חוק הפטור מגיוס שמאיים לפרק את הממשלה: יו"ר ש"ס אריה דרעי לא מקבל בינתיים את בקשותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לרכך את החוק. גורמים שלקחו חלק בדיונים מספרים כי דרעי מתעקש על פסקת התגברות או סעיף חסינות מביקורת שיפוטית - כבר בנוסח הראשוני של חוק הגיוס.
ראש הממשלה נתניהו, מצידו, השיב לו שרק אם לא תהיה ברירה - ויתברר אחרי חקיקה שהחוק בדרך לפסילה - הוא מוכן לשקול סעיף כזה. לטענת גורמים, נתניהו אמר שהוא לא מוכן להסכים לסעיף כזה מראש. בקואליציה, בינתיים, מנסים לשכנע את דרעי שיירד מדרישתו לפסקת התגברות.
במקביל, דרעי ונתניהו שוחחו אתמול גם עם שר המשפטים יריב לוין - והבהירו לו שלא ניתן יהיה להעביר את החקיקה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים בלי הסכמה. לוין קרא לשניים לצנן את השיח על ההסכמות, ואמר שאחרת - לא ניתן יהיה להעביר את החקיקה.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ראש הממשלה נתניהו וח"כ דרעי
(צילום: עמית שאבי)
ממדי השפעת סערת חוק הפטור מגיוס מטרידים מאוד את סביבתו של ראש הממשלה נתניהו, ול-ynet נודע מוקדם יותר היום כי בדיונים בנושא עלה חשש מתסריט חמור שבמסגרתו ההכרזה "לא נגיע למילואים" תתרחב להצהרה "לא שולחים את הילדים לצבא".
נושא חוק הפטור מגיוס הוא דרישה מהותית של המפלגות החרדיות בקואליציה. הן דורשות להסדיר את מעמדם של תלמידי הישיבות הפטורים מגיוס לצה"ל, לנוכח פסיקת בג"ץ עוד מ-2017 שפסלה את ההסדר שנקבע לצורך כך. לפני כחודש וחצי תמו ההארכות החוזרות ונשנות שהעניק בית המשפט העליון לממשלה לחקיקה בסוגיה, ומאז למעשה חובת הגיוס לא נאכפת על תלמידי הישיבות.
אתמול זימן ראש הממשלה נתניהו את שר המשפטים יריב לוין ומנהיג ש"ס ח"כ אריה דרעי והציג בפניהם את מה שיכול להתפתח אם באמת יקודם חוק המסדיר פטור מגיוס באווירה הציבורית הנוכחית. לנתניהו זורם לאחרונה מידע ולפיו המחאה על רקע חקיקה שכזו, שמשמעה אפליית ציבור המשרתים, תהיה אירוע בסדר גודל רחב יותר, עמוק וחריף יותר מזה שבו נתקלה הממשלה סביב הוועדה לבחירת שופטים.
2 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
"הסנטימנט של חוק הגיוס לא שונה בהרבה מכל מה שראינו עד עכשיו סביב השאלה 'באיזו מדינה אתה משרת'", אומר גורם בכיר בקואליציה. "ברור שהאש תוצת ואי אפשר יהיה לעצור אותה".
בסביבת נתניהו יש מי שפועלים להבהיר את התוצאות שיכולות להיות לצעדים הבאים, ואף מציפים את האפשרות שלפיה חוק הפטור מגיוס לא יובא לכנסת כמתוכנן, אלא שהכנסת תמשיך את ההסדר הקיים במתכונת של הוראת שעה, עד שיירגעו הרוחות. במצב כזה יצטרך בג"ץ להכריע אם להתערב שוב ולפסול גם הסדר זמני.
הנפיצות של חוק הפטור מגיוס נוגעת לא רק לאווירה הציבורית אלא גם להשלכות הפוליטיות, והאפשרות שאף יוביל לפירוק הממשלה - בשל דרישה חד משמעית ובלתי מתפשרת של משה גפני ויצחק גולדקנופף, בשליחות רבנים, לקיים את ההסכם הקואליציוני כלשונו ולחוקק את החוק. נתניהו, אומרים בכירים בסביבתו, פתח ציר חדש עם לוין ודרעי בנושא, מתוך הבנה שדרעי יוכל לפרק את ההתנגדות אצל הפלגים ביהדות התורה לדחיית החקיקה.