המשטרה תקדם לראשונה הקמת חדרי חקירה ייעודיים שמותאמים לנפגעי עבירות אלימות במשפחה, עבירות מין, לחסרי ישע ולאנשים עם מוגבלות. במקביל, הפרקליטות תקים מחלקות ייעודיות לליווי הליכים הקשורים בעבירות מין.
1 צפייה בגלריה
תחנה משטרת טירה
תחנה משטרת טירה
תחנת משטרה, ארכיון
(צילום: עידו ארז)
אחרי שנים ארוכות שבהן חדרי חקירה היוו מכשול במצבים מסוימים המצריכים רגישות, המשטרה תקדם הקמת חדרי חקירה ייעודיים שמותאמים לנפגעי עבירות במשפחה ועבירות מין, לחסרי ישע ולאנשים עם מוגבלות.
מדובר בחדרים ייעודיים שיסייעו ביצירת אווירה מיטבית עבור המתלוננים שתאפשר להם למסור את עדותם בנוחות.הקמת החדרים תוקצבה בשלושה מיליון שקלים והיא יוזמה משותפת של יו"ר הוועדה לביטחון פנים בכנסת ח"כ מירב בן ארי והמשטרה.
"המשטרה חייבת להעניק מעטפת מקצועית ורגשית ולנפגעות ונפגעי מין ואלימות", אמר המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי. "הודות לחדרי החקירה המותאמים שאנחנו הולכים לבנות והחוקרות והחוקרים המקצועיים אנחנו ננהג ברגישות הנדרשת אל מול מי שמגיע למשטרה בכלל, ובנסיבות כל כך רגישות ומורכבות בפרט".
יעקב שבתאיהמפכ"ל שבתאיצילום: אלעד גרשגורן
"אנחנו רוצים להושיט יד לנפגעות ולנפגעים", אמרה יו"ר הוועדה לביטחון הפנים בכנסת. "ראשית לדאוג שיפגשו חוקר או חוקרת מקצועיים ורגישים לנושא ושנית לייצר עבורם סביבת חקירה מאפשרת, כדי שהם ירגישו בטוחים ומוגנים לשתף את המשטרה בטראומה שעברו".
עו"ד איילת רזין בית-אור מאיגוד מרכזי הסיוע לנפעות ולנפגעי תקיפה מינית, בירכה על המהלך. "הקצאת המשאבים ליצירת חדרי חקירות המאפשרים למסור את התלונה בחדר נפרד ומותאם המאפשר להם דיסקרטיות ומוגנות הוא צעד נדרש ומבורך להתאמה הנדרשת של ההליך הפלילי לצרכיהם של נפגעות ונפגעים".
בתוך כך, שרת התחבורה מרב מיכאלי הודיעה השבוע כי הגיעה להסכמה עם שר המשפטים על הקמת מחלקות ייעודיות לעבירות מין בפרקליטות וכי יקדמו הקמת מחלקות כאלו גם בבתי המשפט ברחבי הארץ. זאת לאחר שבהסכם הקואליציוני הוסכם על הקמת מחלקות ייעודיות לעבירות מין במשטרה.
הקמת המחלקות במשטרה, בפרקליטות ובבתי המשפט נועדה כדי שמרגע הגשת התלונה ועד המשפט המתלוננים ילוו על ידי אנשי ונשות המקצוע המתאימים ביותר לטיפול בתחום הפגיעה המינית.
"שנים שאנחנו נאבקות על זה", אמרה השרה מיכאלי. "הנפגעות והנפגעים לא צריכים לעבור העמקה של הפגיעה כשמנסות ומנסים להשיג צדק. עבירות מין צריכות להיות מטופלות באופן ייעודי על ידי נשות ואנשי מקצוע שמוכשרים לכך".