במלון ישרוטל קדמא שבשדה בוקר נערכים הבוקר (ראשון) לקראת פסגת הנגב, שבמסגרתה יתארחו בישראל שרי החוץ של ארה"ב, איחוד האמירויות, מרוקו, בחריין ומצרים. מנכ"ל המלון בועז צור סיפר בריאיון לאולפן ynet שהמלון נבחר עוד ביום חמישי האחרון, ופירט מעט על הבקשות המיוחדות שהתקבלו מצד שרי החוץ. "שלחנו שליחים כדי להביא מוצרים מיוחדים, ארגנו מצעים מיוחדים ואנחנו מצליחים לדאוג לכל הבקשות", הוא אמר.
4 צפייה בגלריה
מלון קדמא
מלון קדמא
מלון קדמא שיארח את הפסגה. מזעתר ועד הליכונים
(צילום: אסף פינצוק)
4 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס, AP, AFP)
צור סיפר שעם המוצרים המיוחדים שהביאו למלון נמנים זעתר מדברי, עגבניות מהערבה, הליכונים, בידה ומצעים מכותנה מצרית שחורה. אחד מהמשתתפים אף ביקש מכשיר כושר מיוחד. "יש ארוחה לא-רשמית עבור השרים הערב. היא תהיה על טהרת הדגים וללא אלכוהול, כמובן ללא יין", הוא אמר. "כל המתחם הוא פרטי עבור הפסגה. המלון הוא כפר נופש, אתגר לאבטח אותו, אבל אני משוכנע שיהיה בסדר".
המלון מאוד קרוב לצריף בן גוריון. יש תוכניות מיוחדות? הם יבקרו בו? "אנחנו לא מכינים תוכניות בידור מיוחדות. המיקום נבחר כמובן בגלל הנגב ובגלל הצריף שהוא צמוד אלינו. זה חלק עיקרי בסיפור. ייתכן שכן יבקרו, אבל מעבר לסיפור של הצריף הם בחרו במלון קדמא כי הם רצו אווירה לא רשמית סטייל קמפ דייוויד ולכן קדמא נבחר".

דובר משרד החוץ, ליאור חייט, סיפר גם הוא על ההיערכות שעות לפני פתיחת הפסגה. "זה הזמן הכי חשוב לסגור את הפרטים האחרונים, כי לאירוע מהסדר גודל הזה יש הרבה מאוד לוגיסטיקה והרבה מאוד נושאים מדיניים שצריך לסגור. יש הרבה רגישויות – מאוכל, דרך ביטחון ועד תקשורת. לכל אחד שמגיע יש דרישות ובקשות משלו והמטרה שלנו היא לענות עליהן ולא לפספס דבר", הוא אמר.
חייט הוסיף ששר החוץ הירדני איימן ספדי עדיין לא עדכן באופן סופי אם יגיע. "אנחנו מחכים עוד לשמוע תשובה סופית מירדן. חשוב לנו מאוד שהפסגה הזו תצליח עם מסר גם לעם בישראל וגם לעמים שהנציגים שלהם משתתפים פה, וגם למזרח התיכון כולו - זה מסר של שלום שיתוף פעולה ושגשוג. אני חושב שזה חשוב מאוד למשרד החוץ שהמסר הזה ייצא בצורה הנקייה והברורה ביותר שאפשר".
עד לפני כמה שנים פסגה כזו הייתה בגדר מדע בדיוני. "זה עדיין חלום. התרגלנו לטוב ואני אישית השתתפתי גם במשלחות הראשונות לאיחוד האמירויות, למרוקו ולבחריין ובחנוכת השגרירויות. דבר כזה לא יכול היה לקרות עד לפני מספר שנים והוא קורה בגלל שיתופי הפעולה שבנינו עם השכנים שלנו".
4 צפייה בגלריה
מלון ישרוטל קדמא בשדה בוקר
מלון ישרוטל קדמא בשדה בוקר
(צילום: רועי עידן)
4 צפייה בגלריה
מלון ישרוטל קדמא בשדה בוקר
מלון ישרוטל קדמא בשדה בוקר
(צילום: רועי עידן)
תאר את ההכנות לקראת הפסגה הזו. הטלפונים והאישורים. "ההכנות היו תחילה ברמה המדינית. להראות לאורחים שלנו שאנחנו מוכנים לארח אותם, לבחור את המקום המתאים. אנחנו נמצאים פה בשדה בוקר, מרחק קטן מאוד מהצריף של בן גוריון. זה לטעמי סוגר מעגל היסטורי עם המסר שהיה במגילת העצמאות - שמדינת ישראל מושיטה יד לשלום ושכנות טובה".
יהיה ביקור בצריף ובקבר של בן גוריון? "הלו"ז של הפגישה נקבע תוך כדי תנועה. יש כמה עוגנים. יהיו הרבה מאוד דברים שיקרו תוך כדי האירוע וזו אחת המטרות של האירוע הזה. לשים אותו במלון כזה, מבודד, שהמנהיגים יוכלו ליצור את האינטראקציות שלהם בינם לבין עצמם. גם האווירה מסביב וגם הרקע והמקום משחקים תפקיד".
איתן דוניץ, מנכ"ל המכון למורשת בן גוריון, אמר לאולפן ynet שלהערכתו, ראש הממשלה הראשון "לא היה מדמיין פסגה כזו כאן בחלומותיו הטובים ביותר", כלשונו. "יש בספרו פגישות עם מנהיגים ערבים ואפשר להבין שהוא מדבר על שלום ישיר בין מדינות ולא מוכתב. הוא מדבר על משא ומתן ישיר בין המדינות ואומר שזה יבוא מהכוח של ישראל והמדינות השכנות".
גם דוניץ סיפר כי הוא לא יודע על ביקור צפוי בצריף של ראש הממשלה הראשון. "אני יודע שהרעיון של להגיע לכאן זה סטייל קמפ דייוויד ברמה של מקום מבודד רחוק מהכול וכאן יכולים לדבר. אני יודע שחזונו של בן גוריון יהיה מאוד נוכח".

השגריר במרוקו: "רצון עז בקידום היחסים"

שגריר ישראל במרוקו דוד גוברין אמר הבוקר כי הפסגה היא "אירוע היסטורי וייחודי", כלשונו. "מדובר לא רק בידידות שחולקות ראייה משותפת של הבעיות והאתגרים המשותפים, אלא גם ראייה ורצון של שותפות, של בנייה, יציבות ופיתוח כלכלי".

גוברין הוסיף כי "הרצון המרוקאי הוא מאוד ברור, ויש תמיכה מובהקת בחיזוק יחסי השלום עם ישראל. יש הנחיה ברורה מהמלך מוחמד השישי שקובע את מדיניות החוץ, וכמובן שמשרד החוץ הוא זה שמבצע. אנחנו מרגישים רצון עז בקרב המרוקאים לפתח איתנו קשרים במגוון רב של תחומים. הרצון החזק של המנהיגים לקדם את היחסים קיים, ורואים תוצאות בשטח".
מה המטרה החשובה ביותר של המרוקאים? "המרוקאים רואים את עצמם כחלק מקבוצה של מדינות שפועלות למען פיתוח השלום והיציבות באזור נגד אותם גורמים שמערערים על המצב הקיים וחותרים לערער את היציבות וכמובן שבראשם איראן. נוסף לנושא האיראני מה שיידון בפסגה הוא כמובן ההשלכות של המצב בין רוסיה לאוקראינה. יש לכך השלכות מרחיקות לכת בכל העולם בוודאי במזרח התיכון. היות שמדובר פה במדינות ידידותיות ושותפות הכוונה היא לראות איך אפשר להתמודד עם האתגרים הללו".