נשיא תוניסיה קייס סעיד מינה היום (ד') אישה לתפקיד ראש הממשלה: נג'לא בודן רמדאן, פרופסור לגאופיזיקה, תהיה האישה הראשונה שתכהן כראש ממשלת תוניסיה. רשת CNN ציינה שרמדאן היא האישה הראשונה שתעמוד בראשות ממשלה של מדינה כלשהי בעולם הערבי.
מדובר במינוי מפתיע של סעיד. רמדאן, בת 63, היא דמות אלמונית למדי ובשנים האחרונות מילאה תפקידים בכירים במשרד החינוך התוניסאי. הנשיא סעיד הורה לה להקים ממשלה בהקדם האפשרי.
3 צפייה בגלריה
נג'לא בודן רמדאן ראש הממשלה החדשה של תוניסיה
נג'לא בודן רמדאן ראש הממשלה החדשה של תוניסיה
נג'לא בודן רמדאן. תקים ממשלת מעבר בימים הקרובים
(צילום: AP)
לשכתו של סעיד פרסמה תיעוד מפגישתו עם ראש הממשלה החדשה. הנשיא התוניסאי אמר שמינויה של רמדאן לראשות הממשלה הוא אירוע "היסטורי". סעיד ציין כי "זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של תוניסיה שאישה מובילה את הממשלה. זה כבוד לתוניסיה ולאישה התוניסאית".
רק לעיתים נדירות מגיעות נשים לתפקידים פוליטיים בכירים בעולם הערבי. תוניסיה, חלוצת "האביב הערבי" ב-2011, נחשבת למדינה חילונית יותר לעומת שכנותיה באזור. הנשיא סעיד מינה אישה גם לתפקיד ראש הסגל שלו - נדיה אקאשה היא העוזרת הבכירה והמשפיעה ביותר של סעיד.
3 צפייה בגלריה
נג'לא בודן רמדאן ראש הממשלה החדשה של תוניסיה
נג'לא בודן רמדאן ראש הממשלה החדשה של תוניסיה
רמדאן בפגישה עם קייס סעיד
(צילום: רויטרס)
סעיד אמר שהמשימה העיקרית של הממשלה החדשה תהיה "לשים סוף לשחיתות ולכאוס שהתפשטו במוסדות מדינה רבים". רמדאן תקים ממשלת מעבר שתנסה לחלץ את תוניסיה מאחד המשברים הקשים במדינה מאז "האביב הערבי" ב-2011. המערכת הפוליטית בתוניסיה נמצאת במבוי סתום: ב-25 ביולי השעה סעיד את פעילות הפרלמנט והדיח את ראש הממשלה, במהלך שנתפש כניסיון להחליש את הדומיננטיות של המפלגה האיסלאמיסטית "א-נהדה" בפרלמנט.
מתנגדיו של סעיד מחו על צעדיו, ואמרו שמדובר בהפיכה שמאיימת על הדמוקרטיה הצעירה של תוניסיה, שמאז 2011 החליפה כבר עשרה ראשי ממשלה (כולל רמדאן). סעיד אמר שהוא הציל את המדינה בעקבות המהומות על המצב הכלכלי הקשה, ועל הטיפול של הממשלה במגפת הקורונה.
3 צפייה בגלריה
נשיא תוניסיה קייס סעיד
נשיא תוניסיה קייס סעיד
הנשיא סעיד. "כבוד לתוניסיה"
(צילום: רויטרס )
לא ברור כמה כוח יהיה לרמדאן בתפקיד ראש הממשלה. בשבוע שעבר פרסם סעיד צווים נשיאותיים שחיזקו את כוחו אפילו יותר. הצווים כוללים בין השאר את המשך השעיית הסמכויות של הפרלמנט.