משפחת סאלחייה משכונת שייח ג'ראח בירושלים הכינה עתירה לבית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה בהאג, על הריסת ביתם. העתירה תוגש בשבוע הבא על ידי המרכז הבינלאומי לצדק לפלסטינים הממוקם בלונדון יחד עם חברת הייעוץ המשפטי הבריטית Bindmans Solicitors. לבית, יש לציין, הוצא צו פינוי בשנת 2017 למטרת הפקעה ולטובת הקמת מוסדות לימוד לטובת תושבי השכונה.
בכתב התביעה נטען כי "הרשויות הישראליות ובית המשפט הוציאו הודעות פינוי למשפחת סאלחייה ב-19 בינואר 2021 ולא ניתנה למשפחה הזדמנות להתנגד להחלטה ו להציג את המקרה שלהם. ההשלכות של המעשה של עיריית ירושלים הן עקירת המשפחה שלנו מהשורש, הגבלת הזכויות שלנו והכי חשוב זכות הילדים שלנו לגישה לצרכים בסיסיים כגון שירותי בריאות, מזון, מחסה, מים וחינוך".
2 צפייה בגלריה
הריסת מבנים בשייח ג'ראח
הריסת מבנים בשייח ג'ראח
הפינוי בשייח ג'ראח
(צילום: רויטרס)
שלשום כאמור הגיעו לשכונת שייח ג'ראח כ-100 שוטרים על מנת להרוס את בית משפחת סאלחייה, לאחר שיומיים לפני מחמוד סאלחייה התבצר על גג ביתו ואיים להצית את עצמו במידה ומפנים את ביתו. עיריית ירושלים הפקיעה את 6 הדונמים שהיו שייכים למשפחה לטובת בניית בית ספר בשכונה. עשרות שוטרים שהגיעו למקום השתמשו ברימוני הלם וביצעו מעצרים נרחבים בבית המשפחה. הכניסות והיציאות מהשכונה נחסמו לקראת הריסת הבית, וגם החשמל נותק. המשטרה לא נתקלה בהתנגדות מצד הפעילים.
מנהל המרכז קריספין בלאנט אמר כי "מקרה שייח ג'ראח כבר ידוע לשמצה. ה-ICJP גאה וזוכה לעמוד לצד המשפחה הזו, שכן הם מייצגים לא רק את האינטרסים שלהם, אלא את המאה של העוול ההיסטורי שנגרם לעם הפלסטיני באופן אינדיבידואלי וקולקטיבי".
עו"ד וליד אבו תאיה שמייצג את משפחת סאלחייה אמר כי "הרשויות בישראל עשו שרשת טעויות איומות. נתחיל בזה שהוצא צו פינוי עבור מחמוד סאלחייה עצמו כאשר העיזבון כולו הוא עבור 35 אנשים מהמשפחה. הבניין נבנה בשנת 1926, יש לנו תמונות שמוכיחות זאת כמו התמונה של 1944 של צילום אוויר מתקופת המנדט הבריטי. זה בניין שמשמרים ולא הורסים. הפנייה להאג היא בגדר קמפיין בינלאומי לעשיית צדק עם בני המשפחה. אנחנו לא נוותר על הצדק ונגייס את כל העולם למען הצדק והסולידריות עם המשפחה".
את הבית הורה בית המשפט המחוזי בירושלים לפנות עוד לפני שנה, וכבר לפני שנים ארוכות נקבע בערכאות משפטיות כי בני המשפחה פלשו לקרקע. לפי עיריית ירושלים, בקרקע שהופקעה אמורים לקום בית ספר לחינוך מיוחד בן 18 כיתות ולצידו שישה גני ילדים שישרתו את תושבי השכונה. העירייה טענה כי "מאז מתן פסק הדין, ניתנו אין ספור הזדמנויות למשפחה למסור את המקרקעין בהסכמה, אולם הם סירבו לעשות כן, גם לאחר מתן ארכות, פגישות וניסיונות הידברות חוזרים ונשנים מצד עיריית ירושלים".
שכונת שייח ג'ראח (שמעון הצדיק) הפכה לאחד ממוקדי העימות בין הפלסטינים לבין ישראל, ושאלת פינויין של כמה משפחות ערביות במקום - בסוגיה שאין לה כלל קשר לפינוי הנוכחי הבוקר - קודמה על ידי הפלסטינים בתור אחד הגורמים שהובילו לפרוץ מבצע "שומר החומות" בחודש מאי אשתקד. תושבי השכונה, שנבנתה ב-1956 בתור דיור לפליטים, מאשימים את ישראל ב"גניבת בתים". כמה תושבים שם טוענים כי רכשו ב-1956 בתים שנבנו על ידי משרד השיכון הירדני. לטענתם, הם או אבותיהם קיבלו הסכמים שלפיהם ויתרו על "תעודת פליט" ובתמורה קיבלו לרשותם את הדירות. לטענתם, לא נעשה הסדר לקרקע.