר החוץ של ה טליבאן אפגניסטן
אמיר חאן מוטאקי, שר החוץ של הטליבאן
(צילום:AFP)
ב-15 בספטמבר שלח איסקזאי את רשימת החברים במשלחת שלו למזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש. איסקזאי עדיין מוגדר כשגריר באו"ם ומעוניין לנאום בכינוס השנתי של העצרת הכללית. אפגניסטן משובצת אחרונה בסדר הנואמים: הכינוס יינעל אחרי נאומו של הנציג האפגני ביום שני הקרוב.
חמישה ימים אחרי מכתבו של איסקזאי הגיע לגוטרש מכתב בשמו של "משרד החוץ באמירות האיסלאמית של אפגניסטן". מי שחתום על אותו מכתב הוא אמיר חאן מוטאקי, שר החוץ של ממשלת הטליבאן. מוטאקי ביקש לנאום בכינוס העצרת הכללית וכתב שהנשיא לשעבר ראני "הודח ב-15 באוגוסט", ושמדינות ברחבי העולם "כבר לא מכירות בו כנשיא" ולכן השגריר הנוכחי של אפגניסטן באו"ם כבר לא מייצג את המדינה. הטליבאן מינה שגריר חדש לאו"ם, מוחמד סוהייל שאהין.
3 צפייה בגלריה
אפגניסטן קאבול אנשי טליבאן בתוך ארמון ה נשיאות אחרי ה השתלטות
אפגניסטן קאבול אנשי טליבאן בתוך ארמון ה נשיאות אחרי ה השתלטות
אנשי טליבאן בארמון הנשיאות בקאבול, ביום שבו נכנסו כוחות הארגון לעיר
(צילום: AP)
אחרי התייעצויות עם נשיא העצרת הכללית, עבדאללה שאהיד, הועברו המכתבים לוועדת האישורים של האו"ם - שתפקידה להכריע במקרה של מחלוקות על איוש מושבים באו"ם. לפי פרסומים שונים הוועדה לא צפויה להתכנס החודש, וכרגע לא נראה ששר החוץ של הטליבאן ינאם באו"ם. בוועדה חברות תשע מדינות: ארה"ב, רוסיה, סין, איי בהאמה, בהוטן, צ'ילה, נמיביה, סיירה לאון ושבדיה.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עצרת או"ם העצרת הכללית של האו"ם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עצרת או"ם העצרת הכללית של האו"ם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם אתמול בפני העצרת הכללית של האו"ם
(צילום: AP)
בתקופת שלטונו הראשונה של הטליבאן באפגניסטן, בין 1996 ל-2001, האו"ם סירב להכיר בממשלה של ארגון הטרור האיסלאמיסטי - ונציג של הממשלה הקודמת כיהן כשגריר באו"ם. הטליבאן מנסה כעת להציג את עצמו כמתון יותר מכפי שהיה כשעלה לראשונה בשלטון, ורוצה הכרה בינלאומית – וסיוע כלכלי לשיקום המדינה ההרוסה אחרי שנים רבות של מלחמה. האו"ם נמצא בדילמה: חלק מחברי הממשלה החדשה נמצאים ב"רשימה השחורה" של האו"ם בגלל מעורבותם בטרור.