שר הביטחון איים אתמול (שלישי) שוב על חיזבאללה ואמר כי ישראל מתקרבת לנקודת הכרעה - אבל שעות לאחר מכן ארגון הטרור הלבנוני שיגר 30 רקטות לאזור קריית שמונה. אחת מהן גרמה נזק לחצר קיבוץ באצבע הגליל, שרחוק יחסית מהגבול.
מתוך 30 הרקטות, 13 יורטו ו-17 נפלו בשטחים פתוחים. צפו בתיעוד יוצא הדופן של שיגורי כיפת ברזל, בעקבות המטח הכבד במיוחד לקריית שמונה. לאחר המטח, מטוסי קרב תקפו עמדות שיגור שמהן בוצע הירי.

3 צפייה בגלריה
היירוטים הרבים בשמי קריית שמונה
היירוטים הרבים בשמי קריית שמונה
היירוטים באצבע הגליל
3 צפייה בגלריה
נפילה בכפר בלום
נפילה בכפר בלום
הנפילה בחצר קיבוץ
איש לא נפגע בגוף מהמטח, אבל נזק נגרם כאמור לאותה חצר. לבני הזוג המבוגרים, דיירי הבית, אין ממ"ד בביתם ובמזל רב הרקטה פגעה כמה מטרים מסלון הבית. "אנחנו חוטפים אפילו יותר מקיבוצים שפונו. די, הגיע הזמן. אנחנו נמצאים בכלוב וכל היום יורים עלינו, זה לא יכול להיות", אמר יובל ברק, תלמיד י"ב בן הקיבוץ.
"אנחנו בקיבוץ שנמצא מעבר למרחק של 3.5 ק"מ, שבו אמרו שהכול מוגן. לצערי הגענו לערב הזה וזאת ההוכחה שאנחנו לא מוגנים", אמר תושב הקיבוץ יורם אבן צור. "יש כאן אוכלוסייה נהדרת שלא צריכה להישאר פה. זה אזור מלחמה והצבא והמדינה צריכים לקבל החלטות, עוד הערב".
חיזבאללה קיבל אחריות לירי המטח, ואמר שנעשה בתגובה לתקיפה בחולא שבדרום לבנון, שבה נהרגו זוג הורים ובנם, בן 25. ראש העיירה טען בפני סוכנות הידיעות רויטרס ששלושת ההרוגים הם אזרחים. "זה היה בניין בן 3 קומות, הוא קרס לחלוטין והמחלצים עדיין פועלים לבדוק מי נותר מתחת להריסות", אמר.

3 צפייה בגלריה
תיעוד: תקיפה ישראלית בחולא שבדרום לבנון
תיעוד: תקיפה ישראלית בחולא שבדרום לבנון
אש בכפר חולא, אחרי תקיפת צה"ל
בצה"ל אמרו כי בסך הכול הותקפו אמש שישה יעדי חיזבאללה בדרום לבנון, ובהם אתר שיגור סמוך לעייתא א-שעב, שממנו שוגרו אתמול שני טילי נ״ט לאזור בירנית. בנוסף תקף צה"ל מפקדה מבצעית של חיזבאללה בג׳בל אל-בטם, עמדות שיגור במרחב אל מטמורה ומבנים צבאיים במרחבים מג׳דל זון, כפרא וחולא - שם כאמור נהרגו שלושה.
בינתיים, שליח הבית הלבן עמוס הוכשטיין סיים את מסע הדילוגים שלו בין ביירות לירושלים - אבל הפעם כשהוא פסימי יותר משהיה בשני הביקורים הקודמים שלו. למרות זאת הוכשטיין לא מוותר וממשיך במאמצים לנסות לשכנע את ישראל ולבנון להסכים להסדר מדיני שימנע מלחמה. בביקורו בישראל נועד הוכשטיין עם שר הביטחון יואב גלנט, ראש המוסד דדי ברנע והיועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי.
המתווה של הוכשטיין התבסס על ההנחה שלפני הרמדאן יגיעו הצדדים להפסקת אש ולעסקת חטופים. אבל כעת נראה שהסיכויים לעסקה לפני הרמדאן נמוכים יותר, ולכן הסיכויים להצלחת שליחותו של הוכשטיין קטנים יותר. הוא צריך סולם יותר כבד, יותר ארוך ויותר גדול כדי לאפשר למזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה לרדת מהעץ.

הוכשטיין אמר בשיחות סגורות כי למרות ההסלמה של הימים האחרונים עדיין שני הצדדים לא רוצים להגיע למלחמה ועל זה הוא בונה. הוא הודיע שיחזור בקרוב שוב לישראל וללבנון. ישראל הבהירה שהיא נותנת לו עוד צ'אנס, למרות שלאט-לאט היא הולכת ומאבדת סבלנות.
שר הביטחון יואב גלנט אמר להוכשטיין כי ישראל מחויבת למאמץ המדיני, אך התוקפנות של חיזבאללה מקרבת את ישראל לנקודת הכרעה באשר לפעולתה הצבאית בלבנון, ועלולה לגרור את האזור להסלמה מסוכנת.
מאוחר יותר, בשיחה עם לוחמות ולוחמי יחידת מורן של חיל התותחנים, אמר גלנט: "חיזבאללה מקרבים אותנו לנקודת הכרעה שבה נצטרך לקבל החלטה מה אנחנו עושים, ואצלנו המשימה העליונה היא להחזיר את התושבים הביתה. נחזיר אותם הביתה או בהסדר, או באמצעות פעולה מלחמתית-מבצעית".
ראש ממשלת המעבר בלבנון, נג'יב מיקאתי, אמר כי בעת שהיה בביירות אתמול הגיש הוכשטיין הצעה למה שמיקאתי כינה "רגיעה" בגבול עם ישראל. הוא הוסיף כי חיזוק צבא לבנון נכלל ב"חבילה" שמוצעת להפחתת המתיחות. לדברי מיקאתי מדובר בהצעה לא-כתובה, שנלמדת כעת על ידי יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי, איש תנועת "אמל" השיעית - המקורבת לחיזבאללה.
"הצעתו של הוכשטיין מתמקדת באופן ביצוע החלטה 1701 בצורה מלאה", אמר מיקאתי בריאיון לתקשורת הלבנונית. הוא הוסיף כי בכוונתו ליצור קשר עם הוכשטיין בעוד כ-48 שעות, על מנת להבין ממנו מהי העמדה הישראלית. מיקאתי טען כי משא ומתן לא-ישיר על הרגיעה בגבול ייערך במהלך הרמדאן, שיתחיל בשבוע הבא, אך ציין כי לוח הזמנים בנושא "אלסטי".
בחיזבאללה, יודגש, הבהירו בשבועות האחרונים כמה וכמה פעמים שלא יסכימו להסדר מדיני בגבול ללא הפסקת אש בעזה. מנגד, בישראל הצהירו כי אם גם תהיה הפוגה כלשהי בלחימה ברצועה - צה"ל לא ינצור את האש בצפון, עד אשר יוחזר הביטחון לתושביו והם יוכלו לחזור לבתיהם.
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום
פורסם לראשונה: 23:07, 05.03.24