הסבב השני בבחירות המקומיות נערך ביישובים רבים בסימן מאבק על צביונן של הרשויות, עם קרבות סוערים – לעתים מכוערים – בין מועמדים שזוהו עם גוש שמרני-דתי לבין כאלו שזוהו עם גוש ליברלי. הלילה (בין ראשון לשני), מסתמן כי במרוצים השונים ידם של השמרנים באותם יישובים הייתה על העליונה.
לצד המהפך החרדי בבית שמש, שם הודחה ראש העיר עליזה בלוך, ברחובות ניצח מועמד הימין-דתיים מתן דיל – ובאריאל הביס איש הציונות הדתית יאיר שטבון את ח"כ לשעבר אורן חזן – שניהל קמפיין שבו הזהיר מפגיעה במעמדם של החילונים של העיר. גם בקריית גת הפסיד ככל הנראה ראש העיר ב-20 השנים האחרונות, אבירם דהרי, אחרי שבסביבתו טענו כי הציבור החרדי בעיר זנח אותו והתאחד סביב יריבו כפיר סויסה.
4 צפייה בגלריה
מתן דיל, ראש העיר הנבחר של רחובות
מתן דיל, ראש העיר הנבחר של רחובות
מתן דיל, ראש העיר הנבחר של רחובות, חוגג הלילה את הניצחון
(צילום: שני דיין סוויסה)
ברחובות חולל הקמפיין סביב שאלת צביון העיר סערה של ממש, ותושבים רבים נחלקו לאלו שהגדירו עצמם "ליברלים" לבין אלו שנמנו עם הגוש הימני-דתי-חרדי. בסופו של דבר ניצח מתן דיל, שקיבל גיבוי מסיעות הימין והחרדים. מספירת כל הקולות בקלפיות הרגילות, ללא המעטפות הכפולות, עולה כי הוא גבר בפער גדול, עם 59.3% מהקולות, על זהר בלום, מועמד השמאל-מרכז שקיבל רק 40.7%.
"רחובות בחרה בטוב", אמר הלילה דיל, שחגג את הניצחון במטה שלו עוד פני פרסום התוצאות הכמעט-סופיות. "תודה לכם. הניצחון הזה הוא של תושבי רחובות כולם. ממחר, יוצאים למסע חדש לטובת תושבי רחובות והעתיד של כולנו". דיל בן ה-41, שכיהן כסגן ראש העיר בעבר, נחשב למועמד הימין-דתיים אבל מבטיח להיות ראש העיר של כל התושבים. "אני מתחייב לשמור על האינטרס של כל המגזרים ולמנוע מהשפעות פוליטיות חיצוניות להיכנס לעיר ולזרוע הסתה ושנאה", אמר אתמול במעמד ההצבעה.
יריבו שהפסיד, בלום, הסביר מנגד כי הוא מייצג את "המאבק בין רחובות ליברלית לבין רחובות סגורה ושמרנית". השבוע הגיעו לעיר בכירי המפלגות שתמכו בו – כחול לבן, יש עתיד, ישראל ביתנו והעבודה – וניסו להניע את התושבים להצביע עבורו, כשגם ראשי המתנגדים למהפכה המשפטית קראו לתמוך בו. לא ברור אם התמיכה הזו אכן סייעה לו, ודיל מנגד יצא בימים האחרונים במתקפת-נגד תחת הסיסמה "לא ניתן לזרים לקבוע לרחובות". דיל יחליף בתפקיד את ראש העיר היוצא רחמים מלול – שלא הצליח להעפיל לסיבוב השני והודח אחרי 15 שנה בתפקיד.

4 צפייה בגלריה
פיטורים פיטור עובדים עירייה עיריית קריית גת אבירם דהרי
פיטורים פיטור עובדים עירייה עיריית קריית גת אבירם דהרי
הודח אחרי 20 שנה. ראש העיר קריית גת אבירם דהרי
(צילום: אבי רוקח)
מאבק מעט דומה אפשר היה למצוא בקריית גת, שם כאמור מסתמן הפסד לראש העיר ב-20 השנים האחרונות אבירם דהרי למנכ"ל משרד התרבות לשעבר כפיר סויסה. הניצחון של סויסה, כך מעריכים בעיר, נבע בין היתר בשל תמיכת הציבור החרדי – ש"נטש" לכאורה את דהרי. על פי התוצאות הלא-סופיות, לפני ספירת המעטפות הכפולות, קיבל סויסה 52.1% ודהרי 47.9%. מדובר אמנם בפער לא-גדול של 1,000 קולות, אך ספק אם המעטפות הכפולות יוכלו לשנות את התמונה.
במטה סויסה חגגו עוד לפני ספירת כל הקולות, והגיע אליו גם השר מיקי זוהר – שסויסה נחשב למקורבו, וכיהן תחתיו כמנכ"ל משרד התרבות. סויסה אמר אתמול בעת ההצבעה: "זהו יום היסטורי. אנו קרובים לרגע שבו נעשה סוף לשיטה המיושנת ולהזנחה המתמשכת, ונוביל את השינוי למען התושבים. אני קורא לכולם לצאת ולהצביע ולהשפיע על עתיד קריית גת ועל השינוי".
דהרי הופתע מתמיכת החרדים ביריבו כבר אחרי הסיבוב הראשון בבחירות – שבו היה תיקו של 33% בינו לבין סויסה. בסביבתו של דהרי סיפרו כי הוא ציפה לנצח בסיבוב הראשון עם 42% הצבעה, כפי שניבאו לו סקרים פנימיים. עם זאת, סויסה, שהיה עד כה אנונימי, הצליח לצמצם את הפער. "הציבור החרדי היו בני טיפוח של דהרי במשך שנים רבות. הם הלכו איתו יד ביד, אבל משהו קרה לאחרונה. אנחנו מעריכים שהוא איבד קרוב ל-20% מקולות החרדים, וזה מוזר מאוד. משהו לא צפוי קרה", סיפר גורם בעירייה.
בעדות למתיחות שלו מול החרדים, דהרי פרסם אמש בפייסבוק סרטונים שבהם נראו חרדים מצביעים – וכתב: "קריית גתים – הם יוצאים להצביע – מה איתכם???". בהמשך העלה תמונה שבה נראה יו"ר יהדות התורה השר יצחק גולדקנופף במטה של יריבו, וכתב: "השר גולדקנופף הגיע למטה סויסה לגבות את ההבטחה לקבל את מערב העיר. נותרה עוד חצי שעה לסגירת הקלפיות. צאו עכשיו להצביע אבירם דהרי כדי שלא תצטערו אחר כך!". בסופו של דבר, האזהרות הללו לא הועילו – וסויסה ניצח לפי התוצאות הלא-סופיות.
הבחירות אתמול בקריית גת עברו בשקט. אווירת בחירות לא הייתה בעיר. שני המועמדים הגיעו לבתי הספר הסמוכים לבתיהם כדי להצביע, כל אחד מהם היה בטוח ביכולתו לנצח. דהרי היה מתוח במיוחד. בשבועיים שחלפו מאז מהסיבוב הראשון ניסה דהרי לפצח את התעלומה - מה קרה לציבור החרדי שמרד בו. הוא, מבחינתו, בטוח שכוחות חיצוניים כמו ש"ס ואגודת ישראל, פעלו היטב בשטח, ותחת אפו.
הוא מנסה לצבוע את בריחת הקולות החרדיים ממנו בגלל הבטחות מרחיקות לכת שניתנו להם מצד יריבו הפוליטי. "ברור שהיו כאן דילים מתוחמים מאוד, אחרת אין הסבר איך דהרי חטף מהלומה שכזאת. אבל מצד שני, אני לא מכיר פוליטיקה בלי דילים כאלה ואחרים. זה שם המשחק", אמר אתמול פעיל חברתי בעיר. ההערכה בעיר היא שסויסה קיבל גם הרבה מאוד מקולות המשפחות הצעירות שגרות בשכונת כרמי גת הגדולה שהתפתחה בשנים האחרונות.
4 צפייה בגלריה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית באריאל
סבב שני של בחירות לרשות המקומית באריאל
אורן חזן מצביע אתמול בסבב השני בבחירות
(צילום: עידו ארז)
גם באריאל קידם המועמד אורן חזן, חבר הכנסת לשעבר מהליכוד, קמפיין על בסיס חשש לצביונה החילוני של העיר. בסופו של דבר הוא הפסיד ליריבו, מועמד הציונות הדתית יאיר שטבון – שגרף 62.9% מהקולות. חזן, שקיבל ק 37.1% מהקולות, הביע ביטחון שינצח לפני פרסום התוצאות, ואמר ל-ynet אתמול: "אני מאמין שננצח היום. תושבי אריאל לא רוצים את אותו הדבר, הם רוצים דם חדש שיביא לפה תקציבים".
חזן הזהיר גם מפגיעה במעמד החילונים בעיר: "אנחנו בהצבעה אמיתית על עתיד אריאל, זו הייתה העיר החילונית היחידה בשומרון, עיר מעורבת שיש בה בית לכולם. כיום הסטטוס הזה מאוים. אם הוא ייפגע אז כל העיר תיפגע, וכך כל ההתיישבות בשומרון".
יו"ר הציונות הדתית והשר בצלאל סמוטריץ' בירך את שטבון על ניצחונו, והזכיר כי שטבון הוא קצין במילואים שנלחם ברצועת עזה: "יאיר היה בחודשים האחרונים עם חייליו בעזה, את רוח הנתינה והשליחות שלו הוא מביא מהחזית אל העורף".
4 צפייה בגלריה
סבב שני של בחירות לרשות המקומית באריאל
סבב שני של בחירות לרשות המקומית באריאל
יאיר שטבון, ראש העיר הבא של אריאל
(צילום: שאול גולן)
שטבון, רס"ן במיל', ספד רק שלשום לרס"ן במיל' עמישר בן דוד שנפל בסוף השבוע בקרב בדרום הרצועה. "עמישר, אח יקר, זכיתי לחגוג איתך את חנוכה יחד בדרום חאן יונס, אני יצאתי אבל אתה נשארת שם כחלק מחפ"ק מח"ט – עד לנפילתך בקרב אתמול. זכינו ללמוד ולגור יחד לפני שנים ובמלחמה נפגשנו שוב כאשר שהינו בבניינים סמוכים. עם ישראל נשען על דמויות כמוך. לא נישבר אלא נוסיף עוז וגבורה", כתב בהספדו.