3 צפייה בגלריה
זלדה שניאורסון מישקובסקי
זלדה שניאורסון מישקובסקי
זלדה שניאורסון מישקובסקי
(צילום: שלום בר טל)
המנקה של זלדה והשיר הגנוז: שיר של המשוררת האגדית זלדה, שמעולם לא הודפס או פורסם, יועמד מחר (רביעי) למכירה פומבית אחרי שהתגלה בדרך מפתיעה.
אל בית המכירות DYNASTY בירושלים הגיעה לאחרונה אישה מבוגרת מאוד, תושבת שכונת שערי חסד בבירה, שסיפרה כי מדי שנה, לקראת פסח, היא הייתי עוזרת לזלדה לנקות את הבית. "היו כמה פעמים שבמקום תשלום, או כחלק מהתשלום, זלדה נתנה לי במתנה דפים עם שירים שכתבה", סיפרה. "לאחרונה מצאתי בביתי עוד שיר שהיא נתנה לי, והחלטתי ליצור איתכם קשר ולראות מה אפשר לעשות איתו".
השיר, בכתב ידה המיוחד של המשוררת, יוצע למכירה מחר בשבע בערב בבית המכירות DYNASTY, במחיר התחלתי של 250 דולר. הוא מדבר על החיים והמוות, על שמחה ועצב, על תקווה ועל בדידות וכתוב על דף מחברת דהוי.
וכך כתבה זלדה:
המשוררת זלדה (1984-1914) נולדה בעיר יקטרינוסלב שבאימפריה הרוסית למשפחת אדמו"רי חב"ד חשובה. אביה היה אחיו של רבי לוי יצחק שניאורסון, אביו של האדמו"ר השביעי והאחרון של חב"ד, רבי מנחם מנדל שניאורסון. זלדה גדלה בחצר חב"דית ובמשך השנים שמרה על קשר הדוק עם בן דודה.
ב-1925 היא עלתה לארץ עם משפחתה, שהתיישבה בירושלים. כשגדלה, החלה לעסוק בהוראה ולימדה בבתי הספר "רוחמה" ו"חברת הילד". ב-1950 נישאה לרבי חיים אריה מישקובסקי, בוגר ישיבת חברון. הזוג היה חשוך ילדים. השניים התגוררו בירושלים, בדירה צנועה בשכונת כרם אברהם – בבית האבן הישן, שעל אודותיו כתבה כמה שירים. לאחר מחלה ממושכת נפטר בעלה, ובשנת 1976 עברה זלדה להתגורר ברחוב הקליר בשכונת שערי חסד בעיר.
3 צפייה בגלריה
זלדה שניאורסון מישקובסקי
זלדה שניאורסון מישקובסקי
"לפעמים במקום תשלום היא נתנה לי במתנה דפים עם שירים שכתבה". המשוררת זלדה
(צילום: שלום בר טל)
את שירה הראשון כתבה זלדה כשהייתה בת שמונה, עוד ברוסיה. שיריה התפרסמו טיפין טיפין בבמות שונות, כולל מדורים ספרותיים של עיתונים בישראל. רק כשהייתה בת 53 יצא לאור קובץ שיריה הראשון, "פנאי", שזכה מיד לאהדה חסרת תקדים והקנה לזלדה מעמד של כבוד בקרב היוצרים וחובבי השירה העברית. קובץ זה הודפס ב-14 מהדורות ובאלפי עותקים. לאחר מכן החלו לצאת קבצי שיריה בזה אחר זה. בסך הכול היו שישה כאלה.
זלדה נהגה לכתוב את שיריה על פיסות נייר ולחלקם לכל מי שנשא חן בעיניה, בין היתר כי בשנות יצירתה הראשונות לא חשבה שלשיריה תהיה כזאת הצלחה. כך זכתה גם המנקה בכמה מהם.
זלדה נפטרה בירושלים בשנת 1984. ספרה "שירי זלדה", שיצא כשנה לאחר מותה, כינס את כל שיריה. הוא נמכר ביותר מ-20,000 עותקים ונחשב לאחד מספרי השירה הנמכרים ביותר. ב-2014 יצא ספר משיריה וציוריה בשם "ציפור אחוזת קסם", שקצר אף הוא הצלחה רבה.