1 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
מיכאלי והולכי רגל
(צילום: אביגיל עוזי, shutterstock)
אמצעי תחבורה רשמי חדש בארץ - הרגליים שלכם: בניסיון לעודד את הישראלים לוותר על הרכב הפרטי ולהתנייד בהליכה או בתחבורה ציבורית, מכיר משרד התחבורה בהליכה כ"אמצעי תחבורה רשמי". הממשלה אישרה היום (ראשון) את הצעת שרת התחבורה מרב מיכאלי לתוכנית למיסוד רשמי של הליכתיות, שבמסגרתה ישקיע המשרד 50 מיליון שקל לעידוד ההליכה ברגל.
בין היתר, ההצעה תוביל למתן עדיפות ברמזורים בצמתים להולכי רגל על חשבון מכוניות, שילוט ייעודי להולכי רגל שיכוון אותם לדרכים הקצרות ביותר ליעדם והפרדה מפלסית בין הולכי רגל לכלי רכב באמצעות גשרים להולכי רגל - שהמשרד מיעט עד היום לממן.
"כל נהג או נהגת הם קודם כל הולכי רגל, והליכתיות היא דרך שלנו להגיע ממקום למקום לא פחות מכלי תחבורה אחרים", אמרה מיכאלי ל-ynet. "לכן שמתי את הולכות והולכי הרגל בראש, והיום אנחנו בתחילתה של מהפכה תפיסתית שסוף-סוף תתחיל לדאוג לצרכים הבסיסיים ביותר של הליכתיות - צל, מדרכות ראויות, בטיחות, קישוריות ועוד. זה שינוי סדר העדיפויות שהבטחתי מיומי הראשון ואני שמחה שכבר הצלחנו לתקצב אותו ולהתחיל בהפיכתו למציאות".
על התחום יופקד במשרד עידו רוזנבלום, מנהל צוותי המאי"ץ (מסופים, אופניים, צירי העדפה). לדבריו, "יש הרבה ישראלים שיכולים להגיע לעבודה או לקניות ברגל, אם נעזור להם באמצעות מסלול נוח, מהיר ובטוח. חלקם יעשו את כל הדרך ברגל, אחרים ישתמשו בהליכה כדי לצאת מהעיר ולהגיע לתחנת אוטובוס או רכבת".
הוא הוסיף: "גם מי שגר בחדרה או באשדוד וצריך להגיע לאחד ממרכזי התעסוקה, ויצרנו עבורו מקווי אוטובוס ישירים, או אל תחנות הרכבת, אם נייצר לו מסלול הליכה של ק"מ-ק"מ וחצי, או 2-3 ק"מ אופניים, הסיכוי שיעבור לתחבורה ציבורית הרבה יותר גדול. גם כשהוא רוצה לצאת למכולת, אם נייצר לו מסלול כזה, שבו הוא לא יצטרך לעמוד ולחכות בדרך ב-10 רמזורים, נגדיל את הסיכוי שהוא ישאיר את האוטו בבית ולא יעמיס על הגודש בעיר".
במשרד התחבורה יפרסמו קול קורא לרשויות המקומיות שיציעו פרויקטים שהמשרד יממן, אך מתכוונים גם להציע לרשויות פרויקטים ביוזמתם, בקרבת מוקדי תעסוקה. אחד הנושאים שיקדם המשרד יהיה גל ירוק להולכי רגל לאורך שרשרת רמזורים, תוך מימון עלויות עדכון תכניות הרמזור עבור הרשויות. המשרד יציע גם לממן הרחבת מדרכות, גם על חשבון חניות.
יוסי סעידוב, מייסד ארגון הולכי הרגל "ברחובות שלנו", אמר כי "יש לברך על כל השקעה בתשתית עבור הולכי הרגל. ברחובות שבהם יש יותר הולכי רגל הכלכלה העירונית פורחת וכולם נהנים. צריך גם לקדם חקיקה לקידום זכויות הולכי הרגל, כי לצערנו הרב עיריות אינן מבינות זאת ומאפשרות חניות על מדרכות ופגיעה בהולכי רגל".