2 צפייה בגלריה
ועדת חוקה, חוק ומשפט
ועדת חוקה, חוק ומשפט
ח"כ רוטמן בוועדת החוקה
(צילום: יואב דודקביץ')
אחרי דיונים סוערים וארוכים בוועדת החוקה של הכנסת בשבועות האחרונים, יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן שלח אמש (יום חמישי) לחבריה נוסח חדש להצעת חוק השפיטה. הנוסח ששלח רוטמן הוא מפורט יותר מהקודם, אך בניגוד לעמדות שהשמיעו במהלך הדיונים שופטים בדימוס, שרי משפטים לשעבר ומרבית המומחים, רוטמן לא רק שלא ריכך את הנוסח - אלא החמיר אותו.
בנוסח החדש ישנם תיקונים משלימים לחוק בתי המשפט, שבהם הוסיף רוטמן סעיף שיאפשר קיום שימוע לשופטים בוועדת החוקה של הכנסת. בסעיף כתב רוטמן כי "הוועדה תדון במינוי של שופט לבית המשפט העליון, לאחר שהודעה בדבר היותו מועמד הועברה על ידה לוועדת החוקה של הכנסת, בצירוף הערות הציבור שהתקבלו בעקבות פרסום ההודעה". בהמשך מבהיר רוטמן שהוועדה גם רשאית לזמן את השופט המועמד לבית המשפט העליון להופיע בפנייה, כאשר המשמעות תהיה בפועל שימוע למועמדים לבית המשפט העליון.
2 צפייה בגלריה
דיון בבית המשפט העליון מ2014
דיון בבית המשפט העליון מ2014
הנוסח החדש יאפשר בפועל קיום שימוע למועמדים. דיון בעליון, ארכיון
(צילום: יואב דודקביץ)
יו"ר הוועדה רוטמן מסר אמש כי בתיקונים שנעשו "הובהר כי השופטים החברים בוועדה, לצד נשיאת בית המשפט העליון, ימונו לתקופת כהונה של שלוש שנים. כדי להרחיב את האפשרות להגעה למועמדים המוסכמים על שר המשפטים ועל נשיא בית המשפט העליון, מוצע שהמועמדים יהיו שופטים שפרשו, ואחת היא אם כיהנו כשופטי בית המשפט העליון, המחוזי או השלום, ולאו דוקא כנשיאי בתי משפט שלום ומחוזי. השופטים שפרשו יכהנו בוועדה לתקופה של שלוש שנים".
עוד הסביר רוטמן כי נוסף לנוסח החוק גם סעיף שמעגן את האמור בחוק הפרשנות בנוגע לוועדה, בהיעדר מספר החברים המינימלי או בהרכב קטוע, בהתאם להערות הייעוץ המשפטי. בנוסף, הוועדה למינוי שופטים תוכל להתכנס גם במינימום של חמישה חברים, כך שגם אם מסיבות שונות לא מונו חלק מבעלי התפקידים, כדוגמת יושבי ראש הוועדות, נציגי הממשלה או השופטים, ניתן יהיה בכל זאת להפעיל את הוועדה. רוטמן גם הוסיף סעיף הנוגע לייצוג בוועדה, שקובע כי תכלול אישה אחת לפחות מכל רשות. הסעיף האחרון בהצעה קובע את מנגנון השימוע בפני ועדת החוקה למועמדים לבית המשפט העליון.
ח"כ גלעד קריב (העבודה) מתח ביקורת על הנוסח המעודכן של רוטמן: "הנוסח המעודכן לחוק יסוד השפיטה אינו כולל אף אחת מההערות המהותיות שהשמיעו נציגי האופוזיציה או המומחים שהתייצבו בפני הוועדה. הדבר מהווה הוכחה נוספת לכך שרוטמן ושר המשפטים יריב לוין לא מעוניינים בהידברות כנה ובחתירה להסכמות רחבות. כל הדיונים בנושא בוועדת החוקה מיועדים אך ורק להלבנת ההפיכה המשטרית שהם מובילים".
פורסם לראשונה: 23:43, 02.02.23