כמעט מדי יום קם גוף הקורא לאחדות - למגינת ליבנו קולם לא נשמע או ליתר דיוק לא מהדהד בשיח הנוכחי. אחת הסיבות לכך נעוצה בוויכוח הנוקב האם צריך לקרוא לבחירות עכשיו המושך את מירב תשומת הלב. רוב החברים בגופים אלו חושבים שבעת מלחמה השעה אינה מתאימה. לא צריך להיות מומחה תקשורתי כדי לדעת שבחירות עכשיו והרעש הנלווה לכך יגביר את השסע והקיטוב ויעצים את השוליים המושכים את תשומת הלב התקשורתית למרות היותם מיעוט.
אין ספק שבחירות עכשיו, כאשר התותחים עדיין רועמים, יהיה קשה לממש ולתת ביטוי לרוח האחדות שכה רבים מייחלים לה. צריך להיות ערל לב כדי להתעלם מקולות הלוחמים והמשפחות השכולות הדורשים השכם וערב אחדות. לא בכדי יצא תא"ל גולדפוס בקריאתו האמיצה לערך הרעות והאחדות למרות שידע שבכך הוא מסכן את עתידו בצה"ל.
1 צפייה בגלריה
מפקד אוגדה 98 דן גולדפוס
מפקד אוגדה 98 דן גולדפוס
קריאתו האמיצה לערך הרעות והאחדות. דן גולדפוס
(צילום: הרצל יוסף)
יחד עם זאת קשה להשלים עם קיומה של ממשלה שלא רק שאינה נושאת באחריות - גם אם לא באשמה - על כל מה שקרה בשביעי לאוקטובר, היא גם לא מראה סימנים של חשבון נפש. דווקא ממשלה שבין חבריה יש שרים שומרי מצוות המכירים היטב את יסודות התשובה של הרמב"ם הדורש בין השאר הכרת החטא כלומר לא להשיל אחריות) , חרטה, וקבלה לעתיד. אינה רק דרישה מוסרית. הנהגה שאינה מכה על חטא ואינה מקבלת אחריות לא תדע לתקן את מה שדרוש .
לצערנו התנהלות הממשלה אינה מתיישרת עם אמות מידה אלו - ובעיקר אינן מתכתבות עם הלך הרוח הקיים בחברה הישראלית.
ממשלה בעת הזאת לא יכולה להתקיים רק על בסיס של הכרעה של רוב קואליציוני. היא חייבת להיות קשובה לדופק הפועם של רוב האזרחים. ההתעלמות שלה מסוגיית גיוס החרדים משקפת ניתוק מהלכי הרוח של החברה. כבר נאמר "קול המון כקול שדי". מתן פרסי ישראל למעשי גבורה ולשמור על שתיקה רועמת בסוגיית גיוס החרדים זה סתירה מיניה וביה. אין מדובר רק בהיבט המשפטי של חוק כזה או אחר מדובר כאן בעוול שזועק לשמיים. גם הרצון המוצדק לשמר את הערך המופלא של לימוד תורה הנשמר בעם ישראל מזה דורות, אינו מצדיק את השתיקה הרועמת מול האחוזים הלא קטנים שאינם פוקדים את בתי המדרשות באופן תדיר ואינם מתגייסים
המסקנה התבקשת שהדרך הנכונה לתת מענה לרצון לאחדות בחברה הוא לא ללכת לבחירות עכשיו אך מאידך לקבוע תאריך מוסכם על הליכה לבחירות במהלך השנה הקרובה. הסכמה מעין זו תמתן את הקיטוב אך בעיקר תסיר את התסכול בקרב רבים הרוצים להשפיע ולקדם את האחדות ואינם יודעים כיצד לעשות זאת . קביעת תאריך בנדון תיתן לאזרחים תקווה שאפשר לתקן את המעוות.
מוטי שקלארמוטי שקלאר
נותר לקוות שראש הממשלה הבקי במקורות היהודים יאמץ מספר תובנות העולות ממגילת אסתר. כאשר נודע למרדכי על הסכנה הקיומית המרחפת על העם היהודי הוא פונה לאסתר כאשר היא מתלבטת וחוששת למעמדה בממלכת פרס הוא תובע ממנה את הדרישה הבאה:
"אל תדמי בנפשך להימלט בית המלך מכל היהודים. כי אם החרש תחרישי בעת הזאת רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר". כמענה לכך אסתר נענתה לאתגר ומבקשת ממרדכי "לך כנוס את כל היהודים הנמצאים בשושן וצומו עלי". במילים אחרות אין אפשרות לצאת ממיצר בלי כינוס של היהודים יחד. כדי שנמשיך להתכנס יחד ראש הממשלה צריך להבין את גודל השעה ולקבוע תאריך הגיוני ומוסכם לבחירות . כדאי להקשיב בנדון "לתיקון 24" המאגד לוחמים שיצאו זה עתה מעזה.
מוטי שקלאר הוא איש תקשורת, לשעבר מנכ"ל רשות השידור