משרד הבריאות עדכן אמש (יום חמישי) כי הוא בודק חשד למחדל נוסף ברשת אסותא, הפעם ביחידה להפריה חוץ-גופית בסניף רמת החייל. לפי המשרד, ילד שנולד לאחר הפריה חוץ-גופית שנעשתה ב-2018 נמצא לא תואם גנטית לאביו. "ההורים עודכנו במקרה", נמסר. המידע בנושא התקבל אתמול במשרד הבריאות, ולא הגיע מאסותא. הלידה לא התקיימה בימים האחרונים.
המקרה החדש, שבו נבדקת אפשרות למחדל הפריה, מגיע בצל המחדל הקודם שהתרחש באסותא ראשון לציון, במסגרתו נולדה התינוקת סופיה להורים שאינם הוריה הביולוגיים. אז הוחלפו עוברים בין ההורים הביולוגיים של התינוקת - שלא אותרו - לבין אלה שלהם היא נולדה.
באסותא מסרו בתגובה אחרי המקרה החדש כי "מדובר באירוע ספציפי שהתקיים בתאריך 12.12.2018. בימים האחרונים התקבלה פנייה מזוג הורים שביצע הפריה חוץ-גופית בתאריך זה, ועבר בדיקה גנטית לאחרונה במעבדה שאיננה מוכרת לאסותא ונמצאת מחוץ לישראל. הבדיקה הצביעה על חשש שאין קשר גנטי בין התינוק לאב, וייתכן שהיה עירוב של תרומת זרע. הפרטים אינם חלוטים מכיוון שההורים דרשו שלא יבוצע כל בירור, ותישמר פרטיות המשפחה. לא ידוע לנו בשלב זה על הורים נוספים הרלוונטים לאירוע. ככל שיתבררו עוד פרטים נעדכן את משרד הבריאות והציבור בכפוף למגבלות החיסיון הרפואי".
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה לידה
אילוסטרציה לידה
חשד למחדל נוסף, באותה רשת. אסותא
(צילום: שאטר סטוק, קובי קואנקס)
פרשת אסותא ראשון לציון הגיעה אל קיצה רק החודש. בפסק הדין של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בשבוע שעבר, נקבע כי אין מקום לקיים דיון נוסף בפסק הדין שניתן בפרשת אסותא בראשון לציון, ולפיו אין לערוך בדיקה גנטית לשש מטופלות ובני הזוג של חמש מהן, שביקשו לעשות זאת כחלק מאפשרות שהם הוריה הביולוגיים. בפתח החלטתה לדחות את הבקשה לקיום דיון נוסף ציינה הנשיאה כי "מדובר בפרשה קשה ומורכבת אשר יש לייחל ולקוות כי היא נדירה ביותר ולא תישנה".
הנשיאה חיות הוסיפה וציינה כי לנוכח ייחודיותן של נסיבות העניין, ההלכה, ככל שנקבעה בפסק הדין, מוגבלת מאוד בהשלכותיה וכי ייחודיות המקרה טמונה לא רק בכך שאירעה טעות מצערת במהלך הליך ההפריה חוץ-גופית, אלא שגם הגורם הרפואי שניהל את הטיפולים לא הצליח להצביע על ההורים הגנטיים.
בחודש מרץ האחרון פרסם משרד הבריאות את עיקרי מסקנות הוועדה שבחנה את פרשת החלפת העוברים באסותא ראשון לציון, ומהם עלה כי שני זוגות הם בעלי סיכוי גבוה להיות ההורים הביולוגיים של התינוקת - אך גם שם התקשו להצביע במי בדיוק מדובר. ההחלפה, כך עלה, ככל הנראה נעשתה במועד ההחזרה - בין מטופלת שתוכננה להיכנס ראשונה - לבין היולדת, שבפועל נכנסה ראשונה לחדר ההחזרות.
להערכת הוועדה, מקור הטעות הוא בהכנה מוקדמת של הביציות המופרות, בניגוד לנוהל. בהמשך, ליקוי בזיהוי המטופלת שהמתינה בחדר ההחזרות הביא, ככל הנראה, לטעות. באשר לזוג השני שנמצא עם סיכוי גבוה להיות ההורים הגנטיים, הסבירו במשרד הבריאות כי המטופלת עברה פעולת החזרה בסמיכות זמנים להחזרות שבוצעו ליולדת ולמטופלת הראשונה, והתיעוד של לוח הזמנים ביום ההחזרה שובש לחלוטין - ולכן לא ניתן לשלול את האפשרות שהטעות בהחזרת העוברים מערבת גם אותה.
בדיקה גנטית שנערכה למטופלת אחרת באסותא ולבן זוגה, שאותרו באותה העת כבעלי הסיכוי הגבוה ביותר להימצא כהוריה הגנטיים של התינוקת, שללה קשרי משפחה ביניהם.
פורסם לראשונה: 23:07, 18.05.23