הדמעות אמש (שבת) על הפודיום של אלופת אירופה הטריה בג'ודו, רז הרשקו, לא היו רק עקב הזכייה המרגשת. הרשקו הקדישה את מדליית הזהב שבה זכתה, שלושה חודשים לפני המשחקים האולימפיים, לזכרו של סגן יונתן גוטין ז"ל שנפל בקרב בבארי ב-7 באוקטובר.
"אני מאושרת, אבל האושר הזה לא שלם. אני מקדישה את המדליה הזו ליונתן, שבלעדיו הזכייה אינה שלמה", אמרה הרשקו. משפחת גוטין התרגשה מאוד לראות את התמונות על המסך: "זה מעצים שלא שוכחים אותו".

זו לא הפעם הראשונה מאז 7 באוקטובר שהרשקו מקדישה זכיות במדליה ליונתן גוטין, ששירת כקצין תקשוב ביחידת הרבמ"ד (רפאים). המילים הללו מרגשות עד דמעות את משפחתו, שמופתעת פעם אחר פעם מהמחווה שלה. "אתמול, וגם בתחרות הקודמת, היא הקדישה את המדליות ליונתן", אמרה אמו אלה גוטין בשיחה עם ynet.
"כשראינו את הזכייה והיא דיברה ואמרה שהזכייה היא לא שלמה כי יונתן לא פה זה ריסק אותנו כי זה נכון", הוסיפה האמא. "זה כל כך מעצים שלא שוכחים אותו ושהוא בתודעה של הרבה אנשים וחברים. התכתבנו אתמול בוואטסאפ והיא הייתה מאוד מוצפת רגשות. היא שלחה את התמונה לי ולבעלי גם עם המדליה וגם עם המדבקה שהמשפט על המדבקה נלקח מהספר שיונתן קרא: 'האדם שאתם רוצים להיות ממתין לכם שתתעוררו' וזה ריגש אותנו".
2 צפייה בגלריה
יונתן גוטין ורז הרשקו ג'ודו ג'ודוקא אליפות אירופה לזכר זאגרב
יונתן גוטין ורז הרשקו ג'ודו ג'ודוקא אליפות אירופה לזכר זאגרב
המדבקה עם המשפט אותו אהב על הפודיום וגוטין ז"ל
גוטין ז"ל והרשקו הכירו במסגרת האימונים בג'ודו. גוטין התחיל עד דרכו בענף כשהיה בן 4 והתאמן בוינגייט עד גיל 18, אז החליט לפרוש מהג'ודו בשביל להתגייס לצה"ל. לדברי האם אלה, הם לא היו בקשר חברי קרוב ובכל זאת הרשקו בוחרת להקדיש את המדליות שלה ליונתן, מה שמעצים עוד יותר את ההתרגשות של משפחתו: "היא לא חייבת לנו שום דבר. היא הכירה את יונתן בנבחרת והם התאמנו באולמות סמוכים ולא היו חברים הכי קרובים אבל הם פרגנו אחד לשנייה על הזכיות ותמיד היו אומרים שלום ומה שלומך.
"יונתן היה בנבחרת הגברים מ-2017 עד 2021, אז החליט לפרוש ולהתגייס כספורטאי. זו הייתה החלטה קשה בשבילו. הוא לא היה בין הכוכבים המובילים בג'ודו, אבל היו כמה לו כמה זכיות. מאז הפרישה עברו כבר שנתיים והיא עדיין זוכרת אותו. היא הגיעה אלינו אחרי הלוויה ובהתחלה אני ובעלי לא האמנו שזו רז. אנחנו מכירים אותה כי היינו בווינגייט באימונים ובעלי שאל 'רז, זו את?' לא האמנו שזו היא. זו הייתה הפתעה גדולה בשבילנו. היא אמרה שזה המקום שהיא צריכה להיות בו עכשיו, וזו הגדולה שלה".
2 צפייה בגלריה
רז הרשקו
רז הרשקו
רז הרשקו. "האושר על הזכייה לא שלם"
(צילום: Damir SENCAR / AFP)
אלה מספרת שהרשקו מזכירה לה בצניעותה את בנה יונתן. "יונתן היה הבן אדם הכי צנוע שהכרתי. כל פעם שהיה מנצח באיזושהי תחרות הוא היה אומר שיש חוק 24 שעות שאומר שלא משנה אם ניצחת או הפסדת, אחרי 24 שעות עושים איפוס והולכים הלאה וזה מאוד מזכיר את רז שהיא בחורה מאוד צנועה. זה שהיא מקדישה לו את המדליות זה לא מובן מאליו. היא עושה את זה מכל הלב וזה מזכיר לי את יונתן כי הוא היה צנוע כמוה. הוא היה מסמיק אם הוא היה שומע אותי מדברת עליו ככה. הוא תמיד אמר לי 'אל תפרסמי שום דבר על הזכייה'. זה גם מזכיר לי את רז שהיא בחורה עם לב ענק והכרנו אותה כשהיא הקדישה לו את הזכייה באליפות ישראל לבוגרים והביאה את המדליה לבית עלמין. המדליה שלה ממש ליד המצבה שלו".
אמו הוסיפה כי "הערכים האלה שהוא רכש בג'ודו, והמוטיבציה כנראה באו לידי ביטוי גם בקרב בו נפל. באותו קרב שהוא נכנס עם הקבוצה הקטנה של 11 לוחמים לבארי, זה גם ערכים של ג'ודו. הוא בחיים לא היה משאיר אף אחד מאחור. גם רז כזו והיא אמרה שהוא תמיד איתה בלב וזה לא מובן מאליו. היא פשוט מדהימה. אני מאמינה שהטובים מנצחים. אם כולם היו כמו רז ויונתן, היינו מזמן מנצחים את המלחמה".