"גם אם הוא יושב באבו דאבי, ליבו בעזה ומוחו ברמאללה". כך מתאר מקורב למוחמד דחלאן את האיש שמסומן, אולי בעל כורחו, כמנהיג הבא של הרשות הפלסטינית. בריאיון ל"ניו יורק טיימס" דחלאן חוזר ומכחיש את האפשרות שיסכים לכהן בתפקיד פוליטי-מדיני בגדה או בעזה, אך מבהיר כי הוא ממשיך לחשוב, לייעץ, לחבר ולפעול בדרך לפתרון.
2 צפייה בגלריה
 מוחמד דחלאן בראיון לערוץ האימראתי  אל-משהד
 מוחמד דחלאן בראיון לערוץ האימראתי  אל-משהד
מוחמד דחלאן
דחלאן בן ה-62, ראש מנגנוני הביטחון לשעבר בעזה, מתגורר כבר שנים בנסיכות אבו דאבי ומשמש יועץ מיוחד לשליט. הוא צבר עשרות מיליוני דולרים מתיווך בעסקאות שלפחות את חלקן, כך לפי השמועה, עשה עם גורמי ביטחון ישראלים. בשנים האחרונות מיקד את תרומותיו הכספיות ואת חבילות הסיוע אל תושבי עזה. כשהנהגת חמאס הרימה גבה מול השפעתו הגוברת ברצועה בזכות תרומותיו הכספיות, החלה רעייתו ג'לילה למלא את מקומו והגיעה בעצמה עם חבילות הסיוע - מרביתן הגיעו בסופו של דבר לידי חמאס.
באיחוד האמירויות, לשם נמלט רגע לפני תפיסתו בידי כוחות הביטחון של אבו מאזן, הצליח דחלאן להתקרב לשליט מוחמד בן זאיד. הוא הפך לדמות פוליטית חשובה, ש"מיליוני אמירתיים מגיעים באמצעותו אל תושבי עזה ולומדים את תמונת המצב".
בריאיון מרתק ל"ניו יורק טיימס" מבהיר דחלאן: "אני רתום לסייע, לייעץ, לחבר ולקשר בין בני העם הפלסטיני ומנהיגיו לבין העולם הגדול". אלא שכניסתו לגדה המערבית אסורה ומסוכנת, זאת בעקבות סכסוך עם ראש הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס. "לא עבאס, לא חמאס", אומר דחלאן בריאיון, "חייבים למצוא אנשים חדשים ברשות הפלסטינית".
2 צפייה בגלריה
"לא עבאס, לא חמאס". הנייה ואבו מאזן עם נשיא טורקיה, ב-2022
"לא עבאס, לא חמאס". הנייה ואבו מאזן עם נשיא טורקיה, ב-2022
"לא עבאס, לא חמאס". הנייה ואבו מאזן עם נשיא טורקיה, ב-2022
(צילום: AFP PHOTO / TURKISH PRESIDENCY PRESS OFFICE)
למרות טענותיו כי הוא לא מתכוון להחליף את אבו מאזו עם סיום המלחמה בעזה, מנהיגי העולם עוקבים אחרי דחלאן. בכירים בארצות הברית, באירופה, ובעיקר במצרים, בירדן ובנסיכויות, ממשיכים לסמן אותו כיורש. לאחרונה גם יורש העצר הסעודי הצטרף לתמיכה בדמותו של דחלאן כמנהיג הבא.
בשבוע שעבר התכנסו שישה מנהיגים מהעולם הערבי בסעודיה, לדיון ארוך בעתידה של עזה אחרי שתושג הפסקת אש. דחלאן לא הוזמן, אבל דמותו ריחפה בדיונים. במסדרונות דיברו על אבו מאזן בן ה-88, "שהגיע הזמן למצוא לו מחליף".
"מדינות ערב החשובות מעוניינות למצוא פתרון בעזה", אומר דחלאן ל"טיימס", "ואם יש פתרון בדמות שתי מדינות - אני בעדו". לפי הפרסומים, סעודיה ומצרים נמנעות מלהגיב פומבית על תוכניות הפתרון של דחלאן, אבל בחדרי חדרים הוא זוכה לתמיכה בקהיר ובריאד, כמו גם באבו דאבי ובמרוקו. זאת בזכות היכרותו הארוכה עם עזה, עם הגדה ועם ישראל. בריאיון נטען כי דחלאן, שנראה בעבר כמו שותף פוטנציאלי, כבר לא מראה סימנים חיוביים כלפי ישראל.
במגעיו האחרונים, מבהיר דחלאן, הוא מנסה לשכנע את חמאס להצטרף לכוח פוליטי חדש ולוותר על ההנהגה שלהם בעזה. בריאיון דחלאן חוזר ומבהיר: "אני לא רואה את עצמי כמחליפו של אבו מאזן". לא נראה שהוא מתכנן לעזוב את החיים הטובים והנוחים שבנה לעצמו באבו דאבי, כדי להיכנס להרפתקאות פוליטיות בגדה ובעזה. אבל המנהיגים הערבים עוד לא ויתרו על דחלאן. הוא עצמו יודע, מפגישותיו עם נשיא מצרים א-סיסי, שהמנהיג המצרי "סומך עליו". וכיצד הוא תופס מנהיגות? "להסתמך רק על סבלם של בני אדם (בעזה) לא יספיק כדי להפוך למנהיג", הוא אומר בריאיון.