2 צפייה בגלריה
מל"ט בשמי ג'נין
מל"ט בשמי ג'נין
מל"טים בשמי ג'נין
( צילום: EPA/ALAA BADARNEH)
בצפון השומרון נשמע היטב זמזום מל"ט מסוג זיק של חיל האוויר, ש-20 שעות לפני שעת השין של המבצע בג'נין הכין את השטח ואיתר את הצירים הבטוחים לכוחות שיפשטו באישון לילה על מחנה הפליטים העוין.
מדובר באחד מהמבצעים הטכנולוגיים ביותר של צה"ל בגדה, שבמסגרתו היה שיתוף פעולה אדוק בין לוחמי החי"ר מחטיבת הקומנדו והסיירות למפעילי האש והתצפית מהאוויר, ובהם מפעילים מטייסת 161 וקרונותיה המתקדמים בבסיס פלמחים.
הכותרת
הזמן הכי טוב למבצע צבאי
22:28



בשנה האחרונה נזהרו מאוד בפיקוד מרכז עם ההפעלה של המל"טים החמושים, כדי שהדבר לא יסמל מבחינת ישראל הידרדרות נוספת במצב הנפיץ בלאו הכי בגדה. תא תקיפה מיוחד וראשון מסוגו באוגדת איו"ש, מסוג "חופת אש" - שמוכר יותר מאוגדת עזה - נפתח שלשום באחד המוצבים ופעל לראשונה בהיקפי תקיפה אווירית שלא התרחשו בגדה מאז האינתיפאדה השנייה: יותר מ-10 תקיפות אוויריות, עם טילים קטנים ומדויקים שפגעו בדיוק רב ובצורה כירורגית במטרות במחנה הפליטים הצפוף, שבו גרים 19 אלף פלסטינים על פחות מחצי קמ"ר, בשלוחה הררית.
לכך ניתן להוסיף את מכת הפתיחה שחיפתה על כך שהמבצע למעשה כבר דלף לגורמים רבים, לפני שיצא שלשום את הפועל - בפיקוד מרכז בחרו לתקוף את החמ"ל המרכזי והמשותף לכל הפלגים במחנה הפליטים באמצעות חימושים, שהשמידו במפתיע את היעד ועוררו בהלה רבה ובלבול בקרב מאות פעילי המחנה. לא בכדי צה"ל נתקל התנגדות מועטה יחסית לאורך היום.
2 צפייה בגלריה
מל"ט בשמי ג'נין
מל"ט בשמי ג'נין
זמזמו מעל ג'נין, גם לפני תחילת המבצע
(צילום: EPA/ALAA BADARNEH)
במערכה נעשה שימוש גם ביכולות מודיעיניות מתקדמות של 8200 מאמ"ן, בגלל היקפי הכוחות הרבים שחילקו בניהם בצורה מסודרת את גזרות הפעולה בשטח מחנה הפליטים. מדובר בטכנולוגיות שמזריקות בזמן אמת לכל לוחם וצוות זיהויים של מחבלים נעים מסנסורים שונים, ולא רק מעשרות הרחפנים, בגדלים שונים, שחגו מעל. שב"כ מצידו תרם את מיקום מחסני הנפץ ומעבדות החבלה שבהם גילו הכוחות יותר מ-300 מטענים עוצמתיים בייצור עצמי.
הצוותים עצמם נעו עם מטרייה אווירית צמודה, אך הסנכרון ביניהם היה הכרחי כדי למנוע ירי דו צדדי במקום הצפוף: כמעט לכל לוחם היה טאבלט זעיר שבו תמונה מלאה של כלל הצוותים בזמן אמת, מיקומי האויב שבתנועה והמל"טים שבשמיים.
לוחמי מגלן ודובדבן הביאו לידי ביטוי גם טכניקות קרב חדשות ללחימה בשטח בנוי, באופן שמגן יותר על הלוחמים וממקסם פגיעה באויב. מדובר בשיטות שבהם הלוחמים מתאמנים בעיקר לעימותים מורכבים יותר בדרום לבנון או בתוך שטח עזה, אך קיבלו ביממה האחרונה ביטוי מבצעי, שצלח בהיקפים גדולים.