קרב מוצלח שנמשך חמש שעות בתחילת השבוע בשטח הבנוי של בית חאנון, של גדוד 50 מחטיבת הנח"ל, עם יותר מ-20 מחבלים הרוגים וללא נפגעים לצה"ל, הפך למודל עבור יתר צוותי הקרב המשולבים בתמרון הקרקעי. זה היה מרחב פלוגתי מובהק של חמאס עם עשרות מבנים ממולכדים במטעני חבלה נסתרים, פירי לחימה מוסווים, משגרי פצמ"רים ועמדות נ"ט וצליפה, אבל בעיקר כוחות נוחבה מובחרים של צבא הטרור שהגיעו כעתודה דרך המנהרות מאזורים אחרים.

הקרב של גדוד 50 מהחטיבה הירוקה החל בשעת צהריים דווקא ולא בחשיכה, עם הליך מבצעי של חשיפה וגילוי האויב. אלא שעשרות המחבלים הגיחו עוד לפני שהושלמה התמונה למפקד גדוד 50, סא"ל תומר, שפיקד במבצע הזה גם על כוח הנדסה עם די-9 ופלוגת טנקים מחטיבה 460 (שריון), כצוות קרב משולב.
בניגוד לקרבות אחרים במעוזי חמאס ובהתאם למשימה הזו, הפעם הכוח הצבאי נע ברגל עם לוחמי החי"ר של גדוד 50 לצד הטנקים, ולא בתוך נגמ"שים.
הכוח מהגדוד נפרס היטב עם צלפים וקלעים בעמדות מפתח ואלו מיד החלו להוריד מחבלים שהגיחו מהפירים. המג"ד הכווין במקביל את מסוקי הקרב מסוג אפאצ'י של חיל האוויר, בשיח ישיר עם הטייסים שבקוקפיט ועם מפעילי כטב"ם הזיק שהוסיפו אש לחיפוי והשמדת מחבלים. הקרב נוהל לאט, בשליטה ובקצב שהכוח הצה"לי הכתיב ברוב שלביו.
הכותרת
מי באמת אחראי להשיב את החטופים הביתה?
23:39
3 צפייה בגלריה
תיעוד בלעדי: התקלות של גדוד 50 מול כוח נוכבא
תיעוד בלעדי: התקלות של גדוד 50 מול כוח נוכבא
תיעוד מהקרב של גדוד 50 מול כוח נוחבה
מפקד בכיר בחטיבה סיפר כי "הלוחמים התקדמו בצורה נבונה וחכמה, ובעיקר יזמו ברעיונות מבצעיים שפיתחו תוך כדי הקרב. הם חיפו לאיום המנהרות למטה ולאיום הרחפנים שמעל. הייתה שם אינטליגנציה גבוהה מאוד של מפקדי הכיתות והמחלקות. הפלסים של כוח ההנדסה מקדימה עם הדי-9 ניקו היטב את השטח מלפנים והקרב הזה הוכיח שאם כל הכוחות מסונכרנים היטב בנוהל הקרב ובעיקר בביצוע, אז שום דבר לא יעצור מול צוות קרב גדודי שכזה".
הלוחמים הספיקו לאסוף חומר מודיעיני בעל ערך ממוצב חמאס ולסגור היטב מעגלים עם חיל האוויר כשבשלב מתקדם של הקרב הבחינו הלוחמים בנסיגה ובריחה של המחבלים. לאורך הקרב לא הייתה לחימה של "חזה מול חזה" ורוב המחבלים חוסלו על ידי אש הטנקים, האש מהאוויר ועל ידי צלפי הגדוד. בכלל, רוב מכריע של המחבלים במלחמה מחוסלים מאש טנקים או חיל האוויר ולא בקרבות חי"ר בחי"ר.
בהסתערות האחרונה לוחמי החי"ר התקדמו בעיקר לעבר גופות מחבלים והשמידו תשתיות טרור ואמצעי לחימה רבים. כעת לוחמי וקציני גדוד 50 כבר נערכים למבצע הבא שיכלול גם פשיטה על יעד חמאס אחר, לאחר שבקרבות הקודמים נפל מפקד מחלקה מהגדוד. "יש המון למידה הדדית על בסיס יומי", ציין קצין בכיר, "שינויים שגם חמאס עושה ומתאים עצמו כדי להפיק יותר הישגים וזו לחימה שמי שילמד ראשון ויפיק לקחים מהר יותר – ינצח".