משטרת לונדון נאלצה בסוף השבוע להתנצל, בעקבות פרסום סרטון שבו נראים שוטריה מונעים מיהודי חובש כיפה להסתובב בחופשיות בסמוך להפגנה פרו-פלסטינית, ואחד מהם אף אומר לו מפורשות שהסיבה לכך היא שהוא "יהודי בגלוי".

4 צפייה בגלריה
בריטניה הפגנה פרו פלסטינית שוטר מונע מ יהודי לחצות כביש כי הוא יהודי בגלוי עם כיפה
בריטניה הפגנה פרו פלסטינית שוטר מונע מ יהודי לחצות כביש כי הוא יהודי בגלוי עם כיפה
"נראה שעמדת המשטרה היא שהיהודים כאן צריכים הגנה - שהיא לא יכולה לספק". גדעון פלטר ואחד השוטרים
4 צפייה בגלריה
הפגנה פרו פלסטינים בלונדון
הפגנה פרו פלסטינים בלונדון
מפגינים פרו-פלסטיניים בסוף השבוע. חצי שנה של מחאה סוערת - עם קריאות תמיכה בחמאס
(צילום: REUTERS/John Sibley)
הסרטון, שצולם ב-13 באפריל, פורסם ביום חמישי בלילה על-ידי ארגון "הקמפיין נגד אנטישמיות", ומנכ"ל הארגון גדעון פלטר נראה בו נחסם על-ידי שוטר המונע ממנו לחצות כביש בגלל ההפגנה. לדברי פלטר, האירוע התרחש כשצעד בלונדון בדרכו חזרה מבית הכנסת, ולא התכוון לקחת חלק במחאה כלשהי. בסרטון נשמע שוטר שפניו טושטשו אומר לפלטר: "היהדות שלך די גלויה, זו הפגנה פרו-פלסטינית. אני לא מאשים אותך בשום דבר, אבל אני מודאג מהתגובה לנוכחותך". הוא הוסיף כי הימצאותו של פלטר מעוררת אנטגוניזם.
פלטר הביע זעם על האירוע: "למרות שאמרו לנו שוב ושוב שלונדון היא מקום בטוח ליהודים כשההפגנות הללו מתקיימות, האינטראקציות שלי עם השוטרים הוכיחו שהמשטרה מאמינה שלהיות יהודי בגלוי זה דבר מעורר אנטגוניזם שיתסיס את המפגינים נגד ישראל, ושיהודים צריכים הגנה – שאותה המשטרה לא יכולה לספק. במקום לטפל באיום של אלימות אנטישמית, נראה שהמדיניות של המשטרה היא שיהודי לונדון שומרי החוק לא צריכים להיות באזורים בעיר שבהם ההפגנות האלה נערכות. במילים אחרות, אלה אזורי אין כניסה (no-go zones) ליהודים". כצעד מחאה מתכוון פלטר לצאת לצעוד בלונדון ביום שבת הקרוב, שבו אמורה להיערך שוב הפגנה פרו-פלסטינית גדולה.
4 צפייה בגלריה
הפגנה פרו בעד ישראל בלונדון בריטניה
הפגנה פרו בעד ישראל בלונדון בריטניה
תומכי ישראל יוצאים למחאת נגד, בשבת בלונדון. "יהודים חייבים להרגיש בטוח בעיר הזו"
(צילום:REUTERS/Hollie Adams)
4 צפייה בגלריה
הפגנה פרו בעד ישראל בלונדון בריטניה
הפגנה פרו בעד ישראל בלונדון בריטניה
(צילום: REUTERS/Hollie Adams)
בעקבות התיעוד התנצלה משטרת לונדון על השימוש במונח "יהודי בגלוי": "אנחנו יודעים שזו אמירה שיכולה לפגוע ברבים. אנו חוזרים על התנצלותנו. להיות יהודי זו לא פרובוקציה. יהודי לונדון חייבים להרגיש בטוחים בעיר הזו".
שר הפנים של בריטניה, ג'יימס קלברלי, שלח בסוף השבוע מכתב בעניין למשטרת לונדון, ודובר מטעם משרדו מסר: "אנחנו מברכים על ההתנצלות של משטרת לונדון, ומכירים במורכבויות שאיתן מתמודד המשטרה באכיפת הסדר במחאות תזזיתיות מאוד, אבל זה פשוט – להיות יהודי, או בן כל גזע או דת אחרת זה דבר שלעולם לא צריך להיתפס כפרובוקציה. כל אדם בן כל דת צריך להיות חופשי לנהל את חייו ולהרגיש בטוח בעשותו כן".
בלונדון נערכות מאז אוקטובר הפגנות אלפים של פעילים פרו-פלסטינים הדורשים הפסקת אש בעזה ולוחצים על ממשלת בריטניה לחדול מהתמיכה שלה בישראל. ההפגנות הללו, שכללו לא פעם קריאות תמיכה בחמאס והצגת סמלים המביעים תמיכה במתקפת הטרור של 7 באוקטובר, בין השאר ציורי רחפנים כמו אלה ששימשו את מחבלי חמאס, עוררו ביקורת חריפה. בשנה שעברה האשימה שרת הפנים דאז, סואלה ברוורמן, את משטרת לונדון, כי היא נוקטת יד רכה מדי נגד מפגיני שמאל.