ברחבי ארה"ב מתקיימות הערב (שבת) הפגנות שקוראות לשנות את חוקי הנשק, אחרי שורת אירועי ירי קטלניים בשבועות האחרונים – בראשם הטבח בבית הספר בטקסס. ההפגנות נערכות בוושינגטון, ניו יורק, לוס אנג'לס, שיקגו וערים נוספות בארה"ב ובעולם. המארגנים טענו שבסך הכול יתקיימו כ-450 צעדות מחאה. לפי הדיווחים כרגע, בהפגנות משתתפים עשרות אלפי אנשים.
ההפגנות נועדו להגביר את הלחץ על הקונגרס כדי להחמיר את חוקי הנשק. שני אירועי הירי הקטלניים שהיו בחודש שעבר חידשו את הקריאות לפעולה בהולה בנושא: בבית הספר היסודי בעיירה יובלדי בטקסס נרצחו 19 ילדים ושתי מורות, ובסופרמרקט בעיר באפלו במדינת ניו יורק נרצחו 10 שחורים על-ידי חמוש שדוגל בעליונות לבנה.
16 צפייה בגלריה
הפגנה מפגינים בארה"ב וושינגטון שינוי חוקי ה נשק
הפגנה מפגינים בארה"ב וושינגטון שינוי חוקי ה נשק
מפגינים בוושינגטון
(צילום: AP)
מפגינים מכל הגילים הגיעו היום לעצרת בשדרת המול בוושינגטון. "להגן על אנשים, ולא על אקדחים", נכתב על אחד השלטים. "לפחד אין מקום בבתי הספר", נכתב על שלט אחר.
"המיעוט חותר תחת הרצון של העם האמריקני", אמרה סינתיה מרטינס, בת 63 שהגיעה למחות בוושינגטון, והתייחסה למפלגה הרפובליקנית. "יש סיבה לכך שאנחנו עדיין נמצאים במצב הזה, ושעדיין יש אירועי ירי המוניים", אמרה מרטינס. "זה לא יעזור לשבת בחיבוק ידיים, אתה חייב להשמיע את קולך".
גרנל ווייטפילד, שאמה בת ה-86 נרצחה בטבח בבאפלו, נאמה בעצרת בוושינגטון. "אנחנו כאן כדי לדרוש צדק. אנחנו כאן כדי לעמוד לצד האנשים שאמיצים מספיק כדי לדרוש חקיקת נשק הגיונית". מארגני האירוע אומרים שלוושינגטון הגיעו כ-40,000 מפגינים. סוכנות הידיעות AP העריכה שמספר המפגינים בבירה הוא בסביבות 30,000.
16 צפייה בגלריה
אורלנדו פלורידה הפגנה על חוקי הנשק ב ארה"ב
אורלנדו פלורידה הפגנה על חוקי הנשק ב ארה"ב
המחאה באורלנדו, פלורידה
(צילום: AFP)
את ההפגנות יזם ארגון "צעדה למען החיים שלנו" (MFOL) – ארגון שהוקם על-ידי הצעירים ששרדו את הטבח בבית הספר התיכון בפרקלנד שבפלורידה. במרץ 2018 קיים הארגון הפגנה בוושינגטון שאליה הגיעו מאות אלפי בני אדם. בעיר פרקלנד התקיימה היום הפגנה, שאליה הגיעו מאות אנשים. המפגינים הניפו שלטים שעליהם נכתב בין השאר - "אני הבא בתור?".
לפי המארגנים, למפגינים יש מסר פשוט להעביר לפוליטיקאים: חוסר המעש הורג אנשים. "אנחנו נרצחים", אמרה האקטיביסטית איקס גונזלס, ששרדה את הטבח בבית הספר בפלורידה ב-2018 והקימה עם חבריה את ארגון MFOL. בנאומה בוושינגטון אמרה גונזלס: "אתם, הקונגרס, לא עשיתם כלום כדי למנוע את זה".
16 צפייה בגלריה
הפגנה מפגינים בארה"ב ניו יורק שינוי חוקי ה נשק
הפגנה מפגינים בארה"ב ניו יורק שינוי חוקי ה נשק
"מספיק". צועדים גם בניו יורק
(צילום: AFP)
16 צפייה בגלריה
הפגנה מפגינים ב ארה"ב יוסטון טקסס שינוי חוקי ה נשק
הפגנה מפגינים ב ארה"ב יוסטון טקסס שינוי חוקי ה נשק
ביוסטון, טקסס
(צילום: AFP)
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן הדמוקרטי, קרא בחודש שעבר לקונגרס לאסור על מכירת רובי סער, להרחיב את בדיקות הרקע למי שמעוניינים לרכוש נשק וליישם צעדים אחרים כדי להחמיר את חוקי הנשק. ביידן אמר שהוא תומך בהפגנות שמתקיימות היום.
בשבועות האחרונים מתקיימים דיונים על שינוי חוקי הנשק בין נציגים משתי המפלגות. לפי הפרסומים, השינויים שעומדים על הפרק אינם משמעותיים. הנשיא ביידן אמר שהוא שוחח כמה פעמים עם הסנאטור כריס מרפי – שמוביל את השיחות בסנאט – ושבקרב הנציגים במשא ומתן יש "אופטימיות קלה".
16 צפייה בגלריה
הפגנה מפגינים בארה"ב אוסטין טקסס שינוי חוקי ה נשק
הפגנה מפגינים בארה"ב אוסטין טקסס שינוי חוקי ה נשק
מפגינים באוסטין טקסס
(צילום: AFP)
בית הנבחרים של ארה"ב, שנשלט על-ידי הדמוקרטים, אישר ביום רביעי שורת צעדים להחמרת הפיקוח על נשק - אך לחקיקה אין סיכוי לקבל את אישור הסנאט: הסנאטורים הרפובליקנים הביעו התנגדות לשינויים בחוקי הנשק, וטוענים שהם מנוגדים לתיקון השני לחוקה האמריקנית - המעגן את זכותו של כל אזרח אמריקני לשאת נשק.
במחנה הדמוקרטי דורשים להחריף דרמטית את ההגבלות על רכישת נשק ונשיאתו, וכך לסלק את רוב התחמושת מהרחובות ולהפחית את הסכנה הנשקפת לאזרחים. במחנה הרפובליקני, שאיגוד הרובאים (NRA) נהנה באופן מסורתי מהשפעה גדולה בו, מתעקשים כי לא תפוצתם של כלי הנשק היא הבעיה, וכי לנוכח ההשתוללות של רוצחים מטורפים ברחובות יהיה נכון דווקא לחמש עוד אנשים "הגונים" – כדי שיוכלו לשמור על הציבור מפני התוקפים.
רוב האמריקנים תומכים בשינוי חוקי הנשק, אך כתוצאה מההתנגדות של המחוקקים הרפובליקנים נראה שגם הפעם לא יהיה שינוי של ממש.