3 צפייה בגלריה
צדעת ארגוני טרור בחאם יונס
צדעת ארגוני טרור בחאם יונס
צדעת ארגוני טרור בעזה, החודש
(צילום: AFP)
הפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה סיימו את פגישתם המשותפת בלשכתו של מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר וסיכמו על היערכות משותפת להסלמה מול ישראל. בהודעה שפורסמה בסיום הפגישה אמנם לא נכלל איום מפורש או הצבת אולטימטום, אך הוחלט "להכין" את החמ"ל משותף של הזרועות הצבאיות השונות של הארגונים.
סינוואר הזמין את הפלגים לדיון בעקבות ההסלמה הביטחונית ביהודה ושומרון ובשל הקריאות של פעילי ימין לנסות ולהעלות קורבן בהר הבית במהלך חג הפסח. "הפלגים הפלסטיניים והחמ"ל המשותף ינהלו דיונים קבועים כדי לעקוב אחרי ההתפתחויות ולקבל החלטות להגנה על העם הפלסטיני והמקומות הקדושים", מסרו הפלגים והכריזו על "התגייסות כללית" של העם הפלסטיני. "אנו קוראים להמוני עמנו בגדה, בירושלים ובישראל להתפלל במסגד אל-אקצה ביום שישי הקרוב, וקוראים להתנגדות הפלסטינית להיות ערנית ומוכנה יותר להגנה על המסגד".
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
מעדיף את השקט, אך כינס את הארגונים השונים. יחיא סינוואר
(צילום: AP)
עד כה רצועת עזה שמרה על שקט מוחלט בכל הנוגע להסלמה בגדה המערבית בכלל ובמחוז ג'נין בפרט. בכירים בחמאס שיגרו איומים כלפי ישראל ומסרים לפלסטינים, אך אלה נועדו בעיקר כדי לשלהב את היצרים בגדה ובמזרח ירושלים ולא הייתה בהם התייחסות ממשית לאפשרות שרצועת עזה תצטרף למערכה.
ההודעה על הכינוס היום מעידה על תחילתו של שינוי בגישה של עזה למצב - ולאפשרות שהיא תיאלץ להצטרף כזירה נוספת אל מול ישראל אם מספר ההרוגים בגדה המערבית יילך ויגדל. חמאס, נדגיש, נתלה בהר הבית בכל הסלמה ובכל אחד משלושת הרגלים - פסח, סוכות ושבועות - שבהם עולים יהודים רבים אל ההר.
מי שעשויים לעודד תגובה צבאית של ירי רקטות מרצועת עזה הם אנשי הג'יהאד האיסלאמי, שמובילים את ההסלמה בג'נין ובמחנה הפליטים של העיר. חמאס מעוניין ככל האפשר לשמור על שקט ברצועה בשל ההטבות האזרחיות המשמעותיות שישראל מעניקה, כולל אישור כניסה של כ-20 אלף פועלים מהרצועה לעבודה בארץ. בזוית הצבאית, חמאס עדיין נמצא בתהליך בניין הכוח שלו כתוצאה ממבצע שומר החומות והוא עוד לא השלים אותו. לפיכך, חמאס יהיה פחות נלהב להיכנס לעימות צבאי כעת מול ישראל, אך בתרחישים מסוימים הוא יאפשר זאת – גם אם בלית ברירה.

3 צפייה בגלריה
הצעדה של אנשי חמאס בעזה
הצעדה של אנשי חמאס בעזה
פעילי חמאס ברצועה
(צילום: AP )
בינתיים, מצרים מנסה לתווך בין הצדדים כדי להנמיך את גובה הלהבות ולמנוע מההסלמה בגדה להיגרר גם לרצועת עזה. ירדן, מנגד, פרסמה הודעת גינוי שגרתית נגד "גורמים קיצונים המסיתים להגביר את הפריצות למסגד אל-אקצה" - תוך שהם מתכוונים לפעילי הימין שקראו להקריב קורבן בהר. משרד החוץ הירדני הזהיר מ"מתן אישור לפעילות שפוגעת בקדושת המסגד, שהוא מקום פולחן למוסלמים בלבד". לפי הירדנים, "יש לכבד את הסטטוס-קוו ההיסטורי והמשפטי בירושלים ובמקומות הקדושים ולעצור את כל הצעדים שמקשים על היכולת של המתפללים להגיע לאל-אקצה, במיוחד במהלך חודש רמדאן. הפריצות של הקיצונים היהודים וההתנהלות הפרובוקטיבית שלהם הן הפרה של הסטטוס קוו והדין הבינלאומי".