1 צפייה בגלריה
עקיצה של יתוש נמר אסייתי ממשפחת אדס
עקיצה של יתוש נמר אסייתי ממשפחת אדס
יתושה מזן טיגריס אסייתי
(צילום: shutterstock)
משרד הבריאות עדכן הערב (שלישי) כי אדם שחזר מתאילנד באמצע ספטמבר אובחן כנדבק בקדחת הדנגי - לאחר שנדבק בה במהלך הטיול. עוד נמסר כי הוא מרגיש טוב. זהו המקרה השני של ישראלי שנדבק בקדחת, לאחר שלפני כמה ימים תושבת כוכב יאיר-צור יגאל אובחנה עם הנגיף לאחר ששבה לארץ מחופשה במקסיקו, וגם מצבה טוב.
בעקבות האבחון ובהנחיית המשרד להגנת הסביבה, תבוצע לפי הנהלים הדברה באזור מגוריו של הנדבק על מנת להדביר את היתושים בסביבה וכך להקטין את הסיכון האפשרי להעברת הנגיף. יש לציין שאין העברה של הנגיף מאדם לאדם, והסיכון לתושבים אחרים מזערי ביותר.

גם במקרה של הנדבקת הקודמת בנגיף, סטודנטית בשנות ה-20 לחייה, המשרד להגנת הסביבה ביצע הדברה באזור מגוריה בכוכב יאיר-צור יגאל, בשיתוף עם המועצה המקומית. שלושה צוותי הדברה ריססו ברחובות הסמוכים לביתה, ונכנסו גם לחצרות בתים. כאמור, מחקירה אפידמיולוגית עלה שהסטודנטית ככל הנראה נדבקה בנגיף במהלך טיול במקסיקו, ולאחר חזרתה לישראל אומתה כנשאית.
ממשרד הבריאות נמסר כי "נגיף הדנגי, הגורם לקדחת הדנגי, מועבר על ידי עקיצות יתושים הנפוצים באזורים שונים בעולם, בהם אסיה, אפריקה, דרום ומרכז אמריקה, האיים הקריביים והאוקיינוס השקט. בישראל לא תועדה עד כה העברה מקומית של המחלה. המחלה מתבטאת לרוב כמחלת חום המלווה בכאבי ראש, הקאות, כאבי שרירים ומפרקים עזים ופריחה שחולפת מעצמה לאחר כמה ימים. במקרים חריגים היא יכולה לסכן חיים, והטיפול בה הוא תומך בלבד".

ד"ר שי רייכר, מנהל אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה, הסביר ל-ynet כי "החשש להפצת המחלה מקורו בכך שיתושה שעוקצת אדם שנושא את המחלה עלולה להדביק בעקיצה אנשים נוספים בעקיצה. יש לציין כי מדובר באירוע מאוד מקומי, שכן ליתושים יש יכולת תעופה שאינו עולה על 100 מטר. היתוש פעיל גם בשעות היום ומאופיין בטווח תעופה מוגבל, ולכן ניתן לבצע הדברה ממוקדת כדי למנוע הפצה של המחלה.
"יתוש טיגריס אסייתי נפוץ בישראל אך מעבר להיותו מטרד, הוא בדרך כלל לא מהווה גורם סיכון להפצה של קדחת דנגי, כאשר היתושות לא נגועות - ולכן לא צריך לחשוש מכל יתוש מזדמן. החשש להפצת המחלה מקורו בכך שיתושה שעוקצת אדם הנושא את המחלה עלולה להדביק אנשים נוספים הנעקצים לאחר מכן".

קדחת דנגי מועברת כאמור בעקיצה של יתושה מסוג טיגריס אסייתי (אדס מפוספס) ומשך הדגירה שלה באדם הוא 7-4 ימים. המחלה על פי רוב לא גורמת לתסמינים, בעיקר בהדבקה ראשונה. עם זאת, ההדבקה עלולה במקרים מסוימים להתבטא בתסמינים (לעיתים קשים) שנמשכים כשבוע וחולפים מעצמם. במקרים נדירים ייתכנו סיבוכים של המחלה שאף עלולים להסתיים בתמותה.
פרופ' אלי שוורץ, מומחה למחלות טרופיות מהמרכז הרפואי שיבא, הסביר בשעתו בשיחה עם ynet Live: "כחמישה ימים לאחר עקיצת היתושה, כשיש סימפטומים, זו מחלת חום קשה. אחד השמות שקיבלה המחלה היא 'קדחת שוברת עצמות'. האיש מרגיש מפורק לגמרי, קשה לו מאוד, אין לו תיאבון, אין לו כוח לזוז. זה שבר כלי אמיתי".
תגובות
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button