האם ישראל שנמצאת במלחמה תונהג בידי ממשלת חירום? ראש האופוזיציה יאיר לפיד קרא הערב (שבת) להקמת ממשלת חירום. ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר כי אחרי פגישותיו עם לפיד ועם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, הוא הציע לשניהם "כניסה לממשלת חירום רחבה, באותה מתכונת שלפיה הצטרף ראש האופוזיציה מנחם בגין ז״ל לממשלת אשכול ערב מלחמת ששת הימים".
לפיד מסר מוקדם יותר: "נפגשתי עכשיו עם ראש הממשלה נתניהו. הודעתי לו שבמצב החירום הנוכחי אני נכון לשים בצד את כל המחלוקות, להקים איתו יחד ממשלת חירום מקצועית, מצומצמת, שתנהל את המערכה הקשה, המורכבת והממושכת העומדת בפנינו", אמר לפיד.
לפיד אמר כי "אין לו ספק" שגם גנץ יצטרף לממשלת חירום שכזו. גנץ נפגש אף הוא עם נתניהו, ולפני פגישה עם לפיד פרסם הודעה ולפיה אמר לנתניהו כי "לממשלה יהיה גיבוי מלא לכל פעולה ביטחונית אחראית ונחושה".
בנוסף, גנץ מסר כי הוא "שוקל בחיוב את האפשרות של כניסה לממשלת חירום לתקופת המלחמה, שתתמקד אך ורק באתגרים הביטחוניים, ובאופן שיאפשר שותפות והשפעה מהותית על קבלת ההחלטות בפורומים הרלבנטיים".

"נתניהו יודע שבהרכב הקיצוני והלא מתפקד של הקבינט הנוכחי, אי אפשר לנהל מלחמה", אמר לפיד. "מדינת ישראל צריכה שיוביל אותה דרג מדיני מקצועי, מנוסה ואחראי.
"הקמת ממשלת חירום מקצועית תבהיר לאויבינו שרוב מוחלט של אזרחי ישראל מתייצבים מאחורי צה"ל ומערכת הביטחון. היא תבהיר לעולם, בזירה הבינלאומית, שעם ישראל מתאחד ומתייצב יחד מול האיום".
על פי הערכות, הכוונה היא שנתניהו יוציא את בן גביר וסמוטריץ' שלדעת לפיד מסוכנים לקבינט, ויכניס גורמים מתונים יותר. עד כה בין השניים לא דובר על תפקידים, אלא רק על פורום ביטחוני מדיני מצומצם שינהל את האירוע וללא מספר שרים בלתי מוגבל, ורק לצורכי המלחמה.
גנץ לא התייחס בהודעתו לתפקידים בממשלה האפשרית. נזכיר כי ערב מלחמת ששת הימים ב-1967, בגין נכנס לממשלת אשכול כשר בלי תיק.
בינתיים, ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט עשה את היום עם כוחות צה"ל, בשטחי היערכות של אוגדה 98. "זהו יום מהקשים שידענו", מסר. אך אנחנו מדינה חזקה. פגשתי במהלך היום חיילי צה״ל ואזרחים ישראלים - כולם עם רוח לחימה ונחישות לנצח את האויב הנפשע".
פורסם לראשונה: 18:26, 07.10.23