3 צפייה בגלריה
אלהרר ואסדת הגז כריש
אלהרר ואסדת הגז כריש
אלהרר ואסדת הגז כריש
(באדיבות אנרג'יאן, יואב דודקביץ')
"אני לא חוששת שמכירת הגז הישראלי לאירופה תיצור בעיה מול רוסיה, או תגרום למשבר כלשהו בין ישראל למוסקבה". כך אומרת בשיחת טלפון ממצרים שרת האנרגיה קארין אלהרר, לאחר שחתמה בקהיר על מזכר הבנות בין ישראל, מצרים והאיחוד האירופי - שמאפשר ייצוא גז טבעי ישראלי בכמות משמעותית לאירופה.
ההסכם נחתם בפורום הגז האזורי של מדינות מזרח הים התיכון (EMGF), במעמד נשיאת האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין. הצדדים הסכימו שמימוש ההסכם יהיה בכפוף לשמירה על הביטחון האנרגטי של הצדדים החתומים עליו - כלומר, ישנו תעדוף ישראלי לאספקה לשוק המקומי והגנה על הביטחון האנרגטי של ישראל. תוקפו של ההסכם הוא למשך שלוש שנים. לאחריהן, יחודש באופן אוטומטי לשנתיים נוספות.

מזכר ההבנות עוסק בקידום ייצוא של גז טבעי שמקורו בישראל, במצרים או במדינות אחרות לאירופה, דרך מתקני הנזלה (LNG) במצרים וכן דרך אפשרויות ייצוא נוספות בעתיד. המטרה, על רקע פלישת רוסיה לאוקראינה שהובילה את אירופה לחשב מסלול מחדש בכל הקשור לתלותה האנרגטית ברוסיה, להבטיח אספקה יציבה של גז טבעי לאיחוד האירופה.
יום לאחר חתימת ההסכם, אלהרר ביקרה באחד ממתקני ההנזלה של מצרים יחד עם שר הנפט ומשאבי הטבע המצרי טארק אל-מולא ונציבת האנרגיה באיחוד האירופי, קדרי סימסון. השלושה ראו בעיניים איך המצרים מתכוונים להעביר את הגז הישראלי למדינות אירופה. "היו לנו פגישות מאוד טובות בקהיר", אמרה אלהרר. "דיברנו גם על מזכר ההבנות אבל גם על המשך שיתופי הפעולה". במהלך הביקור במצרים נפגשה אלהרר גם עם הנשיאה עבד אל פתח א-סיסי, שבירך אותה על העסקה.
את המפגש עם נשיא מצרים היא הגדירה "מרגש מאוד", כלשונה. "זוהי הפעם השנייה שאני פוגשת את הנשיא וגם הפעם הוא שאל לשלומי והתעניין אם יהיה לי מספיק זמן לראות את קהיר מעבר להשתתפות בכנס. אמרתי לו כמה אני גאה בהסכם ובצוותים שפעלו קשה כדי לגרום לו לקרות, וכמה זה מיוחד שעל אף כל הקונפליקטים באזור שלנו אנו יודעים לקיים שיתופי פעולה לקידום פתרונות לאזור ולאירופה. הוא השיב ששיתופי פעולה כאלו הם בדיוק הסיבה שהפורום הגז ה-EMGF הוקם".
3 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל פתח א סיסי ועידה בשארם א שייח
נשיא מצרים עבד אל פתח א סיסי ועידה בשארם א שייח
נשיא מצרים א-סיסי. "שאל לשלומי והתעניין אם ביקרתי בקהיר"
(צילום: AFP PHOTO / HO / EGYPTIAN PRESIDENCY)

האם את לא חוששת שההסכם יגרום למשבר ביחסים של ישראל עם רוסיה? "רוסיה העבירה 150 BCM גז לאירופה בשנה. אנחנו נעביר נעביר כמות קטנה יחסית של BCM בהשוואה לרוסיה, ולכן אנחנו לא באמת בתחרות".
האם רוסיה העבירה מסרים לישראל שבהם ביקשה שלא נחתום על ההסכם? "לא הגיעו אלינו מסרים כאלה. אני לא חוששת שזה יצור בעיה מול רוסיה".
לדברי אלהרר, ההסכם הוא המשך של שיתוף הפעולה שהולך ומתרחב. "עד עכשיו העברנו גז למצרים והם יכלו להעביר אותו הלאה למי שהם רוצים. אבל מה שמיוחד עכשיו זה שחלק מהגז עובר לאירופה. זה שיתוף פעולה ראשון של ישראל עם האיחוד האירופי בנושא הזה. זה מראה את המחויבות של המצרים לעסקה. כל הגדלה של כמות גז שתעבור למצרים תגיע לאירופה. הגז הישראלי לא יכסה את כל הצורך של אירופה מהמחסור שנוצר, אבל זה מלמד על סלילת דרך של שיתוף פעולה בתחום האנרגיה".
האם אתם חושבים על שילוב טורקיה בעסקת הגז הישראלי? "אפשר לחשוב על שילוב של טורקיה - לא מזמן חידשנו את הקשרים איתם. שר החוץ הטורקי ביקר בישראל. בוא נראה לאן זה הולך".
איפה עומד התיווך של השליח האמריקני עמוס הוכשטיין בין ישראל ללבנון בעניין הגבול הימי? הוא צפוי להגיע לישראל? יש מקום לאופטימיות? "ישראל תמיד הייתה שם במשא ומתן. אני יודעת שעמוס היה בביירות השבוע. אני מחכה לשמוע ממנו. אני מאוד מקווה שהלבנונים ילכו בכיוון חיובי. אנחנו היינו זמינים למשא ומתן כל הזמן - מי שעזב את המו"מ זו לבנון. נחכה לשמוע".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו. "הקשר בין העובדות שהוא מציג למציאות - מקרי בהחלט"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אלהרר הגיבה על הסרטון של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו שהאשים אותה שלא נתנה לו קרדיט על הסכם ייצוא הגז: "ההסכם שנחתם הוא הראשון למכירת גז טבעי ישראלי לאירופה. לא בכדי כינתה אותו נשיאת האיחוד האירופי אורסולה פון דר ליין בנאומה 'היסטורי' לאזור ולקשר עם האיחוד. בשנה האחרונה שמנו את משק האנרגיה הישראלי במרכז המפה העולמית, דרך שורת הסכמים משמעותיים. זה לא מפריע ליו"ר האופוזיציה, שאמינות היא לא הצד החזק שלו, להציג רשימת 'עובדות' שכל קשר בינן ובין המציאות הוא מקרי בהחלט. פעם ראשונה שגז טבעי כחול-לבן יימכר לאירופה. עד כה ישראל ייצאה גז טבעי למצרים, שהשתמשה בו למשק המקומי ומכרה את השאריות למרבה במחיר. בלי שום תמורה למעמדה של ישראל".
מה את אומרת על הביקורת הרבה שמטיחים בך שעצרת את קידוחי הגז ולאחר מכן חזרת בך? "לפני חצי שנה השתתפתי יחד עם ראש המשלה בוועידת האקלים הבינלאומית בגלזגו. התחייבנו שם, לצד שורת מדינות נוספות, על יעדים שאפתניים בתחומי איפוס פליטות ואנרגיות מתחדשות. כדי להגשים את ההתחייבות הזו החלטתי להניע את המשרד להשקעה בקידום אנרגיות מתחדשות, תחום שהוזנח עד אז. מלחמת רוסיה-אוקראינה המחישה בחודשים האחרונים את הסיכונים והסיכויים של זמינות ומחירי האנרגיה בתקופת המעבר משימוש בדלקים פוסיליים לאנרגיה ירוקה. מצד אחד את התלות הבעייתית של אירופה באספקת נפט וגז מרוסיה. ומנגד, חוסר יכולת לספק את צרכי משקי האנרגיה בהישענות בלעדית על אנרגיות מתחדשות בהסתמך על הטכנולוגיה הקיימת. לצד הדאגה הכנה והאמיתית למתחולל באירופה, משבר האנרגיה העולמי מהווה הזדמנות עצומה למדינת ישראל לייצוא גז טבעי. לכן החלטתי להקדים את היציאה להליך התחרותי הרביעי לחיפוש גז טבעי במים הכלכליים של ישראל".
קודמה של אלהרר בתפקיד, יובל שטייניץ, מסר בתגובה: "מינואר 2020, כשהתחלנו להעביר גז למצרים, חלק גדול מהגז נלקח למתקני ההנהלה ועבר משם באוניות לאירופה. בפברואר 2021 ביקר שר האנרגיה המצרי והגענו איתו להבנות על הגדלת הייצוא לאירופה. אני לא מזלזל בחתימה על ההסכם בקהיר. זה לא רע לחתום, רק אל תגידו שזה היסטוריה. פורום הגז בקהיר הוקם ב-2019 וכבר אז דובר על ייצוא גז מהאזור לאירופה דרך מצרים. לא אכפת לי שתתגאה בהסכם, אבל שלא תגיד שזה התחיל עכשיו".