לראשונה - סיור של שר מהאיחוד האירופי בשומרון: שר הדתות של הונגריה, מיקלוש שולטס, אמר במהלך ביקור בשומרון כי "אם לא יהיה השומרון - לא תהיה תל אביב".

השר מהונגריה סייר בשומרון יחד עם ראש המועצה, יוסי דגן, שאמר: "מי שרוצה את מדינת ישראל חזקה צריך לתמוך בהתיישבות כאן. שמחים על חיזוק היחסים בין הונגריה לשומרון"
שר הדתות ההונגרי הוא אחד הפוליטיקאים החשובים בהונגריה. הוא משתייך למפלגת הנוצרים הדמוקרטים, ומכהן כשר הדתות מזה 10 שנים. קודם לכן כיהן כשר הרווחה. 
1 צפייה בגלריה
יוסי דגן ומיקלוש שולטס
יוסי דגן ומיקלוש שולטס
יוסי דגן ומיקלוש שולטס
השר ההונגרי החל את הסיור ב"מרפסת של המדינה" בפדואל, משם צפה לעבר כל מישור החוף, ונדהם כשדגן הראה לו מלב השומרון, מפדואל, את תל אביב, חיפה, נתניה, נמל אשדוד, ירושלים ונמל התעופה בן גוריון.
מטוס שבדיוק התקרב לנחיתה בנתב"ג עבר מעליהם והשר ההונגרי נדהם לגלות עד כמה ישראל קטנה.  לאחר מכן המשיך השר לביקור באיזור התעשייה ברקן, שם פגש פועלים ערבים לצד יהודים. דגן הסביר לשר כי הפקידים של האיחוד האירופי משתמשים בכספי משלם המיסים של האיחוד האירופי כדי לנסות לעשות חרם בשם הדו קיום והשלום ולהשמיד את המקום היחידי שעושה דו קיום בין ערבים ליהודים - איזורי התעשייה ביו"ש. 
לבסוף לקח דגן את השר לאתר הארכיאולוגי גתות ברקן, שהוא הגת הגדולה ביותר שנמצאה בארץ ישראל, ומשם סבורים כי הביאו את היין לבית המקדש. דגן פתח במקום תנ"ך בפניו של השר ההונגרי והקריא עבורו את פסוק הנבואה: "עוד תטעי כרמים בהרי שומרון" של ירמיהו (פרק ל"א) ואת פרק הנבואה של עמוס: "ושבתי את שבות עמי ישראל ובנו ערים נשמות וישבו" (פרק ט'). השר התרגש עד דמעות. לבסוף העניק ראש מועצת שומרון שי לשר,  המהווה התחלה של שינוי מערכת היחסים בין השומרון והונגריה.
דגן אמר במהלך הביקור: "למדינת ישראל יש מותניים צרות מבין המדינות שאתה מכיר, 12 אחוזים משטח המדינה זה השומרון. בין הים התיכון לירדן יש 70 קילומטר מתוכם הרי השומרון שהם 55 קילומטר והקו הירוק 15 קילומטר. חשוב לזכור שזו ארץ התנ"ך וכאן מתחילים השורשים של היהדות. רוב המטוסים שנוחתים בבן גוריון עוברים מעל לשומרון לפני הנחיתה. מי שרוצה את מדינת ישראל חזקה, צריך לתמוך ולחזק את ההתיישבות כאן, כי אם אנחנו לא נהיה כאן כל מדינת ישראל לא תהיה. אני רוצה להודות לשר על חיזוק היחסים בין הונגריה וישראל ובין הונגריה והשומרון, שמחים שהגעת". 
שר הדתות ההונגרי אמר: "זהו ביקורי הראשון כאן, וכמובן שיש זכות לעם היהודי לחיות בשומרון. קשה לחיות תחת פחד מטרור, אבל מאוד מחזק אותי המפגש עם התושבים פה הבנייה כאן והתעשייה. אם לא יהיה השומרון לא תהיה תל אביב" עוד הוסיף שולטס: "עבורנו ההונגרים, היהודים הם האחים הגדולים שלנו, ועל אף שאני מבוגר מיוסי אני מרגיש שהוא כמו אח גדול עבורי".
בסיור לקח חלק גם הרב שלמה כובש, הרב הראשי של עמי"ך, איגוד הקהילות שומרי תורה בהונגריה שהיה מיוזמי הביקור של שר הדתות ההונגרי בישראל. הרב כובש: "היה לי חשוב ליזום את הביקור הזה, מכיוון שאני מרגיש שאחת השותפות הגדולות של ישראל היום באירופה היא הונגריה, הונגריה חולקת ערכים דומים המושתתים על לאום, על דת, על ערכי משפחה, בהונגריה כמעט ולא קיים ה BDS, שהיום היא האנטישמיות החדשה באירופה. חשוב היה לי במיוחד להביא את השר ואישים אחרים ליו"ש, הן כדי להמחיש להם עד כמה המקומות הללו קשורים באופן העמוק ביותר להיסטוריה היהודית, וכיצד הם קשורים באופן העמוק ביותר לעם היהודי. ולישראל וכן להראות את הדו קיום, שקיים שם. לכן היה לי חשוב מאוד שיגיע לשומרון ואני צופה שנעשה עוד שיתופי פעולה רבים ביחד".
הביקור מגיע בהמשך לנאום התקדימי שנתן ראש מועצת שומרון יוסי דגן בפרלמנט בבודפשט בפני עשרות חברי פרלמנט, כאורחו של יו"ר ועדת החוקה, והעבודה המדינית וההסברתית שעושה מועצת שומרון באירופה ובארצות הברית.