רישי סונאק הפך בצהריים (יום ג') רשמית לראש ממשלת בריטניה, אחרי שנפגש בארמון בקינגהאם עם המלך צ'רלס וקיבל ממנו את המנדט להרכיב ממשלה. לאחר מכן נשא נאום ראשון בתפקיד.
סונאק, שיצטרך להחליט כעת על הרכב הממשלה השמרנית שבראשה יעמוד, הוא ראש הממשלה השלישי של בריטניה בתוך חודשיים בלבד. הוא החליף בראשות הממשלה, ובראשות מפלגת השלטון השמרנית, את ליז טראס, שכהונתה הסתיימה אחרי 49 ימים בלבד. טראס הפכה לראש ממשלה במקום בוריס ג'ונסון שהתפטר. היא מונתה רשמית ב-6 בספטמבר, בפגישה עם המלכה אליזבת בטירת בלמורל בסקוטלנד. יומיים לאחר מכן המלכה הלכה לעולמה בגיל 96, ובנה צ'רלס הפך למלך.

8 צפייה בגלריה
רישי סונאק והמלך צ'ארלס
רישי סונאק והמלך צ'ארלס
סונאק נפגש עם המלך צ'רלס בארמון בקינגהאם
(צילום: AP)
בנאומו התייחס ראש הממשלה החדש לטראס, ואמר שהוא ינסה לתקן את הטעויות שעשתה. טראס התפטרה אחרי הביקורת הגדולה על תוכנית קיצוצי המסים שלה, שטלטלה את השווקים. סונאק, שכיהן כשר האוצר של ג'ונסון, והפסיד לטראס בספטמבר בבחירות הפנימיות במפלגה השמרנית, הביע במהלך הקמפיין התנגדות למדיניות הכלכלית של טראס.
"אני רוצה לחלוק כבוד לקודמתי בתפקיד ליז טראס", אמר היום סונאק. "נעשו טעויות מסוימות, שלא נולדו בחטא או מכוונות רעות - אלא להפך - אבל בכל זאת מדובר בטעויות. אני נבחרתי כמנהיג המפלגה שלי, וכראש הממשלה שלכם, בין השאר כדי לתקן אותן, והעבודה הזאת מתחילה מיד. אני אציב את היציבות הכלכלית, ואת האמון, בלב האג'נדה של הממשלה הזאת. זה אומר שהחלטות קשות לפנינו".
8 צפייה בגלריה
רישי סונאק
רישי סונאק
סונאק בנאומו הראשון כראש ממשלה
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
רישי סונאק
רישי סונאק
(צילום: רויטרס)
סונאק בן ה-42 אמר שהוא לא מפחד מהאתגרים הגדולים שניצבים לפניו. כהונתו כראש ממשלה צפויה להיות קשה במיוחד: בבריטניה קיים תסכול גדול מיוקר המחיה וממשבר האנרגיה, ורוב הציבור מתנגד לממשלה של המפלגה השמרנית. מפלגת הלייבור, שנמצאת באופוזיציה ב-12 השנים האחרונות, מובילה על השמרנים בסקרים בפער של יותר מ-30%. הבחירות הכלליות בבריטניה אמורות להיערך רק בסוף 2024, אך בסקר שנערך בשבוע שעבר אמרו 62% מהנשאלים שהם רוצים בחירות עד סוף 2022. כרגע נהנים השמרנים מרוב מוחלט בבית הנבחרים, ומחזיקים ב-357 מושבים.
סונאק – מהפוליטיקאים העשירים ביותר בממלכה – אמר בצהריים לבריטים שהוא מודע לקשיים שלהם בתקופה הנוכחית. "אני מבין שיש לי עבודה לעשות כדי להחזיר את האמון אחרי כל מה שקרה. כל מה שאני יכול לומר זה שאני לא מפחד. אני מכיר את התפקיד הבכיר שקיבלתי ומקווה לעמוד בדרישות שלו. היום אני עומד מולכם ומוכן להצעיד את המדינה שלנו לעתיד. לשים את הצרכים מעל הפוליטיקה, להושיט יד ולהרכיב ממשלה שמייצגת את המסורות הטובות ביותר של המפלגה שלי. יחד נוכל להשיג דברים בלתי רגילים".
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
טראס מודיעה על התפטרותה בשבוע שעבר
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס
(צילום: רויטרס)
טראס הודיעה על התפטרותה ביום חמישי, ומפלגת השלטון השמרנית הכריזה על בחירות בזק להנהגת המפלגה ולראשות הממשלה. אתמול הוכרז סונאק כמנצח כיוון שהיה המועמד היחיד שהגיע לרף של 100 ממליצים בקרב חברי הסיעה השמרנית בפרלמנט, הרף שנקבע לעלייה לסיבוב השני בימרוץ. יריבו המרכזי במרוץ, ראש הממשלה לשעבר בוריס ג'ונסון, פרש כבר יממה לפני המועד האחרון להגשת חתימות הממליצים – לדבריו כיוון שהתמודדותו הייתה פוגעת באחדות המפלגתית – ודקות אחדות לפני הדד-ליין פרשה גם המועמדת היחידה שנותרה, שרת ההגנה לשעבר פני מורדנט, שהשיגה רק 90 ממליצים.
סונאק בן ה-42 הוא בנם של מהגרים ממוצא הודי שנולד בסאות'המפטון. לפרלמנט הבריטי נבחר לראשונה ב-2015, ומאז הוא נחשב לכוכב עולה בשורות המפלגה. אתמול עשה היסטוריה כשהפך לאדם הלא-לבן הראשון שמכהן כראש ממשלת בריטניה.