דבריו של הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי בטקס סיום מחזור 183 של קורס הטיס בחיל האוויר בעקבות שלט חוצות שעליו נכתב "הטובים לסייבר", מעוררים שיח בקרב לוחמות ולוחמים מחד ובקרב יוצאי יחידות טכנולוגיות מאידך. "כיף לדעת שיש הערכה ללוחמים", אמר רב-סמל במיל' אסיף קזולה מיבנה ששירת בחטיבת גולני. מנגד, יהונתן, יוצא יחידת המודיעין 8200, אמר: "נכון שזה נראה אחרת משירות קרבי, אבל אין טוב ופחות טוב".
בנאומו אתמול (יום ד') בטקס בחצרים שבו קיבלו 39 בוגרי הקורס את כנפי הטיס שלהם, התייחס הרמטכ"ל לשלט שנתלה בהרצליה כפרפרזה לסיסמה הידועה של חיל האוויר "הטובים לטיס". כוכבי מתח ביקורת על מה שלדבריו מהווה כיום ניסיון לקדם ערכים אחרים על פני ערך הלחימה בצה"ל.
2 צפייה בגלריה
שלט החוצות אליו התייחס כוכבי בנאומו במסדר הכנפיים
שלט החוצות אליו התייחס כוכבי בנאומו במסדר הכנפיים
הרמטכ"ל כוכבי ושלט החוצות שאליו התייחס בנאומו
(צילום: מוטי קמחי)
"לא, לא, זאת טעות", אמר הרמטכ"ל בהתייחסות למסר הכתוב בשלט. "המסר המגולם בשלט עמוק יותר מכפי שהוא עשוי להיראות, והוא משקף אובדן ערך ופגיעה בערכים אצל חלק מהאוכלוסייה. המסר נאמר לפעמים בהומור, לפעמים בציניות ולפעמים במעשים, והוא מחלחל ומחליש את יסודות החברה וסדר העדיפויות הדרוש לה".
כוכבי הוסיף: "הטובים הם קודם כל הלוחמים. לסייבר יש פוטנציאל רב, והוא כנראה מכניס כסף רב, והאנשים שהולכים לשם מוכשרים, אבל הטובים – נמדדים בראש ובראשונה בנכונות שלהם לתרום למדינה, הטובים נמדדים בנכונות שלהם לסכן את חייהם כדי להגן על אנשים אחרים.
"זהו הביטוי המובהק והצרוף למושג הטובים, ואל תעזו לקחת לנו אותו, ואל תעזו לשחק אותו. אל תעבירו אותו תהליכי מודרניזציה ואל תכפו להתאים אותו לרוח התקופה כביכול. הטובים - זהו ערך על זמני, שניצב כצוק שלא נשחק מול אופנות, מגמות ושינויים חברתיים. הטובים הם אלו שעושים משהו בשביל מישהו. משהו טוב, חשוב וערכי, ובלי לשאול מה יוצא לי מזה".

"להעלות ללוחמים את התנאים"

אסף קזולה, ששירת כאמור בגולני ועושה כיום שירות מילואים בחטיבת אלכסנדרוני, אמר עוד בהתייחסו לדברי הרמטכ"ל: "במקרה הייתי נוכח בטקס כי בן של חבר טוב סיים קורס טיס ושמעתי את הדברים והיה לי כיף לשמוע אותם. בסוף, הלוחם הקטן בשטח לא זוכה להוקרה המגיעה לו על שנות שירות אינטנסיביות. כן חשוב לי לציין שכבודם של אנשי הסייבר במקומם. הם עושים עבודה מצוינת. אני לא מצפה מצה"ל להוריד בתנאים או בחשיבות שלהם אבל כן להעלות לנו הלוחמים את התנאים".
הלוחם שעוסק היום בעריכת דין ובייעוץ אסטרטגי אמר עוד: "היה לי פער משמעותי עם השחרור. לוחמים מקבלים הרבה הצעות לעבודה באבטחה וזה מצער אותי. צריך להציע משרות טובות יותר ומתגמלות. לי בשירות לא היה זמן לגשת שלוש פעמים לפסיכומטרי והתחלתי הכול מאפס".
רב-סרן במיל' אדיר זגורי (30) מדימונה, גם הוא לוחם לשעבר בגולני, אמר: "במקצוע הלוחמה יש את ההקרבה הכי גדולה, כך שאני מסכים עם דברי הרמטכ"ל. אבל אי אפשר להגיד שבסייבר הם פחות טובים. כולם טובים. הלוחמים צריכים להיות הפנים של צה"ל ללא ספק, לעמוד בפרונט, כי ההקרבה היא הכי גדולה. הרמטכ"ל יכול היה וצריך לשבח את הלוחמים ולהם מגיע מלוא הכבוד, אבל זה לא חייב לבוא על חשבון מי שמשרת ביחידות הסייבר".
איתי (35), תושב מרכז הארץ ששירת כקצין בהנדסה קרבית, פחות התרשם מדברי הרמטכ"ל. "אם היינו הכי טובים, היו מתייחסים אלינו ככאלה. הערכה מתבצעת בפעולות, בהטבות. בינתיים יוצאי יחידות מסוימות מקבלים הצעות מעולות עם השחרור ולוחמים צריכים לעבוד בשכר מינימום, בתחנות דלק ומלצרות. מה גם שלהגיד את הדברים האלו בקורס טיס זה לעג לרש. הרי טייסים בדיוק כמו יוצאי יחידות טכנולוגיות רושמים בצבא רזומה שאי אפשר להתחרות בו בחוץ".
2 צפייה בגלריה
חייל ביחידת מודיעין
חייל ביחידת מודיעין
חייל ביחידת מודיעין
(צילום: טל שחר)
גם יוצאי יחידות המודיעין הנחשקות לא נותרו אדישים לדברי כוכבי. יהונתן, ששירת כאמור ב-8200 ועובד כיום בהייטק, אמר: "אני לא מסכים עם הדברים בכלל. מהשירות שלי חוויתי אנשים מאוד מוכשרים ושרוצים לתרום למדינה. קשה להשוות את זה לשטח. אבל כשחייל יוצא לשטח, יש מי שיושב מאחורי המקלדת ומנווט אותו. עבדנו בשעות לא שעות.
"כולם 'הטובים'. הלוחמים בשטח בשילוב היחידות הטכנולוגיות ,זה מה שנותן לנו את העליונות על האויבים שלנו. מול המקלדת ובשדה הקרב. אף מטוס לא ממריא בלי האנשים מאחורי המקלדת". יהונתן אמר עוד כי בניגוד למקובל לחשוב, לא הכול זוהר בתחום עיסוקו.
"לדעתי יוצאי 8200 מתבגרים מהר מדי, אין להם חיפוש עצמי. זה יוצר מצב שאנשים בני 22 שלא עבדו בעבודות מזדמנות, לא חיפשו ושאלו את עצמם מה הם אוהבים, התחילו ישר ללמוד או לעבוד והייטק זה תובעני. זה חרב פיפיות, כל אחד מפסיד משהו. הלוחם שיוצא בלי מקצוע ומי שיוצא עם ומפסיד את החיפוש העצמי. הכול מתאזן בסוף.

"יש העדפה ליוצאי יחידות טכנולוגיות"

אור (25), ששירת ביחידה 81 של אגף המודיעין ועובד כיום בחברת סטארט אפ, מסכים דווקא עם דברי הרמטכ"ל. "יש לרמטכ"ל אינטרס להגיד את הדברים כדי לשמר ולשמור על המוטיבציה של צעירים להתגייס ללוחמה וגם לשמור על כבודם. יש איזה הייפ סביב הנושא בייחוד אחרי המערכונים של ארץ נהדרת. אני חייב להגיד שאני די מסכים איתו, מגיע ללוחמים את הכבוד הזה. הם עושים ונותנים מעצמם הרבה ובסוף אחרים יוצאים עם מקצוע. אני רואה גם בראיונות לחברה שיש העדפה ליוצאי יחידות טכנולוגיות וזה יוצר אי שוויון".
גיא (30), יוצא יחידת 8200 שעובד כיום בהייטק, אמר: "כמדינה ברור שנרצה לשבח את מי שנלחם ומסכן את חייו. בגלל השיח שנוצר לאחרונה, אז כן היה חשוב שהאמירה של הרמטכ"ל תהיה נוקבת. אני באופן אישי מאמין שבשלב הגיוס לא צריך לחשוב על הקריירה העתידית אלא על השירות. חשוב לציין שלא כל יוצאי 8200 הם באותה נישה. אני שירתי שם בגלל הערבית שלי וחברות הייטק לא חיכו לי מחוץ לבסיס. מצד שני, יש בחברה שאני עובד גם לוחמים. לא הכול 'שחור ולבן'".
פורסם לראשונה: 22:30, 22.12.21