החשש המרכזי של מצרים מפעולה צבאית ישראלית ברפיח הוא שהמון פלסטיני ייכנס לשטחה. בכירים מצרים חוזרים מתחילת המלחמה על התנגדותם לעקירת פלסטינים לסיני, שתביא לטענתם ל"חיסול הסוגיה הפלסטינית". שר החוץ המצרי, סאמח שוכרי, מדגיש בשיחות עם מקביליו כי מצרים "דוחה כל תרחיש של עקירת פלסטינים מחוץ לרצועת עזה ומתנגדת למבצע צבאי ברפיח הפלסטינית".
לפי פרסום באל-חדת' הסעודי, כחלק מהניסיונות למנוע התיישבות פלסטינים בסיני, אף הוקם באזור גוף בשם "השבטים הערביים", שיסייע במניעת תרחישים שכאלה. לפי פרסום בשבוע האחרון באל-אחבאר הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, מצרים חוששת כי הנהגת חמאס תפוצץ את המכשולים באזור הגבול בין מצרים לעזה, כדי לגרום לכניסת עקורים לסיני - מה שצפוי להוביל ללחץ בינלאומי אדיר על כל הצדדים לסיום הפעולה.
5 צפייה בגלריה
רפיח המצרית
רפיח המצרית
רפיח המצרית. כדי להגיע אליה צריך לשלם לא מעט
(צילום: REUTERS/Mohamed Abd El Ghany)

החשש המצרי מעקירת פלסטינים נובע מכמה סיבות, ביניהן המצב הכלכלי הקשה שהמדינה נמצאת בו והחשש שנהירה פלסטינית לסיני תערער את היציבות הביטחונית באזור. נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי אמר בנאומו ב"חג שחרור סיני" לפני כמה ימים: "אנחנו מביעים עמדה ברורה נגד עקירת פלסטינים לסיני או לכל מקום אחר, כדי לשמור על הסוגיה הפלסטינית מחיסולה ולהגן על הביטחון הלאומי של מצרים. המלחמה לטיהור סיני מטרור היא חובה לאומית".
השגריר הפלסטיני בקהיר, דיאב א-לוח, מסר בשבוע שעבר כי בין 80 ל-100 אלף פלסטינים כבר עברו למצרים מתחילת המלחמה ברצועת עזה, אך לפי פרסום היום בעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד הקטארי, המעבר למצרים לא מהווה פתרון קל עבורם. לפי העיתון, הפלסטינים שעזבו את רצועת עזה למצרים חיים בתנאים קשים עקב היעדר טיפול רפואי וחברתי עבורם, אם זה מבחינת הרשויות הרשמיות, המצריות והפלסטיניות, או מבחינת ארגונים מקומיים ובינלאומיים.
מצרים מדגישה מתחילת המלחמה כי המדינה עושה הכול כדי להכניס כמה שיותר סיוע לרצועה. שר החוץ המצרי אמר בשבוע האחרון כי השאיפה היא להגדיל את היקף הסיוע. מצרים גם מציינת כל הזמן כי מעבר רפיח פתוח 24 שעות ביממה ובערוצי התקשורת המצרים מסקרים את כניסת הפלסטינים הפצועים לטיפולים רפואיים במצרים בצורה שוטפת ומדגישים כי השלטונות במצרים דואגים שמעבר רפיח יישאר פתוח לקליטת פצועים וחולים פלסטינים, בעלי דרכונים זרים, מצרים וסטודנטים.
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול עזה ליד רפיח
כוחות צה"ל בגבול עזה ליד רפיח
כוחות צה"ל בגבול עזה, ליד רפיח
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
5 צפייה בגלריה
רפיח המצרית
רפיח המצרית
דגל מצרים ברפיח המצרית. יותר מ-80 אלף חצו מתחילת המלחמה
(צילום: REUTERS/Mohamed Abd El Ghany)
לפי הפרסום באל-ערבי אל-ג'דיד, הפלסטינים המגיעים למצרים מפוזרים על פני כמה מחוזות ונאלצים לשכור דירות מוכנות למגורים ומרוהטות, כיוון שהם מגיעים חסרי כל. הם מגיעים למדינה אחרי שכבר שילמו סכומים גבוהים מאוד רק כדי לצאת מרצועת עזה למצרים. התשלום במעבר רפיח כדי להיכנס למצרים מתחיל מ-5,000 דולר למעבר מבוגר ו-2,500 דולר לכל ילד, כאשר הסכומים יכולים לעלות. עלות השכרת הדירות בערי מצרים עם תחילת הקיץ עולה בעקבות הגעת תיירים למדינה. בנוסף נכתב כי הפלסטינים נאלצים להתמודד עם עליות המחירים, כולל עליית מחירי המזון והתרופות, ונאלצים לשלם סכומים גבוהים על טיפול רפואי עבורם.
העיתון שוחח עם יסרי וואפי, שהגיע למצרים לפני חודש מעזה. הוא סיפר כי ביקר בקהיר לפני המלחמה עם אחד מילדיו שקיבל שם טיפול רפואי, אך כעת החליט לעבור למצרים עם כל משפחתו. הוא שילם לדבריו סכום של 22 אלף דולר כדי להיכנס למדינה עבור "תיאום ביטחוני", כפי שכינה זאת. לדבריו הופתע מדמי השכירות הגבוהים וציין כי שכר הדירה עבור דירה מרוהטת בקהיר נע בין 60-15 אלף לירות מצריות (1,250-350 דולר) בחודש, תלוי במיקום הדירה, מצב הריהוט ותקופת התשלום מראש.
5 צפייה בגלריה
 צילום לוויין של אוהלים מוקמים ליד חאן יונס שברצועת עזה בצל הכנות למבצע ב רפיח
 צילום לוויין של אוהלים מוקמים ליד חאן יונס שברצועת עזה בצל הכנות למבצע ב רפיח
רפיח, במבט מהלוויין
(צילום: Planet labs PBC via AP)
5 צפייה בגלריה
מסגד ואוהלים בעיר העקורים רפיח ברצועת עזה
מסגד ואוהלים בעיר העקורים רפיח ברצועת עזה
אוהלים בעיר העקורים רפיח
(צילום: AFP)
הוא סיפר כי נאלץ לשכור דירה ולקנות רהיטים משומשים כי לא ידע כמה זמן יישארו בקהיר, והוסיף: "לא קיבלנו תמיכה כספית או אחרת מאף גורם. בין אם הוא מצרי, פלסטיני או בינלאומי. אף אחד לא פנה אלינו או סייע לנו. אנחנו צריכים לפחות מישהו שיעזור לנו לכסות את עלויות הדיור. עלינו לשאת בהוצאות חיי היומיום. החיים התייקרו במצרים ואי-אפשר להישאר כאן ללא פרנסה. כולנו איבדנו את מקורות הפרנסה".
בעיתון נכתב כי הפלסטינים במצרים מחפשים כל הזדמנות לעבוד ולהכניס קצת כסף, אך רוב המרכזים המסחריים והחנויות לא זקוקים לעובדים וההכנסה החודשית מעבודה במצרים לא תואמת את הסכומים שזקוקים להם הפלסטינים המגיעים מעזה. פלסטיני נוסף שהגיע למדינה לפני כמה חודשים, נהאד אבו עודה, סיפר כי שכר דירה בשכונה במזרח קהיר עבור משפחתו המונה 5 נפשות. הוא סיפר כי כיום הוא לא מסוגל לספק את צורכי היומיום עבור משפחתו, למרות שבעל הבית הוריד את שכר הדירה כדי לעזור להם.
"אנחנו חיים בתנאים קשים", אמר לאל-ערבי אל-ג'דיד. "אני מחכה שהמלחמה תסתיים כדי שאוכל לחזור לביתי בעזה למרות שהוא הרוס. אם הייתי יודע שהמלחמה תימשך כל כך הרבה זמן לא הייתי בא למצרים. ציפיתי שמוסדות, גורמים רשמיים וארגוני צדקה יסייעו לנו, אך נותרנו להתמודד עם גורלנו לבד. יש להשיק יוזמות עממיות כדי לעזור לנו ולספק את הצרכים הבסיסיים שלנו, בעיקר דיור וטיפול". באל-ערבי אל-ג'דיד ציינו כי 800 פלסטינים עוברים ממעבר רפיח למצרים מדי יום, כולל חולים ופצועים.