8 צפייה בגלריה
החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי
החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי
חלק מהחשודים בהתנקשות במסיבת העיתונאים. 11 נתפסו בשגרירות טייוואן
(צילום: AP)
28 מעורבים ברצח: הרשויות בהאיטי מסרו הלילה (בין חמישי לשישי) פרטים חדשים על חקירת ההתנקשות בנשיא המדינה ז'ובנל מואיז ביום רביעי האחרון, ומהם עולה כי חוליית המתנקשים כללה 26 אזרחים קולומביאנים ועוד מתנקשים בעלי אזרחות כפולה - של האיטי ושל ארה"ב.
הרשויות בהאיטי איתרו אתמול חלק מהחשודים בהתנקשות במבנה סמוך למעונו הפרטי של מואיז, הממוקם בגבעות המשקיפות על הבירה פורט או-פרינס. בתום חילופי אש שנמשכו אל תוך הלילה, ושבהם אף נלקחו שוטרים בשבי, הצליחו כוחות הביטחון של האיטי לעצור כמה חשודים. הבוקר הודיעה טייוואן כי 11 מהחשודים נעצרו במתחם השגרירות הטייוואנית בהאיטי אחרי שפרצו למקום.
8 צפייה בגלריה
החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי
החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי
מצ'טות, מזמרות, רובים ופטישים. החשודים והכלים שנתפסו
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי
החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי
החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי
(צילום: רויטרס)
במסיבת עיתונאים שקיים הלילה הציג מפקד משטרת האיטי לאון שארל 17 מהחשודים. הוא הראה דרכונים קולומביאניים, רובים, מצ'טות, מכשירי קשר וכלי עבודה שונים, ובהם מזמרות ופטישים, שנתפסו בידי החשודים. "זרים הגיעו לארצנו כדי להרוג את הנשיא", אמר שארל. "היו 26 קולומביאנים שזוהו באמצעות הדרכונים שלהם, ושני האיטים-אמריקנים".
שארל ציין כי 15 מהמעורבים הקולומביאנים נתפסו, כמו גם שני האזרחים האמריקנים. הוא הוסיף כי בניגוד למה שנאמר אתמול, שלושה ולא ארבעה מהמתנקשים נהרגו בחילופי אש עם כוחות הביטחון של האיטי, בעוד שמונה חשודים נוספים עדיין לא נתפסו.

שר ההגנה הקולומביאני דייגו מולאנו אמר הלילה שמידע ראשוני מעלה כי כמה מהמעורבים בהתנקשות במואיז הם אנשי צבא קולומביה לשעבר. הוא הוסיף כי בוגוטה מתכננת לשתף פעולה עם הרשויות בהאיטי בכל הנוגע לחקירת ההתנקשות בנשיא.
השר הממונה על הבחירות בהאיטי, מתיאס פייר, ציין כי החשודים בעלי האזרחות הכפולה, של האיטי ושל ארה"ב, הם ג'יימס סולגס וג'וזף וינסנט. מחלקת המדינה האמריקנית מסרה כי היא לא יכולה לאשר אם אזרחים אמריקנים אכן נמצאים בין העצורים. "זה היה קומנדו מלא ומצויד, עם יותר משש מכוניות והרבה ציוד", אמר פייר.
8 צפייה בגלריה
צעירים ברחובות הבירה אחרי הצתות
צעירים ברחובות הבירה אחרי הצתות
"לשרוף אותם". צעירים בפורט או-פרינס
(צילום: AP)
ברחובות של פרבר הסמוך לבירה, שבו התנהל המבצע המשטרתי למעצר המתנקשים, התקבצו אתמול תושבים זועמים. חלקם הציתו את הרכבים ששימשו את המתנקשים, ובהמשך גם הציתו את הבית שבו הם שהו. קליעים רבים נראו ברחוב. "לשרוף אותם", צעקו מאות בני אדם מחוץ לתחנת המשטרה שבה הוחזקו החשודים. מפקד המשטרה סיפר שהאוכלוסייה המקומית סייעה למשטרה לאתר את החשודים, אבל הוא גם ביקש ממנה להימנע ממה שהגדיר "לקיחת החוק לידיים".

"איפה הייתה האבטחה?"

במדינה הענייה שבקריביים ממשיכים לתהות תושבים היכן היו המאבטחים של הנשיא. "הוא לא היה מאוד פופולרי, אבל הוא היה נשיא. אי אפשר להרוג אותו כמו אזרח רגיל", אמר פול, תושב הבירה פורט או-פרינס. צעירה אחרת תהתה: "איפה המשטרה המצוידת היטב ששומרת על הנשיא יום וליל? למה היא לא הגיבה?".
גם הרשויות בהאיטי שואלות שאלות דומות, והן הודיעו כי הממונים על אבטחתו של מואיז זומנו לחקירה. "נתתי למשטרה את הסמכות לחקור את כל הסוכנים שהיו קרובים לנשיא", אמר בדפורד קלוד ממשרד התובע של פורט או-פרינס. "העברתי יום שלם במעון הנשיא. לא ראיתי שום קורבן משטרתי. אם אתם אחראים לביטחון הנשיא, איפה הייתם? מה עשיתם כדי למנוע מהנשיא גורל כזה?", הוא תהה.
8 צפייה בגלריה
האיטי התנקשות הנשיא שנרצח ז'ובנל מואיז ו רעייתו הגברת הראשונה מרטין מואיז נפצעה
האיטי התנקשות הנשיא שנרצח ז'ובנל מואיז ו רעייתו הגברת הראשונה מרטין מואיז נפצעה
הנשיא המנוח ורעייתו. הנסיבות עדיין לא ברורות
(צילום: AFP)
מואיז, בן 53 במותו, התמנה לנשיא בשנת 2017, ובימי כהונתו הלכה והתערערה עוד ועוד יציבותה של האיטי, מדינה ענייה בת 11 מיליון תושבים, ש-60% מהם מרוויחים פחות משני דולרים ליום. בימי שלטונו השתוללה האינפלציה, מצבורי המזון והדלק הלכו והתמעטו, ועלייה חדה חלה בפעילות של כנופיות אלימות בבירה פורט או-פרינס, שם הן מסיירות ונלחמות זו נגד זו או נגד המשטרה בניסיון לכבוש עוד ועוד אזורי שליטה.
בשנה האחרונה כיהן מואיז כנשיא רק מתוקף צו, והאופוזיציה טענה כי כהונתו אמורה הייתה להסתיים כבר בפברואר השנה וכי הוא מפר את החוק בכך שהוא ממשיך לאחוז בתפקיד. יריביו של מואיז טענו עוד כי שלטונו נעשה יותר ויותר אוטוריטרי, וכי הוא מנסה לכונן בהאיטי דיקטטורה כמו זו שהתקיימה בה עד 1990. בין השאר מחו על צו שבו הגביל מואיז את סמכויות בית המשפט לפקח על חוזים ממשלתיים ועל צו אחר שבו הורה על הקמת סוכנות מודיעין הכפופה לנשיא בלבד. מואיז דחה את הטענות וסירב להתפטר ולפנות את הכיסא.