ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע הערב (רביעי) לביתו של אריה דרעי, כשעה וחצי אחרי ששמינויו של יו"ר ש"ס לשר נפסל בבג"ץ. נתניהו ודרעי נועדו במשך 45 דקות בביתו של מי שמונה לשר הפנים ושר הבריאות על ידי ראש הממשלה רק לפני שבועיים וחצי. במקביל, לביתו של דרעי הגיעו הערב גם אנשי מפלגתו אחרי שזומנו אליו. מחוץ לבית התכנסו כ-100 בני אדם, שקראו בין השאר "הוא זכאי".
למרות הפסיקה, דרעי כרגע לא מתכנן להתפטר מתפקידו - ומשאיר את ההחלטה בנושא לראש הממשלה בנימין נתניהו, שהודיע יחד עם ראשי הקואליציה מוקדם יותר על כוונה לפעול בכל דרך חוקית להחזיר את דרעי. "נפעל בכל דרך חוקית שתעמוד לרשותנו וללא דיחוי, כדי לתקן את העוול ואת הפגיעה הקשה שנגרמה להכרעה הדמוקרטית ובריבונות העם", אמרו ראשי הקואליציה מוקדם יותר. נתניהו עצמו אמר לדרעי בשיחה: "כשאח שלי במצוקה - אני בא אליו".
כשיצא ראש הממשלה מביתו של דרעי, הוא נופף לאלה שהתכנסו מחוץ לבית ושרו "אל תירא ישראל אל תירא כי גור אריה הלא אתה". בהמשך הערב הסתובב בשכונת הר נוף, שם מתגורר דרעי, רכב שהשמיע קריאות חיזוק לדרעי. "עם ישראל מחבק את ידיו של מנהיג עולם התורה, מחולל המהפכה הרב אריה דרעי ואומרים לו אל תירא רבי אריה. עולם התורה זקוק לך", נאמר בקריאות מהרכב.
לביתו של דרעי הגיעו הערב גם פוליטיקאים נוספים ובהם שר התקשורת שלמה קרעי מהליכוד - שציטט עם צאתו פסוק מהתנ"ך שמשמעותו "אף אחד לא יוכל להכניע אותך". גם השר מאיר פרוש ביקר את דרעי ואמר עם צאתו מהבית: "באתי לפה כדי לחזק אותו". למקום הגיע גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
5 צפייה בגלריה
נתניהו מגיע ויוצא לבית של דרעי לאחר החלטת בג"ץ
נתניהו מגיע ויוצא לבית של דרעי לאחר החלטת בג"ץ
נתניהו מחוץ לבית דרעי, הערב
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
לא יתפטר כרגע. דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי )
מאוחר יותר התכנסו בביתו של דרעי חברי כנסת מטעם המפלגה יחד עם רבנים. הרב שלמה מחפוד, שנשא דברים בישיבה לצד דרעי, אמר לו: "אנחנו איתך אריה. יש אחריך ציבור שלם, לא רק עדה שלמה אלא כל עם ישראל שהצביעו ש"ס איתך. המשפט שלהם לא יועיל שום דבר, בעזרת השם אתה תקום על הרגליים ואתה תהיה מנהיג ותנהיג אותנו לעולם ועד".
מועצת חכמי התורה של ש"ס התייחסה הערב לפסילה ומסרה כי "קיבלנו בתדהמה ובכאב רב את פסיקת בג"ץ, למרות שמאות אלפי שלומי אמוני ישראל תמכו ובחרו באריה דרעי כנציגם בממשלה. ההחלטה מעידה על עוול ואטימות שמוחקת את זהותם של המוני עמך בית ישראל". עוד נמסר מטעם המועצה כי "מועצת חכמי התורה מחזקת את ידיו של השר הרב אריה דרעי, שנשלח למערכה להחזיר עטרה ליושנה על ידי רבנו הגדול רבי עובדיה יוסף, אשר סמך עליו את ידיו בכל דבר. המועצה קוראת לרב דרעי 'לך בכוחך זה והושע את ישראל', המשך להוביל את ש"ס. בטוחים אנו כי רבותינו יעמדו בשמיים ויעתירו בתפילה על מפעל חייהם ועל שלוחם הנאמן, ויתקיים בנו השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה והסר ממנו צרה יגון ואנחה במהרה".

5 צפייה בגלריה
פגישה בביתו של דרעי לאחר החלטת בג"ץ לפסול אותו מתפקידו
פגישה בביתו של דרעי לאחר החלטת בג"ץ לפסול אותו מתפקידו
בכירי ש"ס בביתו של דרעי
(צילום: דוברות ש"ס)
5 צפייה בגלריה
פגישה בביתו של דרעי לאחר החלטת בג"ץ לפסול אותו מתפקידו
פגישה בביתו של דרעי לאחר החלטת בג"ץ לפסול אותו מתפקידו
הרב מחפוד לצד דרעי. "המשפט לא יועיל"
(צילום: דוברות ש"ס)
5 צפייה בגלריה
פגישה בביתו של דרעי לאחר החלטת בג"ץ לפסול אותו מתפקידו
פגישה בביתו של דרעי לאחר החלטת בג"ץ לפסול אותו מתפקידו
(צילום: דוברות ש"ס)
פסילתו של דרעי הכניסה את הקואליציה לפלונטר - וכעת נשאלת השאלה אם נתניהו, שלו ייעצו גורמים בקואליציה לא להיענות לפסק הדין, יפטר את דרעי או יתעלם מפסיקת בג"ץ.
בקואליציה מתכננים להאיץ את ההליך של ביטול עילת הסבירות, אולם לא בטוח שהוא יעזור ויסייע להכשיר את דרעי. גם אם כן, מדובר בהליך ארוך ומסובך - שעלול לקחת זמן רב עד חזרתו של דרעי לתפקיד שר.
אפשרות אחרת היא שדרעי ימונה למ"מ ראש הממשלה - בלי תפקיד שר: נתניהו יכול למנות את דרעי לממלא מקום ראש הממשלה שאינו שר, תפקיד שיאפשר לדרעי להיות שחקן מרכזי בממשלה. בזמן הזה ביטול עילת הסבירות יעבור בכנסת, ולאחר מכן דרעי יחזור לכהן כשר. לראש הממשלה החליפי דרעי לא יכול להתמנות, בגלל עניין "ההשתק השיפוטי" שבין היתר בגינו נפסל דרעי.

אפשרות נוספת וקיצונית יותר היא שנתניהו יסרב לכבד את פסיקת בג"ץ, אולם כאמור, הוא לא שש אליה. החלטה תקדימית כזו, שלפיה ראש הממשלה לא מציית להחלטה שיפוטית, תיצור מהומה ציבורית. היא תוביל גם לעתירה מצד העותרים על ביזיון בית המשפט.
דרעי עצמו אמר בשיחות סגורות בימים האחרונים, עוד לפני החלטת בג"ץ, כי "האחריות היא על נתניהו, הוא צריך לפתור את הבעיה הזאת".

בנו של דרעי: על כיסאו לא יישב זר

בינתיים, על רקע כוונתו של דרעי לא להתפטר, בנו ינקי צייץ בטוויטר כי "על כסאו לא יישב זר". דרעי הבן רמז כי אין מקום למנות אדם אחר לתפקיד - אלא את אביו.
10 מול 1: השופטים שפסלו את מינוי דרעי
בפסק הדין שניתן היום בבג"ץ, באורך 134 עמודים, פירטו שופטי בית המשפט העליון, בהם גם כאלו שנחשבים לשמרנים כמו דוד מינץ ואלכס שטיין, כי יו"ר ש"ס אריה דרעי פסול מלכהן כשר. מבין 11 השופטים, יוסף אלרון היה היחיד שהיה בדעת מיעוט.
פסילתו של דרעי בבג"ץ - על רקע המהפכה המשפטית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין - נבעה משני טעמים: צבר הרשעותיו הפליליות, הכולל גם הרשעה בעבירות מס מחודש פברואר 2022, על פי הודאתו של דרעי במסגרת הסדר טיעון; וכן בשל המצג שהציג דרעי בפני בית משפט השלום שגזר את דינו בעבירות אלה, לפיו הוא פורש מהחיים הפוליטיים, והתנהלותו לאחר מכן.
חלק משופטי ההרכב סברו כי לנוכח מצג שווא זה, שהשפיע לדבריהם על תוצאות ההליך הפלילי בעניין עבירות המס, דרעי מנוע מלכהן כשר. השופט אלרון היה כאמור בדעת יחיד, וסבר כי יש להותיר את מינויו של דרעי על כנו, אך כי על ראש הממשלה בנימין נתניהו לפנות ליו"ר ועדת הבחירות כדי שיקבע אם יש בעבירות המס שבהן הורשע דרעי משום קלון.