העצרת הכללית של האו"ם תתכנס היום (שישי) בשעה 17:00 כדי לדון בבקשה הפלסטינית לקבל סמכויות כמו מדינה חברה. ההצבעה צפויה להתקיים בשעה 18:00, ולעבור ברוב גדול, ככל הנראה של 140 מדינות.
הצעת ההחלטה שהופצה בראשית השבוע להתייעצויות עברה שינוי, ומשיחות עם נציגי מדינות עולה כי היא רוככה, והפלסטינים לא יעמדו על דרישתם לקבל זכות הצבעה באו"ם ובארגונים בינלאומיים.

עם זאת, על-פי ההצעה המסתמנת פלסטין תהיה זכאית לנאום באו"ם בשם קבוצה אזורית, תוכל לשבת לצד מדינות חברות לפי סדר אלפביתי, תקבל את הזכות להציג החלטות ותיקונים להחלטות, זכות תגובה, זכות להעלות הצעות פרוצדורליות, זכות להציע נושאים לאג'נדה בכינוסים ודיונים, ⁠זכות להיבחר לוועדות, ⁠להשתתפות מלאה בכינוסי עצרת רמי דרג וכנסים בינלאומיים מטעם העצרת או גופי או"ם ועוד.
אם תתקבל ההצעה המשמעות היא שהיא לא תקבל מעמד של מדינה, כי זה הליך שפתוח רק דרך מועצת הביטחון, אך זה ייתן להם מקום בשורה אחת עם מדינות העולם.
1 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם יום לאחר המתקפה האיראנית על ישראל
מועצת הביטחון של האו"ם יום לאחר המתקפה האיראנית על ישראל
מועצת הביטחון של האו"ם. הפלסטינים נכשלו בהליך דרכה
(צילום: Charly TRIBALLEAU / AFP)
המשמעות של הדברים היא בעיקר סימבולית. לפי הערכות, ההצעה שהיא חסרת תקדים תזכה לרוב גדול שיכלול גם את רוב מדינות אירופה שיצביעו בעד או ימנעו. בישראל מקווים שהונגריה וצ'כיה יתנגדו. לפי הערכות ארה"ב לא תצביע בעד. בכל מקרה ממילא לפלסטינים יש רוב אוטומטי באו"ם.
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן צפוי לנאום בדיון לפני ההצבעה ויתקוף בחריפות את היוזמה הפלסטינית.
פורסם לראשונה: 23:40, 09.05.24