גינויים מקיר לקיר במערכת הפוליטית בעקבות ההחלטה שקיבל היום (שישי) בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ), ולפיה ישראל חייבת לעצור באופן מיידי את המבצע ברפיח. בעקבות ההחלטה, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס כעת התייעצות טלפונית דחופה בהשתתפות שר המשפטים יריב לוין, שר הביטחון יואב גלנט, שר החוץ ישראל כ"ץ, היועמ"שית גלי בהרב-מיארה ונוספים.
5 צפייה בגלריה
בית הדין בהאג
בית הדין בהאג
שופטי בית הדין בהאג, היום
( צילום: REUTERS/Johanna Geron)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר לאחר פרסום ההחלטה כי "מדינת ישראל במלחמה על קיומה בתקופות עצובות בהיסטוריה לא יכולנו לעמוד על נפשנו. כיום יש לעם היהודי עצמאות ויכולת להגן על חייו. מי שדורש ממדינת ישראל להפסיק את המלחמה, דורש ממנה לגזור על עצמה להפסיק להתקיים. לא נסכים לכך. אם נניח את נשקנו, האויב יגיע למיטות ילדינו ונשותינו בכל הארץ. אנחנו ממשיכים להילחם למעננו ולמען העולם החופשי כולו. ההיסטוריה תשפוט את מי שעמד היום לצד הנאצים של חמאס דאעש".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף את בית הדין בהאג ואמר כי "לצו הלא רלוונטי של בית הדין האנטישמי בהאג צריכה להיות רק תשובה אחת: כיבוש רפיח, הגברת הלחץ הצבאי וכתישת חמאס המוחלטת - עד השגת הניצחון המלא במלחמה".
שר התרבות והספורט מיקי זוהר מסר: "שופטי בית הדין בהאג מוזמנים להגיע לעזה ולשכנע את החמאס להחזיר את החטופים והחטופות שלנו הביתה. ‏עד שזה לא קורה, ברור שאין שום אפשרות להפסיק את הלחימה ברפיח. הפסקת הלחימה תהיה יריקה בפרצופם של החטופים שעוברים גיהנום ותופת יומיומי, כשהדרך היחידה להציל אותם היא רק על ידי לחץ על החמאס".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"צריך לכבוש את רפיח, ההיסטוריה תשפוט את מי שעמד לצד חמאס". סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: עמית שאבי)
שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות, אורית סטרוק (הציונות הדתית), אמרה כי "מדינת ישראל נלחמת בהאג על חייה ועל חיי העולם החופשי כולו, והיא בכל מקרה תמשיך להילחם. בית הדין שמצוה עליה לעצור - אינו אלא תיאטרון אבסורד אנטישמי. מדינה שתישמע להוראותיו מטילה על עצמה כתם מוסרי בל יימחה".
גם באופוזיציה תקפו את ההחלטה. "העובדה שבית המשפט בהאג לא קשר בפסיקה שלו בין הפסקת הלחימה ברפיח להחזרת החטופים וזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני טרור - היא מפולת מוסרית ואסון ערכי", אמר ראש האופוזיציה יאיר לפיד. "ישראל היא זו שהותקפה באופן ברוטלי מעזה ונאלצה להגן על עצמה מול ארגון טרור מזוויע שרצח ילדים, אנס נשים ויורה עדיין רקטות על אזרחים תמימים. אין מדינה בעולם שלא היתה מגיבה בכוח על מתקפה כזו".
לפיד תקף גם את הממשלה: "את פסק הדין הזה ניתן וצריך היה למנוע. ממשלה שפויה ומקצועית הייתה מונעת התבטאויות שרים מטורפות, עוצרת עבריינים ששורפים משאיות סיוע, ומקיימת עבודה מדינית שקטה ויעילה. בניהול נכון, יכולנו להיות כבר עם הסכם נורמליזציה עם הסעודים, עם קואליציה אזורית שנכנסת לעזה ועם תמיכה בינלאומית רחבה במאבקנו הצודק נגד ארגון טרור רצחני. עם הממשלה הזו לא ננצח".
5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה יש עתיד
ישיבת סיעה יש עתיד
לפיד. "את פסק הדין הזה ניתן וצריך היה למנוע, עם הממשלה הזו לא ננצח"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, כתב בחשבון ה-X שלו: "כפי שהזהרתי, ההחלטה של ממשלת ישראל להתייצב בפני בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג הייתה טעות חמורה ונפילה למלכודת עם סוף ידוע מראש. ההחלטה של בית הדין מהיום מוכיחה שמוסדות האו״ם למיניהם וגם בית הדין הפלילי בהאג, הפכו לסייענים של מחבלים בכל רחבי העולם וכל תפקידם הוא להרתיע מדינות דמוקרטיות במאבקם מול ארגוני הטרור".
ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט מסר: "בית הדין הבינלאומי לצדק פשוט סיפק לכל ארגון טרור עלי אדמות את השיטה המושלמת לברוח מרצח. כשטרוריסטים רצחניים מסתתרים מאחורי אזרחים יש רק שלוש אפשרויות . 1) היו חסרי הבחנה. להרוג את המחבלים ואת כל האזרחים. פצצת שטיח בעזה. ישראל יכולה להביס את חמאס תוך 72 שעות, אבל חצי מיליון עזתים ימותו. ישראל החליטה לא לעשות זאת. 2) להרחיק באופן זמני מיליוני אזרחים מדרך הפגיעה, ולאחר מכן להילחם בחמאס באזור המתרוקן. הרבה יותר קשה, איטי ויקר בחיי החיילים הישראלים. בחרנו בזה, כדי לצמצם את המוות של אזרחים. ה-ICJ פשוט פסק נגד זה. 3) אל תילחם בחזרה ותן למחבלים לברוח מזה, אופציות b/c 1 ו-2 נשללו.
"בית המשפט אמר זה עתה לישראל: אל תילחם בחזרה. תנו לחמאס לברוח מהטבח ב-7 באוקטובר ולהמשיך לאנוס את הנשים שלכם, לשרוף את ילדיכם ולשחוט את משפחותיכם. ובכן, אם ישראל רוצה לשרוד, איננו יכולים לקבל את הפסיקה הלא מוסרית הזו. אנחנו בוחרים לחיות, אין לנו ברירה".
בנט מגיב להחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג

ח"כ דני דנון מהליכוד אמר לאחר פרסום ההחלטה: "חברי בית הדין בהאג דנים בחדרים ממוזגים וחוזרים למשפחותיהם לאחר הדיון בזמן ש-125 חטופים נמקים במנהרות. מדינת ישראל לא תעצור את המלחמה עד להכרעת חמאס והשבת הבנות והבנים שלנו הביתה". יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין, כתב ברשת X כי "אנחנו לא בפעילות, אנחנו במלחמה. כשנכריע את הטרור ונחזיר את כל החטופים שלנו הביתה - נסיים את ה'פעילות'".
יו"ר מפלגת נעם, סגן השר ח"כ אבי מעוז, מסר: "אנו מחויבים עכשיו רק לדבר אחד - הכרעת החמאס והחיזבאללה והשבת כל חטופינו. אף גורם לא ימנע מאיתנו להילחם על חיינו, על קיומנו ועל כבודנו הלאומי. לא ניתן לאף אחד להפריע להמשך תהליך שיבת ציון". ח"כ צבי סוכות מהציונות הדתית אמר כי "אם לא נחסל את סינוואר, הוא עוד יכהן כנשיא בית הדין בהאג".
5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
"מוסדות האו"ם הפכו לסייענים של מחבלים בכל רחבי העולם". ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי )
ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה מסר: "הצווים של בית הדין הבינלאומי, כמו גם ההתעלמות המחפירה ממצבם של החטופים, מוכיחים שוב את הסטנדרט הכפול של המוסדות הבינלאומיים כלפי מדינת ישראל, אבל לא פחות מכך גם את עוצמת הכישלון המתמשך של נתניהו וממשלתו, בכל הזירות, לרבות הבינלאומית והמדינית.
"למדינת ישראל יש את הזכות המלאה ואת החובה להגן על אזרחיה, אבל היכולת לממש אותה תלויה לא רק בעוצמתו של צה"ל אלא גם ברגישות לדין הבינלאומי ולסוגיות ההומניטריות ובהעברת מסר ברור שפניה של ישראל גם להסדר מדיני. סירובו של נתניהו לקבל את המתווה האזורי שמציעה ארה"ב, היעדר כל ראשית חזון ליום שאחרי, הצעדים נגד הרשות הפלסטינית וחוסר התגובה שלו להתבטאויות בלתי חוקיות של שרים וחברי כנסת - מבודדים את מדינת ישראל ומעניקים רוח גבית למבקשי רעתה של מדינת ישראל".
יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, מסר לאחר ההחלטה: ״המחויבות העליונה של מדינת ישראל היא להגן על אזרחיה, להשיב את החטופים, לחסל את החמאס ולהחזיר את כוח ההרתעה בכל החזיתות, לאחר אירועי 7 באוקטובר. זהו הצו העליון שעל מדינת ישראל לכבד. כל צו אחר של כל ערכאה שהיא לא גובר עליו".
5 צפייה בגלריה
ועדת הכנסת בדיון בבקשה להפסקת כהונתו של ח"כ עופר כסיף
ועדת הכנסת בדיון בבקשה להפסקת כהונתו של ח"כ עופר כסיף
יו"ר חד"ש איימן עודה. במפלגה מברכים על החלטת בית הדין הבינלאומי
(צילום: שלו שלום )
במפלגת חד״ש בירכו על החלטת בית הדין הבינלאומי. ״החלטת בית הדין לא מותירה מקום לספק - מלחמת החורבן בעזה היא פשע מלחמה מתמשך. החורבן הפיזי, ההרעבה האכזרית - כל אלה לא ניתנים לנימוק או להסבר, ואינם עומדים בעקרונות הבסיסיים של אנושות", מסרה המפלגה. על ממשלת ישראל לקבל את הכרעת הדין ולעצור את המבצע ברפיח באופן מיידי, אך זה לא מספיק - עליה לפעול להפסקת המלחמה כולה ולהסכם חילופי חטופים/אסירים שיביא להפסקת אש מתמשכת וקבועה.
"אם אנשי הימין הקיצוני בשלטון יחליטו להתעלם מצווי בית הדין ולהוסיף לקדם את חזונם המשיחי של כיבוש ויישוב מחדש של הרצועה, על הקהילה הבינלאומית לפעול מול ישראל כמדינה עבריינית, ולהכיר מיד במדינת פלסטין עצמאית. אסור לארה"ב להגן על העבריינות הישראלית במועצת הביטחון ולספק לה וטו. הדין הבינלאומי מוכרח לחול גם על בנות בריתה של ארה״ב".
משפחות חטופים מטעם פורום תקווה נמסר: "אנחנו דורשים מממשלת ישראל ומקבינט המלחמה לדחות על הסף את הצו שניתן בבית הדין הבין לאומי בהאג. כל עוד יקירנו נמצאים בשבי של החמאס הממשלה חייבת להמשיך את המלחמה ולהלום בחמאס בצורה הקשה ביותר. אנו קוראים לממשלת ישראל וצה"ל להגביר את עצימות הלחימה ולהשלים את משימות הלחימה בהקדם - השבת החטופים, השבת הביטחון וחיסול חמאס, לפני הגברת הלחץ הבינלאומי. אנו מזכירים שאזרחי עזה ששיתפו פעולה באופן מלא עם המחבלים הרוצחים בשמחת תורה גם הצביעו להם בבחירות ולהחלטה שלהם יש השלכות. אנחנו רוצים את היקרים שלנו בבית וזה לא יקרה אם לא נמשיך את המלחמה".
מתנועת "שלום עכשיו" נמסר: "החלטת בית הדין היא הזדמנות לשינוי כיון ולקידום האינטרס הישראלי, סיום המלחמה שמוטב והייתה מסתיימת מזמן, והחזרת החטופים כחלק מהסכם כולל. זוהי החלטה מחייבת מתוקף חברותנו בקהילה הבינלאומית וההכרה במוסדותיה, ועלינו לכבד אותה. כך נמנע את המשך הדרדרות מעמדה ובידודה של ישראל בעולם. התשובה הישראלית חייבת להיות כן מהדהד לתכנית ביידן, וקידום ההסכם האזורי שעיקרו שתי מדינות. זו הדרך היחידה להציל את החטופים ולהביא ביטחון ועתיד טוב יותר לאזור".
איתמר אייכנר ויעל צ'כנובר השתתפו בהכנת הכתבה.