פרידה מוראדחאני, אחייניתו של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, נעצרה לפי בני משפחתה וארגוני זכויות אדם ביום חמישי האחרון. סיבת המעצר לא פורסמה, אך לפי פעילי זכויות האדם, המעצר התרחש כמה חודשים לאחר שלקחה חלק בחגיגות יום ההולדת של אלמנת השאה מוחמד רזא שאה פהלווי - השאה האחרון של איראן שהודח במהפכה האיסלאמית ב-1979 ויצא לגלות.
3 צפייה בגלריה
פריד מורדחאני, אחייניתו של עלי חמינאי, המנהיג העליון של אירא
פריד מורדחאני, אחייניתו של עלי חמינאי, המנהיג העליון של אירא
פרידה מוראדחאני, האחיינית של המנהיג העליון. פעילה נגד עונש המוות באיראן
(מתוך טוויטר )
3 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
המנהיג העליון עלי חמינאי. יש גם כבשים שחורות במשפחה
(צילום: AP)
בסרטון וידיאו מהמסיבה שהופץ ברשתות החברתיות, נראית מוראדחאני מברכת את אלמנת השאה, פראה דיבה, שחיה בגלות בפריז, וקוראת לה "מלכה יקרה". מוראדחאני אף הפצירה באלמנה לחזור לאיראן כדי להוביל את ה"לידה מחדש" של התרבות האיראנית. האלמנה בת ה-83 מתגוררת בימים אלו בצרפת.
על פי הארגון Human Rights Activists News Agency, שמקדם זכויות אדם באיראן ומקום מושבו בארה"ב, כוחות הביטחון האיראניים ביצעו פשיטה בביתה של מוראדחאני לאחר המעצר. אחיה של העצורה, מחמוד מוראדחאני, סיפר לארגון אופוזיציה אחר, Iran International TV, שהיא מוחזקת בכלא "אווין" הידוע לשמצה בטהרן, ונמצאת ברשותם של אנשי משרד המודיעין האיראני. "אנחנו דואגים, אין לנו חדשות (ממנה)", אמר האח.
3 צפייה בגלריה
כלא ה נשים אווין טהרן איראן
כלא ה נשים אווין טהרן איראן
כלא אווין בטהרן, מקום כליאתה של מוראדחאני
(צילום: AFP)
מוראדחאני, פעילה ידועה נגד עונש המוות במדינה, היא בתה של אחותו של חמינאי, בדיר. האחות הסתכסכה עם משפחתה וברחה לעיראק בשנות ה-80 כדי להתאחד עם בעלה מתנגד השלטון. הבריחה התרחשה בשיא מלחמת איראן-עיראק, שהתנהלה בין שתי המדינות בשנים 1988-1980.