הגבלות על רקע התפשטות זו האומיקרון עדיין אין, אבל ראש הממשלה מבקש להגביר את המוכנות של הציבור הישראלי לגל קורונה חמישי, ואת הלחץ על ההורים לחסן את ילדיהם. הערב (יום א') קיים נפתלי בנט מסיבת עיתונאים מיוחדת שבה התייחס לעלייה שכבר ניכרת בנתוני ההדבקה, ולעלייה – לדבריו חריפה הרבה יותר – שצפויה בשבועות הקרובים. הוא ביקש לשוב ולהקפיד על עטיית מסכות, לחזור לעבודה מהבית ככל הניתן, ובעיקר להשלים את מבצע החיסונים, בדגש על ילדים. ynet העביר את מסיבת העיתונאים בשידור ישיר.
בפתח דבריו אמר בנט שישראל קיבלה החלטה מוקדמת על הגבלות בגלל גילוי זן האומיקרון, מה שקנה לה זמן יקר, אולם "הזמן שקנינו אוזל והולך. האומיקרון כבר בארץ - מהכנסת עד גני הילדים - והוא מתפשט מהר. זה וריאנט מידבק במיוחד וניתן לומר שהגל החמישי החל. אני לא אומר את זה כדי להבהיל או ליצור פאניקה. אני מזהה עייפות מסוימת בציבור. זה מובן וטבעי. דווקא מתוך זה אנחנו צריכים לפעול בקור רוח ולעשות את הדבר הנכון.
"להערכתי, בעוד 4-3 שבועות, אולי לפני, נראה זינוק בתחלואה שלא ישאיר מקום לספק. המטרה היא לצלוח את הגל הזה תוך המשך פעילות הכלכלה, המשק והחינוך ככל שנוכל. הדרך היא לעכב ככל הניתן את קצב ההתפשטות, ובזמן שאנחנו קונים - לחסן את ילדי ישראל כמה שיותר מהר.
"בניגוד להרגל, ישראל לא ראשונה בעולם חיסון ילדים. בארה"ב חוסנו חמישה מיליון ילדים ואין להם תופעות לוואי משמעותיות. אפשר ללמוד מהניסיון שלהם. החיסון בטוח והוא באחריות ההורים. הורה מוגן שהתחסן חייב להגן גם על ילדיו. אל תשאירו את הילדים שלכם חשופים ופגיעים לאומיקרון שתגיע. אל תחכו לניידת. פשוט תגיעו לקופת חולים, כבר מחר. כל שעה שאתם ממתינים היא שעה מיותרת, כי במקרה של זריקה ראשונה ייקח לילדים בערך 5-4 שבועות עד למוגנות. אם תחכו עד שהגל יפגע - זה יהיה מאוחר מדי".
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בהצהרה לתקשורת בנושא נגיף האומיקרון
נפתלי בנט בהצהרה לתקשורת בנושא נגיף האומיקרון
נפתלי בנט, הערב. עם הבוסטר - המחלה יותר קלה"
(צילום: מארק ישראל סלם)
בנט התייחס ליעילות חיסון הבוסטר ואמר: "אנחנו יודעים דבר אחד: אמנם אפשר להידבק עם החיסונים, אבל הבוסטר שומר שגם אם נדבקתם - המחלה תהיה קלה הרבה יותר".
לגבי החלטות לעתיד הוא הוסיף: "בזמן הקרוב נפרסם הנחיות ובינתיים אני מבקש להפעיל שכל ישר. שמרו על ריחוק חברתי ומסכות. בעלי עסקים - כל מי שיכול לאפשר לעובדים שלו לעבוד מהבית - כבר מחר. גם אנחנו במגזר הציבורי נעבור למתכונת מצומצמת שתעבור לעבודה מהבית".
על השאלה מה העניקו לישראל שלושת השבועות מאז הכריז לראשונה על זן האומיקרון ענה ראש הממשלה: "אנחנו עושים המון בהיערכות, גם במלאים חיסונים, גם בתרופות וגם בעידוד חיסון. אזרחי ישראל יכולים לראות מה קורה בעולם - אירופה ניגשת לסגר, אין חג מולד בעולם. אבל זה נכון - אני יכול לקנות זמן, אבל אם האזרחים לא נותנים את ההגנה הבסיסית לילדים שלהם, לא עשינו כלום".
בהמשך לדבריו של בנט הודיעה נציבות שירות המדינה לסמנכ״לי משרדי הממשלה שלקראת הגל חמישי, "אנו נערכים לצמצום הנוכחות הפיזית במשרדי הממשלה להיקף של 50% נוכחות".
2 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג, בשבוע שעבר
(צילום: רויטרס)
נכון לאחר הצהריים זוהו בישראל 175 מאומתים לאומיקרון. 113 מהם שבו מחו"ל, 31 נדבקו ממגע עם שבים מחו"ל, 17 נדבקים בקהילה (כלומר - שלא קשורים לחזרה כלשהי מחו"ל) ועוד 14 בבדיקה. 122 מתוך 175 המאומתים נחשבים מוגנים - כלומר, מחוסנים במנה שלישית או במנה שנייה בחצי שנה האחרונה או מחלימים. קיים חשד גבוה לעוד 380 מקרים של חשיפה לווריאנט אומיקרון.
בישיבת הממשלה מוקדם יותר הוצגו לשרים תרחישים של אלפי מאומתים לאומיקרון בישראל בתוך זמן קצר. בינתיים, הוועדה לסיווג מדינות במשרד הבריאות המליצה לממשלה להכריז על איטליה, ארה"ב, בלגיה, גרמניה, הונגריה, מרוקו, פורטוגל, קנדה, שווייץ וטורקיה כמדינות אדומות. אם יאושרו, המדינות הללו ייכנסו לרשימה החל מ-22 בדצמבר בחצות (בלילה שבין שלישי לרביעי), בכפוף לאישור ועדת החוקה של הכנסת.
מדינות אלו יתווספו למדינות הקיימות ברשימת המדינות האדומות: אוגנדה, איי סיישל, אנגולה, איחוד האמירויות, אריתריאה, אירלנד, אתיופיה, אסוואטיני, בוטסואנה, בורונדי, בורקינה פאסו, בנין, בריטניה, גאנה, גבון, ג'יבוטי, גינאה, גינאה ביסאו, גינאה המשוואנית, גמביה, דנמרק, דרום אפריקה, דרום סודן, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, הרפובליקה המרכז אפריקנית, הרפובליקה של קונגו (קונגו בראזוויל), זימבבואה, זמביה, חוף השנהב, טוגו, טנזניה, ליבריה, לסוטו, מאוריטניה, מאורציוס, מאלי, מדגסקר, מוזמביק, מלאווי, נורבגיה, ניגריה, ניז'ר, נמיביה, סאו טומה ופרינסיפה, סומליה, סנגל, סיירה לאון, סנט הלנה (בריטניה), ספרד, פינלנד, צ'אד, צרפת, קומורוס, קייפ ורדה, קניה, קמרון, ראוניון (צרפת), רואנדה, שבדיה.
בישיבת הממשלה ביקש בנט מהשרים: "באופן טבעי כשהדלתא דעכה אז רופפנו את המשמעת וזה טבעי. כולנו. אני מבקש מכל שר להתנהל באופן הדוק עם המסכות ולהימנע ממפגשים צפופים".